بهترین ماشین برای سرمایه گذاری چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 2096
    • 0
    بهترین ماشین برای سرمایه گذاری چیست؟

    در کنار جستجوی بهترین ماشین برای سرمایه گذاری باید این سوال هم قرار بگیرد که آیا اصلا یک کالای مصرفی مانند ماشین می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؟ اگر بخواهیم نظر برخی کارشناسان را جویا شویم، باید بگوییم خیر! خودرو برای مصرف است و به دلیل استهلاک و هزینه نگه‌داری آن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

    چند سالی می‌شود که قیمت خودرو به صورت مداوم در حال افزایش است. حتی گاهی شده که ظرف مدت کوتاهی قیمت بعضی از ماشین‌ها افزایش سرسام‌آوری داشته است. به عنوان مثال قیمت خودرویی که تا همین 2 تا 3 سال پیش 200 میلیون تومان بوده در حال حاضر به قیمتی نزدیک به نیم یا حتی 1 میلیارد تومان رسیده است. هر کدام از ما اگر خودمان در جریان نباشیم اما از اطرافیان شنیده‌ایم و دیده‌ایم که خودرو خریده‌اند تا بتوانند در ماه‌های پیش رو از اضافه شدن به ارزش مالی آن بهره‌مند شوند. هر کس در مورد خرید یک نوع ماشین برای این نوع سرمایه گذاری نظر می‌دهد. اما با تمام نظرات، این سوال مطرح می‌شود که بهترین ماشین برای سرمایه گذاری کدام است؟ برای سرمایه گذاری روی ماشین باید به نکاتی مانند قدرت خرید و دوام خودرو و البته در دسترس بودن قطعات و خدمات آن توجه کرد. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

    بیشتر بخوانید: گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

    بهترین ماشین برای سرمایه گذاری

    از تولید داخل تا واردات خارجی

    بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر سعی کنیم بهترین ماشین برای سرمایه گذاری را به دو دسته خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی تقسیم کنیم. دلیل این دسته بندی به این خاطر است که هر کدام از افراد از یک میزان توان مالی برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند و باید در نظر گرفت که با توجه به بودجه‌ای که در دست داریم بهتر است به دنبال کدام خودروها برای سرمایه گذاری برویم. گرچه عده‌ای هم جدا از قدرت مالی به این نکته توجه دارند که در دسترس بودن خدمات و قطعات آن نیز از مهم‌ترین ویژگی‌ها در خرید ماشین به حساب می‌آیند که باید به دقت مورد توجه قرار بگیرند. اگر بخواهیم از پرطرفدارترین خودروهای خارجی در کشور که معمولا به عنوان بهترین ماشین‌ها برای سرمایه گذاری مورد توجه قرار می‌گیرند حرف بزنیم باید به انواع خودروهای فرانسوی پژو و رنو اشاره کنیم. رنو کولئوس، تلیسمان و دیگر انواع رنو با توجه به ظاهر زیبایی که دارند و از طرفی دیگر به خاطر در دسترس بودن قطعات‌شان بیش‌تر در خط معاملات خودرو قرار می‌گیرند. البته انواع پژو هم در دهه‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در بازار خودرو و در نظر کسانی که ماشین را یک زمینه سرمایه گذاری سودآور می‌بینند پیدا کرده‌اند. البته این ماشین‌ها برای افرادی است که توان پرداخت خوبی داشته باشند چرا که دو خودروی معرفی شده چیزی حدود 2 تا 2.5 میلیارد تومان قیمت دارند.

    بیشتر بخوانید: کدام خودروهای لوکس ارزان ترین هزینه نگهداری را دارند؟

    ورود رقبای چینی

    رقبای برندهای اروپایی در ایران را نباید نادیده گرفت. چند سال است که خودروهای چینی در میدان معاملات خودرو تاخته‌اند. به یاد داریم روزهایی را که این خودروها تازه پا به بازار خودرو ایران گذاشته بودند و کسی چندان به آن‌ها اطمینان نداشت و بیش‌تر برندهای اروپایی و ژاپنی بودند که بهترین ماشین برای سرمایه گذاری و یا اصلا برای مصرف بودند. اما مدت زیادی نگذشت که خودروهای چینی به جایگاهی دست پیدا کردند که امروزه آن‌ها را به عنوان خودروهای لوکس می‌شناسیم. با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور، بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند بیش‌تر به سمت برندهای چینی گرایش پیدا کرده‌اند. البته یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل این گرایش را می‌توان تامین قطعات این خودروها از شرکت صادرکننده دانست. به طور کلی، متقاضیان این خودروها کسانی هستند که توان پرداخت کمتری نسبت به دسته اول دارند.

    بیشتر بخوانید: چگونه خودرو لوکس بخریم و چگونه از آن پول درآوریم؟

    رقبای دورگه تولید داخل در مقابل خودروهای چینی

    ناگفته نماند که تولید کنندگان داخلی نیز در ربودن گوی سبقت از خودروهای چینی بیکار ننشسته‌اند. به عنوان مثال کارخانه کرمان خودرو در سال‌های اخیر دست به تولید هیوندای اکسنت و قطعات آن زده که در مقابل رقبای چینی می‌توان گفت که این خودرو حتی از قیمت بالاتری برخوردار است. اگر بخواهیم درباره خودروهای دیگر هم در این رده صحبت کنیم باید به نیسان جوک پلاتینیوم و اسکای پک اشاره کنیم که پارس خودرو در تولید و یا تامین قطعات آن‌ها دخیل است. معمولا خودروهای نامبرده را می‌توان در دسته بندی مربوط به بهترین ماشین برای سرمایه گذاری قرار داد.

    بیشتر بخوانید: خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند؟

    آیا ماشین بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری است؟

    در کنار جستجوی بهترین ماشین برای سرمایه گذاری باید این سوال هم قرار بگیرد که آیا اصلا یک کالای مصرفی مانند ماشین می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؟ اگر بخواهیم نظر برخی کارشناسان را جویا شویم، باید بگوییم خیر! خودرو برای مصرف است و به دلیل استهلاک و هزینه نگه‌داری آن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. اما عده‌ای با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و البته محدودیت‌های واردات خودرو و قطعات، این کالا را یک زمینه سرمایه گذاری در حال رشد در کشور می‌دانند. اما خوب است توجه کنیم که بازدهی زمینه‌هایی مانند برخی صندوق‌های سرمایه گذاری معتبر به اندازه‌ای است که می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به سرمایه گذاری در یک کالای مصرفی مانند خودرو باشد؛ البته اگر هدف شما از خرید خودرو صرفا سرمایه‌گذاری باشد. از طرف دیگر، با قیمت‌هایی که خودروهای موجود در کشور دارند عده زیادی توانایی سرمایه گذاری در زمینه خودرو را ندارند. بنابراین خوب است به گزینه‌ها و ابزارهای سرمایه گذاری مانند صندوق های سرمایه گذاری جدی‌تر فکر کنیم. این گزینه‌ها هم از اصول مناسبی برای سرمایه‌گذاری پیروی می‌کنند و هم به بودجه زیادی برای شروع سرمایه گذاری نیاز ندارند.

    بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای خارجی که می‌توان خرید