سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 55
    • 0
    سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است؟

    ریزش بورس پس از نیمه مرداد سال 99 باعث شده تازه‌ واردین به این بازار تجربه تلخی از سرمایه‌گذاری در آن داشته باشند. کسانی که با داغ شدن بورس در ابتدای سال قبل و به امید کسب سود قابل توجه وارد آن شده بودند، اکنون با زیان روبرو هستند. از طرفی برخی معتقدند بازار سهام بازدهی خوبی دارد و حتی آن را بهترین بازار سرمایه‌گذاری می‌دانند. واقعا بازار سهام سودده است یا زیان‌ده؟

    یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری که در یک سال و نیم اخیر حاشیه‌ها و سر و صدای زیادی پیرامون آن شکل گرفته بازار سهام است. بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که در طول یک سال و نیم برای نخستین بار به این بازار وارد شدند، اکنون به شدت در زیان هستند و حتی شاید از شنیدن سود و سرمایه‌گذاری در بورس ناراحت شوند. با این حال، افراد باتجربه‌تر و بسیاری از کارشناسان همچنان گفته‌های قبل خود را تکرار می‌کنند و معتقدند بورس بهترین جا برای سرمایه‌گذاری است. اما این تفاوت دیدگاه از کجا می‌آید؟ سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است؟ و چه عواملی روی این بازار تاثیر می‌گذارند؟

    بازار سهام: سودده یا زیان ده؟

    همان طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، بسیاری از کسانی که اخیرا در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به سودآوری این بازار تردید دارند. ریزش بورس پس از نیمه مرداد سال 99 باعث شده تازه‌کارهای این بازار که با داغ شدن آن در ابتدای سال قبل و به امید کسب سود قابل توجه وارد آن شده بودند، به امید این که زیان آنها جبران شود در بازار بمانند و اکنون تجربه تلخی از ورود به آن داشته باشند. اما واقعا بازار سهام سودده است یا زیان‌ده؟ برای چه کسانی سودده و برای چه کسانی زیان‌ده است؟ سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است؟

    بیشتر بخوانید: چرا صندوق سهامی بخریم؟

    چه کسی از بورس سود می‌برد؟

    به نظر می‌رسد هر دو دسته حق دارند. هم کسانی که در یک سال اخیر با افت سرمایه خود روبرو شدند به این بازار بدبین شده‌اند و هم کسانی که می‌گویند بازار سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است، درست می‌گویند. کافی است نگاهی به سودآوری میان‌مدت یا بلندمدت بازارها بیندازید. شاخص بورس در 4 سال اخیر (از مهر 96 تا مهر 1400) بیش از 16.6 برابر شده است! این در حالی است که در مقایسه با آن سکه امامی تنها 9 برابر شده است. نکته این است که این بازار شاید برای همه مناسب نباشد. بورس جزو سرمایه‌گذاری‌های دارای ریسک محسوب می‌شود. به همین دلیل هم افرادی که دانش کافی از آن را نداشته باشند یا وقت کافی برای آن نگذارند، با زیان مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، معمولا افراد با تجربه در این بازار سود می‌کنند. با این حال، ابزارهایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده‌اند که افراد ناآشنا به بازار و تا حدودی ریسک‌پذیر را از این بازار بهره‌مند کنند. در ادامه به این راهکار اشاره می‌کنیم.

    راهکاری جایگزین و پربازده برای سرمایه‌گذاری در بورس

    همان طور که گفتیم کسانی برندگان بازار سرمایه هستند که تجربه و وقت کافی برای این بازار می‌گذارند، در غیر این صورت احتمال زیان دیدن بالا است. راهکاری که برای این موضوع وجود دارد، استفاده از صندوق‌های سهامی است. صندوق‌های سهامی ابزاری برای سرمایه‌گذاری هستند که افراد می‌توانند اقدام به خرید واحدهای آنها کنند و از تخصص مدیران صندوق بهره برده و به سود هم دست پیدا کنند. اما چرا می‌گوییم این روش برای افراد ناآشنا به بازار بهتر از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس است و آیا شواهدی برای آن وجود دارد؟ کافی است به بازدهی صندوق‌ها در همان بازه 4 ساله نگاه کنید. ارزش صندوق معتبری مانند صندوق آوای سهام کیان در این بازه زمانی بیش از 25 برابر شده و ارزش صندوق آهنگ سهام کیان نیز در همین مدت 15.7 برابر شده است.

    شاید این سوال پیش بیاید که این آمار و ارقام مربوط به زمانی است که بازار رونق داشته است. حال که بورس از 2 میلیون واحد به حدود 1.4 میلیون واحد افت کرده است، چه می‌توان گفت؟ همان طور که اشاره کردیم، از نیمه مرداد 99 تا پایان مهر 1400 بورس حدود 31 درصد از ارزش خود را از دست داده است. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر بسیار بیش از این و حتی گاهی دو برابر این مقدار زیان کرده‌اند. جالب است بدانید حتی در بالاترین نقطه‌ بورس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام پول گذاشته بودید، ضرر بسیار کمتری دیده بودید. اگر در اوج بازار صندوق سهام آوای کیان را خریده بودید، اکنون فقط 4 درصد زیان کرده بودید. صندوق آهنگ سهام کیان نیز نسبت به سقف تاریخی خود 11 درصد افت داشته که بسیار بهتر از شاخص کل است. به علاوه، اگر کسی در بازه دیگری غیر از بدترین زمان ممکن صندوق خریده، حتی سود هم کرده است. به عنوان مثال، اگر کسی از ابتدای امسال در صندوق آوای سهام کیان سرمایه‌گذاری کرده بود، تا پایان مهر 24 درصد و اگر کسی در صندوق آهنگ سهام کیان سرمایه‌گذاری کرده بود، در 7 ماه ابتدای 1400 حدود 11 درصد سود می‌کرد. این در حالی است که رشد شاخص در این 7 ماه کمتر از 10 درصد بوده و هیچ بازار داخلی نیز بازدهی 24 درصدی در 7 ماه نداشته است. بنابراین، به نظر می‌رسد به دلیل تخصصی که مدیران این صندوق‌ها دارند، هم در شرایط صعودی بازار سود خوبی فراهم می‌آورند و هم در شرایط افت چشمگیر ریسک زیان چشمگیر ندارند.

    چه عواملی روی بورس تاثیر می‌گذارند؟

    در بالا به این سوال پاسخ دادیم که سرمایه‌گذاری در بازار سهام مناسب چه کسانی است و سپس گفتیم که سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است. علاوه بر این، راهی برای سرمایه‌گذاری در بورس با ریسک کمتر پیشنهاد کردیم. یک نکته مهم دیگر این است که احتمال ریزش سنگین دیگر برای بورس کم است. برای درک بهتر این موضوع باید توجه کنیم که بازار سهام عمدتا به چه عواملی بستگی دارد. عواملی که بر بازار سهام تاثیر صعودی دارند، عبارتند از افزایش تورم انتظاری، گمانه‌زنی در خصوص افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، گزارش‌های خوب در خصوص عملکرد مناسب شرکت‌های بزرگ و برخی موارد دیگر از این قبیل. افزایش تورم باعث می‌شود قیمت دارایی‌های یک شرکت افزایش پیدا کند و بنابراین بخشی از سرمایه‌ها در شرایط تورمی به این سو جذب شود. افزایش قیمت دلار نیز سود شرکت‌های صادرکننده و بزرگ را بالا می‌برد و علاوه بر این نمادی از افزایش تورم در آینده نیز قلمداد می‌شود. در شرایطی که بورس بیش از 30 درصد نسبت به نقطه اوج خود افت کرده است و تورم ماهانه همچنان رقم بالایی دارد، به نظر می‌رسد بورس به اندازه کافی افت کرده است. با این حال مسایلی مانند احیای برجام ممکن است در کوتاه‌مدت کمی روی آن تاثیر بگذارد.

    بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد تورم مهر ماه 1400

    افزون بر این، یک ویژگی بازارهایی مانند بورس این است که پیش از موعد به یک مساله واکنش نشان می‌دهند و اصطلاحا انتظارات را پیشخور می‌کنند. مثلا اگر احتمال افزایش قیمت دلار مطرح باشد، بازار به آن زودتر واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازاری مانند طلا چنین اتفاقاتی کمتر می‌افتد.