بررسی سود شرکت با TTM

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 80
    • 0
    بررسی سود شرکت با  TTM

    TTM سودی است که هر سهم در یک بازه زمانی دوازده ماهه کسب کرده است.

    سرمایه گذاران بازار سهام برای تحلیل و رصد روند قیمتی سهام یک شرکت پذیرفته شده در بورس به میزان سودآوری شرکت مورد نظر بسیار توجه دارند. دلیل این موضوع آن است که سودآوری بیشتر شرکت، موجب می‌شود سهام آن شرکت پتانسیل رشد قیمت در بازار را داشته باشد. برای اینکه درک درستی از سود و قیمت یک سهم داشته باشیم، باید به چند نسبت مهم درمورد سهم توجه کنیم. در ادامه به بررسی این نسبت‌های مهم خواهیم پرداخت.

    سود هر سهم چطور محاسبه می‌شود؟

    شرکت‌ها سالانه از میزان فروش کالا و خدمات بازدهی کسب می‌کنند. این میزان درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات در پایان سال مالی به عدد خاصی خواهد رسید. با کسر کردن این مقدار درآمد از مالیات شرکت، سود خالص شرکت بدست می‌آید. اگر سود خالص را بر تعداد سهام شرکت تقسیم کنیم، میزان سود هر سهم در پایان سال مالی مشخص می‌شود.

    TTM به چه معناست؟

    TTM مخفف عبارت Trailing Twelve Months به معنی دوازده ماه گذشته است. براساس الزامات قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس باید در بازه‌های سه ماهه یک گزارش صورت مالی منتشر کنند. در این گزارش سود سه ماهه شرکت نیز موجود است. تحلیلگران بازار توجه ویژه‌ای به این گزارش‌های سه ماهه دارند. زیرا می‌توانند با استفاده از آن‌ها TTM سهم را محاسبه کنند. TTM از جمع کردن سود هر سهم در بازه دوازده ماهه به دست می‌آید. یعنی سود هر سهم در چهار بازه سه ماهه که شرکت کسب کرده است، تجمیع می‌شود.

    محاسبه سود به روش TTM چطور انجام می‌شود؟

    TTM سودی است که هر سهم در یک بازه زمانی دوازده ماهه کسب کرده است.

    محاسبه سود شرکت‌ از طریق TTM

    TTM سودی است که هر سهم در یک بازه زمانی دوازده ماهه کسب کرده است. اگر میزان سود به دست آمده برای هر سهم را در کل سهام شرکت ضرب کنیم، مقدار سود حاصل شده برای شرکت به دست خواهد آمد.

    مثال کاربردی برای محاسبه TTM

    فرض کنیم الان در اول دی ماه سال 1402 هستیم. سود خالص شرکت A در سال مالی 1401 بالغ بر 10 میلیون تومان بوده است. در سه ماهه پایانی سال گذشته شرکت سود 2 میلیون تومانی کسب کرده است. از سوی دیگر، در شش ماهه نخست امسال شرکت توانسته بود سود 4 میلیون تومانی بدست آورد و در سه ماهه سوم 1402 نیز 1.5 میلیون تومان سود کسب کرده است.

    در این حالت برای محاسبه TTM باید سود دوازده ماه گذشته را بدست آوریم. برای این کار ابتدا سود نه ماهه سال جاری را حساب می‌کنیم که برابر است با 4+ 1.5 = 5.5 میلیون تومان . حال باید سود سه ماهه سال گذشته نیز به سود 9 ماهه سال جاری اضافه شود. در نتیجه مقدار سود دوازده ماهه شرکت A برابر است با 7.5 میلیون تومان. حال اگر تعداد سهام این شرکت برابر با 10 هزار سهم باشد، سود دوازده ماهه هر سهم معادل 750 تومان است.

    نسبت p/e چیست؟

    نسبت P/E بیان کننده قیمت بازار تقسیم بر سود هر سهم است. در این نسبت P قیمت سهم و مخفف Price و e نشان دهنده EPS هر سهم است که مخفف Earning Per Share می‌شود. هر چقدر این نسبت بیشتر باشد به این معنی است که قیمت سهم بیشتر از سود هر سهم بالا رفته است. اما هرگاه این نسبت کاهش یابد، به مفهوم افزایش سود هر سهم به نسبت قیمت آن در بازار است. اصولا سهمی که در بازار نسبت p/e کمتری داشته باشد می‌تواند دارای پتانسیل رشد قیمت باشد.

    البته این همه موارد نیست. گاهی اوقات نسبت قیمت به درآمد هر سهم یک شرکت ممکن است پایین باشد، اما شرکت که رشدی باشد، به یک باره رشد خوبی در قیمت آینده تجربه کند. از سوی دیگر، ممکن است شرایط متفاوت شود و به دلایلی مانند شرایط کلی بازار، قیمت سهم تغییر کند.

    EPS چیست؟

    EPS به معنی سود کسب شده توسط شرکت به ازای هر سهم است. اگر کل سود بدست آمده توسط شرکت را بر تعداد سهام شرکت تقسیم کنیم مقدار EPS حاصل می‌شود.

    DPS چیست؟

    DPS مخفف عبارت Dividend per Share است. به بیان ساده‌تر EPS یعنی میزان سود کسب شده در پایان دوره مالی به ازای هر سهم و DPS میزان سود تقسیم شده به ازای هر سهم است. شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار اصولا تمامی سودی که کسب می‌کنند را بین سهامداران تقسیم نمی‌کنند. بلکه مقداری از این سود را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای یا سایر موارد کنار می‌گذاراند.