نهادهای مالی مهم در بورس کدامند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 72
    • 0
    نهادهای مالی مهم در بورس کدامند؟

    هدف نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار، از صندوق‌های سرمایه گذاری گرفته تا شرکت سپرده‌گذاری و شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، این است که ارزش پول سرمایه گذاران را در برابر تورم و نوسانات و اتفاقات اقتصادی حفظ کنند.

    بازارهای سرمایه گذاری مختلفی در دنیا به وجود آمده است که هر کدام زیرمجموعه‌ها و نهادهای مختلفی دارند. این نهادها برای سرمایه گذاری بهتر و راحت‌تر شکل گرفته‌اند. برخی از آنها سرمایه گذاری مستقیم را ساده‌تر می‌کنند و برخی دیگر سرمایه گذاری غیرمستقیم را تسهیل می‌کنند. برای افراد به ویژه آنان که به طور غیرمستقیم سرمایه گذاری می‌کنند، انتخاب نهادهای مالی مهم، به ویژه نهادهای مالی در بورس، اهمیت دارد. به همین دلیل، بهتر است در فرصت پیش آمده، با نهادهای مالی مهم در بورس آشنا شویم.

    انواع نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار

    هدف نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار، از صندوق‌های سرمایه گذاری گرفته تا شرکت سپرده‌گذاری و شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، حفظ ارزش پول سرمایه گذاران در برابر تورم و نوسانات و اتفاقات اقتصادی حفظ کنند. انواع نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار شامل موارد زیر می‌شود:

    · صندوق‌های سرمایه گذاری

    · شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

    · صندوق‌های پوششی

    · مشاوران سرمایه‌گذاری

    · موسسات رتبه‌بندی اعتباری

    · شرکت‌های کارگزاری

    · شرکت پردازش اطلاعات مالی

    · بانک‌های تجاری

    · کارگزاران

    · بازارگردان

    · شرکت سبدگردان

    کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

    این نهاد مالی مهم در بورس در سال 1385 تاسیس شد. کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به عنوان یک موسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیرانتفاعی از طرف هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار شروع به کار کرده است. کار کانون کارگزاران این است که به عنوان کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی در بورس، امکان سرمایه‌گذاری برای افراد را فراهم کند.

    بازارگردان

    به شرکت‌هایی که با هدف کسب سود، اقدام به خرید و فروش دارایی مالی مانند اوراق بهادار و کالاهای اقتصادی می‌کنند، بازارگردان می‌گویند. بسیاری از افراد سرمایه گذار که تمایل به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس دارند می‌توان از طریق شرکت‌های بازارگردان اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. شرکت بازارگردان از تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش و همچنین کارمزد کسب سود می‌کنند.

    صندوق سرمایه گذاری

    از میان نهادهای مالی مهم در بورس که از ابزار مالی نوین هم به حساب می‌آیند، می‌توان به صندوق سرمایه گذاری اشاره کرد. صندوق‌های سرمایه گذاری، از ابزار مالی نوینی به حساب می‌آیند که با تشکیل سبدی از دارایی‌ها و به مدیریت آن در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.

    صندوق‌های سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی هستند؛ از سهامی گرفته تا درآمدثابت و برخی انواع دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری. افرادی که تمایل به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس دارند می‌توانند با خرید واحدهای سرمایه گذاری هر کدام از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه گذاری در بازارهای دارایی مختلف کنند. انتخاب صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان نهادهای مالی مهم در بورس، نیاز سرمایه گذاران به داشتن دانش و زمانی برای سرمایه گذاری در بورس را برطرف می‌کند چراکه مدیریت دارایی به عهده صندوق سرمایه گذاری است و سرمایه‌گذار نیاز به تحلیل و بررسی و نظارت بر واحدهای سرمایه گذاری را ندارد.

    شرکت سبدگردان

    شرکت‌های سبدگردان با مدیریت پرتفوی افراد سرمایه‌گذار به عنوان یکی از نهادهای مالی مهم در بورس فعالیت می‌کنند. سبدگردانی از طرف یک شخص حقوقی مجاز از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. همان‌طور که از نام این نهاد مالی مشخص است، سبدگردان به تشکیل سبد دارایی برای سرمایه‌گذار می‌پردازد و کارمزد خود را بنابر سودی که به سبد سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد، کسب می‌کند.

    شرکت پردازش اطلاعات مالی

    از نهادهای مالی مهم در بورس می‌توان به شرکت پردازش اطلاعات مالی اشاره کرد. شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه با بهره‌گیری از دانش و تخصص روز در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کند و از طریق انتشار شاخص‌ها و معیارهای سنجش، به بررسی موقعیت‌های سرمایه گذاری بهتر در بازار سرمایه ایران کمک می‌کند.

    شرکت سرمایه گذاری

    در میان نهادهای مالی مهم در بورس، شرکت سرمایه گذاری از نهادهای مالی است که فعالیت اصلی خود را به طور تخصصی در خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی پیش می‌برد. برخی از شرکت‌های سرمایه گذاری به طور معمول با دید کوتاه مدت در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    هلدینگ های مالی

    معادل هلدینگ مالی در فارسی را «شرکت مادر» یا «شرکت مادر تخصصی» هم می‌نامند. هلدینگ های مالی در سال‌های پیش به عنوان یکی از نهادهای مالی مهم در بورس مورد استقبال قرار گرفتند. هلدینگ‌های مالی متفاوتی در ایران فعالیت می‌کنند. هلدینگ تجاری، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ ساختمانی از انواع هلدینگ‌های مالی به حساب می‌آیند. این نهاد مالی به طور تخصصی در سهام زمینه‌های مختلفی که نام برده شد، سرمایه گذاری می‌کند.

    مشاوران سرمایه گذاری

    سرمایه گذاری، به عنوان یک فعالیت تخصصی به شمار می‌آید. به همین دلیل، هر فرد سرمایه‌گذار برای ورود به زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف بهتر است با مشاور سرمایه‌گذاری مشورت کند. مشاوران سرمایه گذاری را هم می‌توان از نهادهای مالی مهم در بورس به حساب آورد که می‌توانند با راهنمایی‌های تخصصی به سرمایه‌گذاران در زمینه سرمایه‌گذاری موردنظرشان کمک کنند.

    وظایف نهادهای مالی فعال در بورس

    با وجود گستردگی و تنوعی که نهادهای مالی مهم در بورس دارند، همه آن‌ها در نهایت، وظایف مشترکی به عنوان نهادهای مالی مهم در بورس بر عهده دارند. این وظایف شامل موارد زیر می‌شود.

    · بررسی و نظارت بر مدیریت سرمایه

    · دریافت مجوزهای قانونی برای خدمات مالی و سرمایه گذاری

    · ارائه تسهیلات و خدمات مالی به مشتریان و سرمایه گذاران

    · ریسک حداقل برای سرمایه گذاری افراد سرمایه گذار

    · بررسی و تحلیل بازارهای مالی مختلف بنا بر موقعیت‌های هر کدام

    · ارتباط با دیگر نهادهای مالی و سازمان‌های مختلف

    · ارائه گزارش‌های مالی از بازارهای دارایی

    نتیجه گیری

    نهادهای مالی مهم در بورس در قالب انواع شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری و برخی دیگر فعالیت می‌کنند. هر کدام از آن‌ها وظایفی دارند و با راهکارهای متفاوتی به انجام وظیف خود مشغول هستند.