نکات مهم خریدن خودروی دست دوم

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 357
    • 0
    نکات مهم خریدن خودروی دست دوم

    به دلیل افزایش قیمت خودرو خانوارها توان مالی لازم برای خرید خودروی صفر کیلومتر را ندارند به همین دلیل بسیاری از آنها برای تامین خودروی مورد نیاز خود به بازار خودروهای دست دوم روی آورده‌اند.

    در شرایط فعلی اقتصاد ایران به دلیل تورم چشمگیر، قیمت خودرو رشد بسیار زیادی کرده است. به همین دلیل خانوارهای بسیاری تمکن مالی تهیه‌ی خودروی صفر کیلومتر را ندارند.

    این خانوارها برای تامین خودروی مورد نیاز خود مجبورند به خرید خودروی دست دوم روی بیاورند. به دلیل اینکه خودرو یک کالای مصرفی است در طول زمان دچار استهلاک می‌شود.

    به دلیل استهلاک پذیر بودن خودرو، باید در خرید خودروی دست دوم بسیار دقت کرد. در ادامه به نکات لازم برای خرید خودروی دست دوم می‌پردازیم.

    زمان مناسب برای خرید خودرو

    همانگونه که گفته شد خودرو یک کالای مصرفی است و به مرور زمان مستهلک می‌شود. معمولا بسیاری از خانواده‌هایی که قصد فروش خودروی خود را داشته باشند، بعد از تعطیلات این کار را انجام می‌دهند.

    در نتیجه بعد از تعطیلات عید عرضه خودرو بیشتر می‌شود و مقداری از قیمت خودرو دست دوم کاهش می‌یابد.

    مالکیت خودرو

    در زمان خرید خودروی دست دوم یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود، سند مالکیت خودرو است، زیرا بسیاری از خودرو‌های دست دومی که در بازار هستند توسط دلال خریداری شده‌اند. این دلال‌ها برای اینکه هزینه انتقال سند را پرداخت نکنند، صبر می‌کنند تا مشتری برای خودرو پیدا شود و هزینه انتقال سند خودرویی که قبلا توسط آن‌ها خریداری شده است به خریدار جدید بفروشند و به تبع هزینه انتقال سند را خریدار جدید پرداخت کند.

    این کار ممکن است مشکلاتی برای خریدار جدید خودرو ایجاد کند. مثلا، فروشنده اول خودرو در دسترس نباشد. در نتیجه این خودرو از لحاظ مالکیتی دارایی مشکل است. پس حتما قبل از خرید خودرو دست دوم سند مالکیت آن را بررسی نمایید.

    مشکل فنی خودرو

    بررسی فنی خودرو باید از اولویت‌های اصلی خریداران خودروهای دست دوم باشد. زیرا هزینه تعمیر موتور و گیربکس بسیار زیاد است و خودرویی که در این دو قسمت دارای مشکل باشد عملا خودروی مناسبی برای خرید نخواهد بود.

    برای این کار بهتر است خودرو را نزد یک کارشناس برد تا بتواند به طور دقیق سلامت موتور و گیر‌بکس را تایید کند. اما به صورت ظاهری می‌توان در مورد سلامت موتور خودرو هم نظر داد، به این صورت که اگر دود خروجی از اگزوز خودرو سیاه باشد به این معنی است که موتور خودرو دارای مشکل است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

    برای گیر‌بکس هم می‌توان از لرزش خودرو و مشکل بودن تعویض دهنده هنگام حرکت دریافت که گیر‌بکس خودرو دارای مشکل است. بعضا بخش فنی خودرو دارای مشکلاتی است که نمی‌توان بصورت ظاهری به وجود آن پی برد بلکه باید کارشناس متخصص آن را بررسی کند.

    بررسی شاسی و بدنه خودرو

    خودرو‌هایی که بدنه و شاسی آن‌ها دچار ضربه شده است بسته به مقیاس ضربه قیمت متفاوتی در بازار خواهند داشت. در میان این دو مورد بیشتر باید به شاسی خودرو توجه کرد. زیرا ضربه خوردن شاسی بیشتر به دلیل تصادف‌های سنگین بوده است و در این حالت خودرو قیمت پایین‌تری نسبت به خودرو‌های سالم در بازار خواهد داشت.

    از لحاظ بدنه خودرو بعضا قسمت‌هایی از خودرو در اثر ضربه تعمیر و رنگ شده است و نمی‌توان به آسانی به وجود این مشکل در خودرو پی برد، برای فهمیدن این مشکل حتما قبل از عقد قولنامه، خودرو را به مراکز تشخیص رنگ برده و از سلامت بدنه خودرو مطمئن شوید.

    بیمه و لاستیک خودرو

    با توجه به افزایش قیمت بیمه و لاستیک در سال‌های اخیر توجه به این آیتم‌ها در هنگام خرید خودروی دست دوم ضروری است. در بسیاری از مواقع فروشندگان خودرو‌های دست دوم در مواقعی اقدام به فروش خودرو می‌کنند که ماه‌های پایانی بیمه خودرو است.

    به همین دلیل لازم است هنگام خرید خودروی دست دوم به تاریخ اتمام بیمه خودرو توجه شود. در هنگام خرید خودروی دست دوم حتما به آج لاستیک خودرو توجه کنید و خودرو‌هایی راکه سلامت لاستیک های آن حدودا هفتاد درصد است را خریداری نمایید. اگر سلامت لاستیک‌های خودرو پایین‌تر بود حتما بهای آن از قیمت کل خودرو کسر کنید.

    میزان کارکرد خودرو

    یکی از آیتم‌های دیگری که در موقع خرید خودرو باید به آن توجه کرد میزان کارکرد خودرو است. هرچقدر کارکرد خودرو بالاتر باشد، قیمت پایین‌تری نسبت به خودروی مشابه با کارکرد پایین‌تر دارد. میزان معقول کارکرد سالانه خودرو حدودا 15 تا 20 هزار کیلومتر است. اگر خودرویی به طور متوسط بالاتر از این مقدار کارکرد داشته باشد، به معنی این است که به خودرو فشار آمده است و قیمت پایین‌تری در بازار خواهد داشت.

    جمع بندی

    به دلیل افزایش قیمت خودرو خانوارها توان مالی لازم برای خرید خودروی صفر کیلومتر را ندارند به همین دلیل برای تامین خودروی مورد نیاز خود به بازار خودروهای دست دوم روی می‌آورند. برای خرید خودروی دست دوم لازم است که به نکاتی همچون مالکیت خودرو، مشخصات فنی خودرو، شاسی و بدنه خودرو، بیمه و لاستیک و کارکرد خودرو توجه کنند. در این مطلب سعی کردیم نکاتی را یادآور شویم که برای سرمایه گذاری در خودرو یا خرید مصرفی آن مفید هستند.