خرید سکه یا شمش؟ کدام بهتر است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 17853
    • 0
    خرید سکه یا شمش؟ کدام بهتر است؟

    در مورد معایب خرید شمش طلا باید بگوییم که نقل و انتقال طلا از بزرگ‌ترین معایبی است که می‌توان به آن اشاره کرد. علاوه بر این، نگهداری از این قطعه طلا هم خطرات خود را به همراه دارد.

    بسیاری از افراد هستند که برای سرمایه گذاری به گزینه‌هایی مانند طلا علاقه دارند. هنگامی که تورم انتظاری در کشور بالا می‌رود یا قیمت ارزهای خارجی به صورت چشمگیری رشد می‌کند، تقاضا برای خرید طلا هم بیشتر می‌شود.

    در ایران طلا معمولا با تورم پیش رفته است و بسیاری از افراد به همین دلیل به آن اعتماد دارند. اما در مورد خرید طلا هم سوالات زیادی وجود دارد. یکی از پرسش‌ها این است که باید میان انواع خرید طلا، کدام یکی را انتخاب کنیم؟ سکه طلا بخریم یا شمش؟ کدام یک از انواع طلا می‌تواند برای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها از لحاظ اقتصادی و هزینه، صرفه بهتری برای‌مان داشته باشد؟ و آیا می توان از طریق صندوق های طلا سهم کمی از سکه و شمش خرید؟ اهداف ما در سرمایه گذاری در طلا می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر، انتخاب نوع طلا هم برای‌مان مهم می‌شود. در ادامه قصد داریم به برخی از سوالات پیش آمده در مورد خرید انواع طلا پاسخ دهیم.

    شمش طلا چیست؟

    بهتر است قبل از نتیجه گیری در مورد این‌که سکه بهتر است یا شمش، هر کدام از این دو نوع طلا را بشناسیم و با مزایا و کاربردهای‌شان آشنا شویم. اولین تصویری که بعد از شنیدن نام شمش طلا در ذهن‌مان می‌نشیند، همان قطعه‌های مکعبی طلا است که روی هم چیده شده‌اند و بیش‌تر در فیلم‌ها نشان داده می‌شوند.

    در اولین رویارویی با این تصویر به وجود آمده در ذهن، به این نتیجه می‌رسیم که حتی فکر کردن به شمش طلا را برای گزینه سرمایه گذاری کنار بگذاریم؛ چراکه حجم هر قطعه از آن بسیار بزرگ است و به این ترتیب مبلغی که باید برای آن بپردازیم بسیار بیش‌تر از توان مالی ما بسیاری از ما است. اما این نکته چندان درست نیست.

    جالب است بدانیم که شمش طلا هم مانند انواع دیگر این فلز گرانبها دارای ابعاد و وزن‌های متنوع است؛ بنابراین می‌توان به شمش طلا هم به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه گذاری در طلا فکر کرد. اگر سری به طلافروشی‌ها بزنید و بخواهید شمش طلا بخرید، قطعه‌های طلای بسته بندی شده مانند سکه طلا را می‌بینید که به شکل بیضی هستند و ابعاد قابل قبولی برای خرید دارند.

    اگر بخواهیم به تعریف شمش طلا بپردازیم، باید بگوییم که شمش طلا، قطعه‌ای است که به صورت طلای مذاب در قالب‌های آماده‌ای ریخته می‌شود و شکل می‌گیرد. طلایی که در شمش طلا وجود دارد از خلوص بسیار بالایی برخوردار است. شمش‌ها به طور معمول 24 عیار هستند و 999.9 از وزن آن‌ها را طلای خالص تشکیل می‌دهد.

    شمش‌های طلا یا در بخش‌های خصوصی که مورد تایید دولت هستند ساخته می‌‎شوند و یا در ضرابخانه‌های دولتی. وجود انواع شمش‌های طلا این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا اندازه مورد تایید خود را انتخاب کنند. علاوه بر نکاتی که در مورد شمش طلا اشاره شد، بهتر است به مزایا و معایب این نوع طلا هم بپردازیم.

    مزایای خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری!

    1. اندازه‌های متنوع؛ همان‌طور که اشاره شد، شمش‌های طلا در ابعاد و وزن‌های متنوعی وجود دارند. برای خرید این نوع طلا می‌توان از 1 گرم تا 1 کیلوگرم شمش طلا یافت.

    2. یکپارچگی در معاملات جهانی؛ جالب است بدانیم که شمش طلا، یکی از استانداردهای سرمایه گذاری در جهان است. به این معنی که اگر شمش طلا را برای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها می‌خریم، خوب است بدانیم که با توجه به استاندارد جهانی می‌توانیم شمش طلا را در کشورهای دیگر هم به فروش برسانیم یا تعویض کنیم و مورد معامله قرار دهیم.

    3. مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت؛ شمش طلا در صورت رشد قیمت طلا می‌تواند در بلندمدت یکی از سرمایه گذاری‌های موفق به حساب بیاید. در بازه‌های زمانی اخیر مشاهده می‌شود که حدس و گمان‌هایی در خصوص افزایش نرخ جهانی طلا وجود دارد. این موضوع به معنای این است که طلا هم در بعد جهانی خود می‌تواند دچار تغییرات قیمت شود و هم می‌تواند در داخل یک کشور با تغییرات تقاضا و نوسان نرخ ارز متحول شود. با این حساب، این فلز گرانبها تنها در تعدادی از کشورها به عنوان زمینه سرمایه گذاری پربازده به حساب نمی‌آید. طلا را می‌توان در هر کشور و منطقه‌ای به عنوان زمینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول در زمان تورم شدید انتخاب کرد، با این حال هر چه کشوری بیشتر دچار تورم باشد توجه به طلا بیشتر است.

    4. بدون اجرت؛ بسیاری از افراد هستند که برای سرمایه گذاری در طلا به سراغ خرید زیورآلات طلا می‌روند. در صورتی که در این نوع خرید طلا باید هزینه قابل توجهی را بابت اجرت ساخت طلا داد و زمانی هم که موقع فروش طلا می‌رسد، آن میزان اجرت طلا محاسبه نمی‌شود و ما تنها قیمت هر گرم طلا را از خریدار دریافت می‌کنیم. در صورتی که شمش طلا اجرت ندارد و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا است. علاوه بر این‌که نیازی به پرداخت اجرت ساخت طلا در سرمایه گذاری در شمش طلا نیست به این نکته هم اشاره کرد که حباب قیمتی شمش طلا بسیار کم است. در حالی که سکه طلا در انواعی که دارد دارای حباب قیمتی بسیار بالایی است.

    حمل و نقل دشوار طلای فیزیکی

    در مورد معایب خرید شمش طلا باید بگوییم که نقل و انتقال طلا از بزرگ‌ترین معایبی است که می‌توان به آن اشاره کرد. جدا از این که حمل طلا هزینه‌های خود را دارد، نگهداری از این قطعه طلا هم خطرات خود را به همراه دارد. علاوه بر این موارد، گاهی اوقات نگرانی‌هایی در مورد خلوص آن هم ممکن است پیش بیاید. از زمانی که قطعه طلا به صورت فیزیکی خریداری می‌شود گرفته تا بازه زمانی که از آن نگه‌داری می‌کنیم، امکان سرقت و گم شدن آن وجود دارد. جدا از خطری که طلای فیزیکی را تهدید می‌کند، باید گفت که متاسفانه خطر سرقت می‌تواند جان صاحب طلای فیزیکی را هم به خطر بیاندازد. علاوه بر این موارد، گاهی اوقات نگرانی‌هایی در مورد خلوص آن هم ممکن است پیش بیاید. بنابراین بهتر است از روش خرید طلا به صورت غیرفیزیکی کمک گرفت. اما خوب است قبل از آشنایی با خرید طلا به صورت غیرفیزیکی به عنوان بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا به بررسی سرمایه گذاری در سکه طلا بپردازیم.

    آشنایی با سرمایه گذاری در سکه طلا

    ممکن است تا به حال شمش طلایی را که متصور شدیم از نزدیک ندیده باشیم اما سکه طلا را بارها و بارها دیده‌ایم و احتمالا آن را معامله هم کرده‌ایم. با این‌که با این نوع از طلا آشنا هستیم اما برای دادن پاسخ به سوال سکه بهتر است یا شمش؟ بهتر است با تعریف و ابعاد سکه طلا هم آشنا شویم.

    سکه طلا قطعه‌ای گرانبها است که از طلا ساخته می‌شود. میزان عیار سکه طلا 22 عیار است و خلوص بسیار زیادی دارد. خرید سکه طلا در مقایسه با دیگر قطعه‌های طلا رایج در کشور ساده‌تر و در دسترس‌تر است. به راحتی می‌توان از طلافروشی‌ها اقدام به خرید سکه طلا در انواع مختلف آن کرد.

    انواع مختلف سکه طلا از سکه‌های زیر 1 گرم که به سکه‌های هدیه معروف هستند شروع می‌شود تا ربع، نیم و تمام سکه. اما برای مقایسه بهتر این موضوع که برای سرمایه گذاری در طلا، سکه بهتر است یا شمش؟ باید به مزایا و معایب خرید سکه طلا هم اشاره کرد.

    سکه بهتر است یا شمش

    مزایای سرمایه گذاری در سکه طلا

    1. خرید متنوع انواع سکه؛ همان‌طور که اشاره کردیم سکه طلا هم مانند شمش طلا از انواع مختلفی برخوردار است و سرمایه گذاران می‌توانند با توجه به میزان پول و هدفی که در سرمایه گذاری در طلا دارند اقدام به خرید سکه طلای موردنظر خود کنند.

    2. سرمایه گذاری مورد اطمینان؛ بسیاری از سکه‌های طلا ضرب شده با شناسنامه و به اصطلاح وکیوم شده از طرف طلافروشی‌ها هستند؛ بنابراین ضریب اطمینان تقریبا بالایی دارند و می‌توان آنها را از طلافروشی‌های معتبر خریداری کرد. در خرید سکه‌های وکیوم شده باید این نکته را در نظر داشت که از طلافروشی مورد اطمینان اقدام به خرید سکه طلا کرد.

    3. نقدشوندگی؛ از مزایای قابل توجهی که در سرمایه گذاری اهمیت بسیاری دارد، میزان نقدشوندگی است. سکه طلا به دلیل ارزش جهانی که دارد، به راحتی مورد معامله قرار می‌گیرد و جزو زمینه‌های سرمایه گذاری با نقدشوندگی بالا به حساب می‌آید.

    معایب سکه طلا در سرمایه گذاری

    به خاطر وجود تورم بالایی که در کشور وجود دارد، به خصوص هنگام رشد دلار، خرید سکه طلا با حباب قیمتی قابل توجهی همراه می‌شود. یعنی زمانی که اقدام به خرید سکه طلا می‌کنیم، قسمتی از پولی که بابت آن می‌پردازیم، پول حباب سکه است. در واقع ما تنها پول طلای به کار رفته در سکه طلا را نمی‌دهیم بلکه هزینه حباب به وجود آمده بابت تورم را هم می‌پردازیم.

    باید توجه داشت که امکان از بین رفتن حباب طلا با توجه به هر نوع تصمیم سیاسی و اقتصادی وجود دارد. این میزان حباب در انواع مختلف سکه فرق دارد. به عنوان مثال، هنگام رشد دلار قیمت سکه‌های کوچک حباب بیشتری نسبت به سکه امامی پیدا می‌کند یعنی درصد بیشتری از وزن آنها حباب است. علاوه بر این، پیدا کردن محل امنی برای نگهداری طلای فیزیکی از دغدغه‌های افراد است.شما در مقاله سکه امامی بخرم یا ربع سکه ؟می توانید اطلاعات دقیق تری در این مورد به دست آورید. اما همان‌طور که پیش‌تر گفتیم می‌توان برای سرمایه گذاری در طلا از روش اعتباری خرید طلا بهره‌مند شد.

    روش خرید غیرفیزیکی طلا

    برای این‌که بتوان بدون وجود خطرات نگهداری و گم شدن انواع قطعات فیزیکی طلا، پرداخت حباب قیمتی بالا یا پرداخت اجرت ساخت در این فلز گرانبها اقدام به سرمایه گذاری کنیم، بهتر است روش خرید غیرفیزیکی طلا و یا خرید صندوق های سرمایه گذاری بر پایه طلا را انتخاب کنیم. در حال حاضر، ابزار مالی نوینی مانند صندوق طلای کیان وجود دارد که امکان خرید غیرفیزیکی طلا را برای سرمایه گذاران طلا فراهم کرده است.

    صندوق سرمایه گذاری طلا

    صندوق های طلا با سبدی متشکل از اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا به مدیریت سرمایه افراد سرمایه گذاری کننده در این زمینه می‌پردازند. با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا می‌‎توان از مزایای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها بدون وجود معایب خرید فیزیکی طلا بهره‌مند شد. خرید واحدهای سرمایه گذاری طلا همان روش خرید غیرفیزیکی طلا به حساب می‌آید.

    سرمایه گذاری در شمش و سکه طلا بدون اجرت ساخت و حباب!

    از معایب خرید سکه و طلا به این نکته مهم اشاره شد که گاهی اوقات در زمان خرید سکه طلا، میزان قابل توجهی از وجه نقدی که پرداخت می‌کنیم بابت حباب قیمتی سکه طلا است. برای این‌که این میزان حباب را در زمان خرید سکه طلا نپردازیم، خرید شمش طلا گزینه بدی نیست. البته با انتخاب خرید شمش طلا به صورت فیزیکی هم باید خطرات خرید فیزیکی طلا را در نظر داشت. زمانی که صندوق طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنیم، نیازی به نگرانی نیست و حباب قیمتی سکه طلا فیزیکی هم وجود ندارد. سبد متشکل صندوق طلا علاوه بر اوراق مبتنی بر سکه طلا از اوراق مبتنی بر شمش هم برخوردار است. علاوه بر این، به تازگی صندوق‌های طلا این امکان را پیدا کرده‌اند که در شمش طلای بورسی نیز سرمایه گذاری کنند. این موضوع می‌تواند پتانسیل خوبی برای صندوق‌های طلا و سرمایه گذاری در این صندوق‌ها فراهم نماید.

    جمع بندی

    تا به این‌جا با ابعاد سکه و شمش طلا آشنا شدیم و با این شناخت می‌توانیم با دید بازتری اقدام به سرمایه گذاری در طلا کنیم. ممکن است عده‌ای از ما با توجه به نیاز و اهدافی که از سرمایه گذاری داریم اقدام به خرید شمش طلا کنیم و عده دیگر این‌طور به نتیجه برسند که سکه طلا برای نوع سرمایه گذاری در طلا گزینه بهتری است. اما با توجه به معایبی که خرید فیزیکی طلا در انواع متنوع دارد می‌توان گزینه بهتری هم برای سرمایه گذاری در طلا انتخاب کرد. صندوق سکه طلا کیان به عنوان ابزار هوشمند سرمایه گذاری در طلا، از ابعادی مانند سرمایه گذاری با پول کم و همین طور عدم نیاز به جای امن برای نگهداری گزینه بهتری به نظر می‌رسد. علاوه بر این، با سرمایه گذاری در صندوق طلا هم در سکه طلا سرمایه گذاری کرده‌ایم و هم در شمش طلا. صندوق سرمایه گذاری طلا نوعی از صندوق سرمایه گذاری است که با توجه به سبد متشکلی که از اوراق مشتقه طلا دارد می‌تواند انتخاب امنی در سرمایه گذاری در طلا به حساب بیاید.