سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 4663
    • 0
    سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

    اگر به سرمایه‌گذاری به صورت بلندمدت نگاه کنیم، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در طلا سودده‌تر از برخی خودروها بوده است.

    سرمایه‌گذاران همواره در این فکر هستند که در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم از بلای تورم در امان باشیم. تورم حتی در کشورهای صنعتی هم در حد بسیار کوچکی وجود دارد. اما زمانی که کشور وارد بحران می‌شود و گرفتار تورم چند ده درصدی می‌شویم، موضوع سرمایه گذاری اهمیت بالاتری پیدا خواهد کرد. زیرا در صورت عدم سرمایه‌گذاری وجوه توسط افراد، ارزش وجوه آن‌ها در گذر زمان کاهش خواهد یافت. اما یک سوال مهم این است که سرمایه گذاران در کدام بازار سرمایه گذاری کنند که سود بیشتری داشته باشد و بتوانند از بی‌ارزش شدن دارایی‌های خود جلوگیری کنند. سرمایه گذاری و خرید طلا و خودرو از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. اما کدام یک از این بازارها سوددهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته‌اند؟ این بازارها چه ویژگی‌های خاصی دارند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

    جذابیت‌ها و معایب بازار خودرو برای سرمایه‌گذاری

    خودرو یکی از کالاهای مصرفی و بادوام در فضای اقتصاد به شمار می‌رود. این کالای بادوام به علت وابستگی تولید آن به دلار در کشور به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. بسیاری بر این باورند که در خودرو سرمایه گذاری خواهیم کرد و علاوه بر استفاده روزمره از آن می‌توان از آن نیز سود کسب کنیم. این دیدگاه تا حدی می‌تواند درست باشد اما همواره این گونه نیست. برخی دیگر هم در خرید خودروی لوکس یا ماشین خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    زیرا خودرو در طول زمان علاوه بر هزینه‌های نگه‌داری همچون پرداخت پول بنزین، تعویض روغن و ... مشمول استهلاک سالیانه و کاهش قیمت خودرو به دلیل افت مدل سالانه هم می‌شود. علاوه بر این نگهداری آن ریسک هم دارد زیرا در خطر تصادف و سرقت قرار دارد. این موارد از جمله ویژگی‌های منفی سرمایه گذاری در خودرو محسوب می‌شوند. اما در طول سال‌های اخیر، به دلیل وجود شرایط تورمی بالا و جلوگیری دولت از واردات خودرو و کمبود خودروی با کیفیت و همچنین کاهش تولید شرکت‌های خودروساز به دلیل وجود تحریم‌ها، قیمت انواع خودرو در بازار داخلی ایران رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

    قیمت هر خودروی تیبا هاچبک از نیمه اسفند سال 1396۰تا 10 اردیبهشت ماه سال 1402 حدودا 14.3 برابر شده است. رشد قیمتی این کالای مصرفی با دوام در این دوره زمانی، علاوه بر وجود تورم دلایل دیگری دارد از جمله کاهش تولید خودرو در شرکت‌های داخلی و ممنوعیت واردات خودرو که باعث می‌شود عرضه نتواند جوابگوی تقاضای بازار باشد و در نتیجه قیمت افزایش یابد.

    مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا

    خرید طلا همواره یکی از راه‌های سرمایه گذاری ایمن در سراسر دنیا بوده است. طلا از دیر باز یک گزینه جذاب بوده و امروزه نیز سرمایه‌گذاران علاقه بسیاری برای سرمایه‌گذاری در آن دارند. از دلایل اصلی مجبوبیت ان فلز گرانبها آن است که یکی از پشتوانه‌های اصلی ارز‌های چاپ شده در کشورهای دنیا این فلز است. این ویژگی ذکر شده جدای از ویژگی مصرفی این فلز زرد به عنوان جواهر و سایر مصارف‌ آن در جامعه است. طلا همانند خودرو دارای استهلاک و افت قیمت ناشی از گذر زمان و افت مدل همانند خودرو نیست. این یکی از ویژگی مطلوب طلا در برابر خودرو است. البته طلا هم مانند خودرو با خطر سرقت روبرو است و در خرید آن هم باید دقت کرد که جعلی و تقلبی آن خریداری نشود. با این حال معایب طلا با یک گزینه که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، قابل رفع و رجوع است.

    چرا در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

    یکی از تفاوت‌هایی که در بازار طلا و خودرو وجود دارد میزان سرمایه مورد نیاز برای ورود به هرکدام از این بازارها است. به طور کلی برای ورود به بازار خودرو و سرمایه‌گذاری در آن میزان سرمایه بالاتری نسبت به بازار طلا نیاز داریم. علت آن است که برای ورود به بازار طلا می‌توان با خرید یک سکه طلا اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنیم. اما برای ورود به بازار خودرو سرمایه چندین برابری لازم است. در نتیجه بازار طلا برای افرادی که پس‌انداز بالایی ندارند، مناسب‌تر است. یک راه حل خوب برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید صندوق‌های طلا است. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا سرمایه خیلی کمتری نسبت به خرید سکه طلا نیاز دارد و امکان سرمایه گذاری با پول کم در آن وجود دارد.

    سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌تواند بسیاری از ریسک‌هایی که متوجه سرمایه گذاران طلای فیزیکی و خودرو است را حذف کند. سرمایه گذاران صندوق طلا هیچ گاه با خطر به سرقت رفتن سرمایه خود روبرو نیستند. از سوی دیگر، در خرید طلای فیزیکی ممکن است عیار طلای خریداری شده اشکالاتی داشته باشد و خریدار اشتباها به جای خرید طلای 18 عیار طلای با عیار پایین‌تری را بخرد.

    اما صندوق‌ های سرمایه گذاری در طلا این نوع خطرات احتمالی را ندارند. حضور فیزیکی برای خرید و فروش طلا بسیار مهم است و کسی که بخواهد طلا را از طلا فروشی تهیه نماید باید به صورت حضوری به بازار مراجعه کند. اما برای سرمایه گذاری در صندوق طلا نیازی به حضور سرمایه گذار نیست بلکه این فرد می‌تواند از طریق پلتفرم اینترنتی اقدام به سرمایه گذاری کند و هرگاه که به وجه خود نیاز داشته باشد اقدام به نقد کردن سرمایه خود کند.

    علاوه بر این موارد، از مهم ترین مزیت صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا نسبت به سرمایه گذاری در خودرو میزان بازدهی آن نسبت به خودرو و عدم استهلاک آن است. قیمت هر واحد از صندوق طلای کیان که با نماد گوهر شناخته می‌شود از آغاز اولین معامله خود در تاریخ 21 اسفند سال 1396 تا دهم اردیبهشت سال 1402 بیش از 15.5 برابر شده است. همان طور که دیدیم، قیمت هر واحد از صندوق طلای کیان نسبت به خودروی تیبا در این بازه زمانی، رشد بالاتری داشته است.

    برای خرید هر واحد صندوق طلای کیان که از صندوق‌های قابل معامله در بورس محسوب می‌شود، کافی است نیم میلیون تومان سرمایه داشته باشید. این به معنای آن است که هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا داشته باشد، اما پول لازم برای انجام این سرمایه‌گذاری را ندارد، می‌تواند با حداقل نیم میلیون تومان وارد بازار طلا شده و در آن سرمایه گذاری کند.

    جمع بندی

    بازارهای طلا و خودرو از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاران در کشور است. اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، رشد قیمتی صندوق طلای کیان در بازه زمانی مورد بررسی بسیار بالاتر از رشد قیمت خودرو تیبا هاچبک به عنوان نماینده‌ای از بازار خودرو بوده است. البته برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو سرمایه بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا لازم است. افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند و سرمایه کافی در حد خرید یک سکه طلا را ندارند، می‌توانند در صندوق‌های طلا مانند صندوق طلای کیان سرمایه‌گذاری کنند چون برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا سرمایه بسیار کمی نیاز است.