خرید و فروش پله ای در بازار بورس به زبان ساده

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 286
    • 0
    خرید و فروش پله ای در بازار بورس به زبان ساده

    ابزارهای سرمایه گذاری بسیار راحت‌تر از آن‌چه که ما فکر می‌کنیم به دادمان می‌رسند. ابزاری مانند صندوق سهامی می‌تواند تمام مراحلی را که باید برای خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس لازم داشتیم را به تنهایی و با یک تیم مجرب تشکیل شده از ارکان صندوق و تحلیلگران بازار برای‌مان انجام دهد و ما را با خیال راحت وارد عرصه سرمایه گذاری در بورس کند.

    پشت میز نشسته بود و دچار سندروم پای بی قرار شده بود. مدام مرورگر را باز می‌کرد و به پرتفوی خودش نگاه می‌کرد. تصور این‌که ده‌ها میلیون تومان پولی که بابت یک یا دو سهم خرج کرده ناگهان سقوط کند، دیوانه‌اش کرده بود. از قدیم شنیده بودم که باید پله پله و قدم به قدم حرکت کرد تا به مقصد رسید. به همین خاطر به دوستم پیشنهاد کردم که برای داشتن آرامش بیش‌تر در سرمایه گذاری مستقیم در بورس، بهتر است از روش خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس استفاده کند. در این روش چه خرید و چه فروش بسیار محتاطانه انجام می‌شود.

    خرید و فروش پله ای در بازار بورس

    خرید پله ای

    معرفی این روش باعث شد تا من توضیحی مفصل در مورد چگونگی خرید و فروش پله‌ای ارائه بدهم. اول از خرید پله‌ای شروع کردم که خب دغدغه بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای است که در گام‌‎های اولیه ورود به بورس هستند یا دانش کافی ندارند. اگر بخواهیم خیلی ساده خرید پله‌ای در بورس را تعریف کنیم باید بگوییم که اولین ویژگی این نوع خرید این است که آن میزان از سهامی که برای خرید در ذهن داریم و هدف‌گذاری کرده‌ایم را در مراحل مختلف و در زمان‌های فکر شده انجام دهیم. این روش خرید با در نظر گرفتن حد ضرر و ذخیره سود انجام می‌شود. به همین دلیل سرمایه‎‌گذارانی که قصد سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بورس دارند برای این‌که بتوانند از خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس استفاده کنند باید از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال سر در بیاورند. البته گفتنی است که خرید پله‌ای با دانستن این که کدام سهم را باید در کدام نقطه اصلاحی بخریم و سهام موردنظر در چه زمانی مقاومت می‌زنند هم باز نمی‌تواند اطمینان صد در صد از روند رو به رشد سهام مدنظر ما را در آینده بدهد.

    بیشتر بخوانید: سبدگردانی چیست؟ و مزایای آن کدامند؟

    جایگزین مناسب برای غیر حرفه‌ای‌ها

    زمانی که نام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را به زبان آوردم، چهره دوستم تبدیل به چیزی شبیه علامت سوال و علامت تعجب شد. طبیعی هم بود که برای کسی که دانش کافی از بورس ندارد و بازار سهام را نمی‌شناسد به زبان آوردن چنین نام‌هایی گیج کننده باشد. با همان میزان تعجب و سردرگمی که در چهره‌اش موج می‎زد از من در مورد تحلیل‌ها پرسید. من هم وبسایت کدال و رهاورد را روی مرورگر باز کردم و از بررسی کندل‌ها گرفته تا گزارش‌های مربوط به هر شرکت سهام‌دار را توضیح دادم. گرچه یاد گرفتن زوایای مختلف بورس و ورود مستقیم به آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد اما دوست من بسیار پرمشغله‌تر از این بود که بخواهد ساعاتی را برای شناخت و یادگیری در نظر بگیرد. سردرگم شده بود و حالا حالت چهره‌اش به ناامیدی متمایل شده بود. تصور می‌کرد که خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس با دانستن این حجم از اطلاعات و اصطلاحاتی مانند کف زدن سهم، کندل خوانی، فاندامنتال و حد ضرر میلیون‌ها سال نوری میان او و بورس فاصله انداخته است. اما باید گفت که برخی ابزارهای سرمایه گذاری بسیار راحت‌تر از آن‌چه که ما فکر می‌کنیم به دادمان می‌رسند. ابزاری مانند صندوق سهامی می‌تواند تمام مراحلی را که باید برای خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس لازم داشتیم را به تنهایی و با یک تیم مجرب تشکیل شده از ارکان صندوق و تحلیلگران بازار برای‌مان انجام دهد و ما را با خیال راحت وارد عرصه سرمایه گذاری در بورس کند.

    بیشتر بخوانید: عرضه بلوکی چیست؟ سهام عدالت با عرضه بلوکی چه تغییری می‌کند؟

    مزایای خرید پله ای

    بزرگ‌ترین مزیت خرید پله‌ای این است که سرمایه گذار با توجه به حرکت محتاطانه‌ای که در خرید سهام دارد می‌تواند بلافاصله بعد از کاهش قیمت سهام خود میانگین قیمت خرید سهام را در نظر بگیرد و قبل از این‌که نزول تهدیدآمیز تبدیل به خطری برای سرمایه‌اش شود سهام را بفروشد. این‌که ما در خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس چه تعداد پله برای حرکت خود می‌سازیم بسته به شخصیت سرمایه گذاری، سنجش ریسک و سرمایه‌مان دارد که این انعطاف‌پذیری در این روش یکی از دیگر از مزایای آن به حساب می‌آید. بهتر است قبل از این‌که مانند دوست من وارد عرصه بورس شوید به این نکات توجه کنید.

    معایب خرید پله ای

    البته که خرید پله‌ای در بازار بورس معایبی هم دارد. باید گفت که روش خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس برای عده‌ای خوشایند نیست. این روش همان‌طور که طرفدار دارد مخالف هم دارد. مخالفان روش خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس معتقدند که این روش باعث می‌شود با خرد شدن سرمایه قدرت آن هم کم شود و همچنین فواصل زمانی میان خریدها منجر به جلوگیری از برنامه ریزی در سرمایه گذاری بلند مدت شود.