بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو کدامند؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 1104
    • 0
    بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو کدامند؟

    یکی از دلایل جذابیت خودرو در سال‌های اخیر، به میزان تولید خودرو برمی‌گردد که با نیاز بازار و تعداد متقاضیان همخوانی ندارد. علاوه بر این، به دلیل قیمت پایین‌تر کارخانه نسبت به بازار، منطقی است عده‌ای بخواهند خودرو را با نرخ کارخانه به دست بیاورند و به نرخ بازار به فروش برسانند. دلیل دیگر که به خصوص در سال‌های اخیر مطرح شده است، افزایش قیمت دلار و تورم در کشور در کنار تشدید تحریم‌های اقتصادی بوده است.

    بازار خودرو یکی از بازارهای مورد توجه برای مردم است که هنگام تورم توجه بخش بزرگی از افراد را به خود جلب می‌کند. در واقع، اغلب افراد وقتی با موج افزایش قیمت روبرو می‌شوند، از دو دیدگاه به خودرو نگاه می‌کنند. دیدگاه اول این است که خودرو را برای مصرف شخصی در نظر می‌گیرند و احساس می‌کنند اگر قبل از افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید نکنند، چند ماه دیگر باید با قیمت بسیار بالاتری خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند. دیدگاه دوم به نحوی خودرو را نوعی سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد. در واقع شرایط خاص تولید و فروش خودرو در کشور باعث شده است که خودرو برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل به نوعی کالای سرمایه‌گذاری شود. در ادامه به بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو اشاره می‌کنیم.

    خودرو چقدر برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    همان طور که در بخش اول اشاره کردیم، خودرو در کشورهای دیگر یک کالای مصرفی است و کالای سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. با این حال دلایلی باعث شده است که خودرو در ایران بسیار مورد توجه قرار گیرد. یکی از دلایل این جذابیت میزان تولید خودرو است که با نیاز بازار و تعداد متقاضیان همخوانی ندارد. علاوه بر این، قیمتی که خودرو از سوی کارخانه فروخته می‌شود، به دلیل همین مازاد تقاضا نسبت به عرضه قابل فروش به مبالغ بالاتری است. بنابراین منطقی است عده‌ای بخواهند خودرو را با نرخ کارخانه به دست بیاورند و به نرخ بازار به فروش برسانند. دلیل دیگر که به خصوص در سال‌های اخیر مطرح شده است، افزایش تورم در کشور در سال‌های اخیر در کنار تشدید تحریم‌های اقتصادی و خروج شرکت‌های خودروساز فرانسوی از کشور بوده است. تمام این موارد باعث رشد قیمت خودرو در بازارهای داخلی شده و آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری بین بسیاری از افراد مطرح کرده است. بنابراین، یکی از بهترین روش‌های‌ سرمایه‌گذاری در خودرو، خرید به قیمت کارخانه است، چون حتی در صورتی که در کوتاه‌مدت هم فروخته نشود باز هم در بلندمدت مناسب است.

    خودروی خارجی و سرمایه‌گذاری

    در بالا به برخی از دلایل گران شدن خودرو و شکل گرفتن تقاضای سرمایه‌گذاری برای آن اشاره کردیم. این موضوع در مورد خودروهای خارجی بیشتر هم به چشم می‌خورد. از طرفی قیمت خودروهای خارجی به دلار و ارزهای معتبر ارتباط دارد و همگام با آنها رشد می‌کند و از سوی دیگر استهلاک چنین خودروهایی معمولا پایین است و با کمی دقت در نگهداری می‌توان هم از خودروهایی با برند خوب استفاده کرد و از مزایای مختلف آن بهره‌مند شد و هم هنگام فروش در صورت رشد نرخ ارز حتی با سود هم روبرو شد. مساله واردات دشوار خودرو و تعرفه بالای واردات هم بازار خودروهای لوکس و خارجی را کوچک نگه می‌دارد و موجب می‌شود تقاضایی برای سرمایه‌گذاری در آنها وجود داشته باشد که کمتر در کشورهای دیگر قابل مشاهده است. البته برندهای مختلف خودرو از نظر میزان استهلاک و متقاضی با هم متفاوت دارند و همین مساله روی قیمت آنها به هنگام فروش تاثیرگذار است. یکی دیگر از توصیه‌هایی که در مورد بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو می‌شود، این است که اگر قصد دارید خودروی خارجی بخرید، بیشتر در مورد خودروهای نسبتا ارزان قیمت چینی دقت کنید. برخی کارشناسان خودرو معتقدند این خودروها می‌توانند استهلاک بیشتری داشته باشند و هنگام فروش سخت‌تر به فروش برسند. به این ترتیب ممکن است برای سرمایه‌گذاری چندان مناسب نباشند.

    بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای خارجی که می‌توان خرید

    ریسک‌های نگهداری

    در بالا دلایل این که خودرو برای سرمایه‌گذاری مناسب است را برشمردیم. اما اگر قرار باشد به یک کالای مصرفی نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم، ذکر چند نکته ضروری است. اول این که گزینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند، معمولا دچار مساله استهلاک نیستند و با گذر زمان دچار نقصان و افت کیفیت نمی‌شوند. بنابراین هزینه نگهداری و استهلاک چنین گزینه‌هایی نسبتا بالا است. خودرو می‌تواند دچار استهلاک، تصادف و حتی سرقت شود و به همین دلیل هم ریسک‌های قابل توجهی دارد. علاوه بر این، به تازگی مساله مالیات روی خودروها هم عنوان شده است که می‌تواند روی هزینه‌های نگهداری خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری تاثیراتی داشته باشد.

    خرید خودروهای دست دوم

    یکی دیگر از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو خرید خودروهای دست دوم است، به خصوص برای کسانی که پول زیادی در دسترس ندارند. البته در این مورد باید به نکات زیادی توجه کرد. گاهی اوقات خرید چنین خودروهایی می‌تواند برای خریدار مفید باشد. مهمترین مشکل در چنین مواردی این است که شما نمی‌دانید چه چیزی می‌خرید و خودرویی که برای استفاده خود انتخاب می‌کنید چقدر کیفیت دارد. این در حالی است که فروشندگان می‌دانند چه چیزی را می‌فروشند و بنابراین اطلاعاتی بیشتر از شما دارند که می‌تواند روی قیمت معامله شده تاثیر بگذارد. با این حساب مشکل کمبود اطلاعات می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای سرمایه‌گذاری در خودرو باشد. در صورتی که خودتان دانش کافی فنی خودرویی ندارید، می‌توانید برای حل این مشکل از برخی مراکز ارائه دهنده خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنید.

    مزایای سرمایه‌گذاری در خودرو

    از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در خودرو می‌توان به این اشاره کرد که خرید آن دانش چندان بالایی نیاز ندارد. وجود تعرفه‌های بالای وارداتی، رشد دلار و مواردی از این قبیل اگر چه برای مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو مناسب نیست و بهتر است مورد اصلاح قرار گیرد، اما برای سرمایه‌گذاری افراد بازدهی داشته است. شاهدی بر این ادعا هم شمار فراوان کسانی است که در ماه‌های گذشته در قرعه‌کشی‌های خودروسازان شرکت می‌کردند تا با احتمالی اندک برنده شوند. علاوه بر این موارد، خودرو یک کالای مصرفی نیز هست و می‌توانید از مطلوبیت استفاده از آن بهره‌مند شوید. از طرف دیگر در برخی موارد برای خرید خودرو می‌توان از وام‌ها یا شرایط نسبتا مناسبی برخوردار شد.

    بیشتر بخوانید: گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

    معایب سرمایه‌گذاری در خودرو

    اگر به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنید، می‌توانید با ریسک‌هایی که بالاتر به آنها پرداختیم، روبرو شوید. به علاوه، این روزها سرمایه‌گذاری با پول کم در خودرو ممکن نیست یا گزینه نسبتا خوبی را نمی‎‌توان پیدا کرد. اگر هم پول زیادی صرف آن شود، جایگزین‌هایی برای سرمایه‌گذاری بهتر در بازارهای مختلف دارد. به علاوه، ممکن است به دلایل ریسک و استهلاک این پول زیاد با شدت زیادی افت کند. نکته دیگر این است که نقدشوندگی خودرو به آسانی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیست و چون قیمت مشخصی برای آن وجود ندارد، گاهی ممکن است در صورت نیاز فوری به پول، با افت قیمت نسبتا قابل توجه به فروش برسد.

    کی خودرو بخریم بهتر است؟

    بهترین زمان برای خرید خودرو را می‌توان هنگامی دانست که حدس می‌زنیم قیمت دلار رو به افزایش است یا تورم چشم‌اندازی صعودی دارد. به طور کلی تحولات قیمت ارز روی این بازار موثر است، هرچند اگر در کوتاه‌مدت شاهد آن نباشیم.

    نکات مهم در خرید خودرو

    در نهایت لازم می‌دانیم چند نکته برای خرید خودرو ذکر کنیم تا اگر مایل به سرمایه‌گذاری در آن هستید، هنگام فروش با احتمال بیشتری سود کنید. نکته اول این است که خودروهای محبوب و پرطرفدار را انتخاب کنید و از خودروهایی که گمنام هستند یا کم‌استقبال شده‌اند، خودداری کنید. زمانی که قصد خرید داشتید، با استفاده از پلتفرم‌های مختلف و سایت‌های معتبر قیمت‌ها را بررسی کنید و ارزیابی درستی از شرایط خوودروی انتخابی خود کسب کنید. بالاخره این که سعی کنید تا حدودی با کلیات خودرو و مسائل فنی آن آشنایی داشته باشید. با ذکر این نکات مهم، به مطلب خود درباره بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو خاتمه می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: تویوتا چطور بزرگ‌ترین خودروساز جهان و بهترین خودروی سال اروپا شد؟

    جمع‌بندی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در خودرو

    در بالا به بهترین روش‌‌های سرمایه‌‎گذاری در خودرو اشاره کردیم و معایب و مزایای آن را برشمردیم. گفتیم که خرید هر یک از دسته‌های خودروهای داخلی یا خارجی چه فرصت‌ها یا معایبی دارد. همان طور که ذکر کردیم خودرو عموما یک کالای مصرفی است اما به دلایلی در ایران به دید سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌شود. رعایت نکاتی که در این خصوص مطرح کردیم می‌تواند به شما در سرمایه‌گذاری خودرو کمک کند.