گام های اولیه سرمایه گذاری در صندوق ها

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 2111
    • 0
    گام های اولیه سرمایه گذاری در صندوق ها

    برای ورود و سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کیان باید سن بالای هجده سال داشته باشید و قبل از سرمایه گذاری در این صندوق اقدام به دریافت کد بورسی از سامانه سجام کنید.

    در راهنمای صندوق سرمایه گذاری به این موضوع پرداختیم که چه پیش نیازهایی برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری لازم است. اول از همه، فرد باید هدف خود از سرمایه گذاری را مشخص کند و سطح ریسک و بازده مورد انتظارش از سرمایه گذاری را تعیین کند. در مطلب «ارزش خالص دارایی چیست و چطور به سود بردن ما کمک می‌کند؟» با نوع حساب و کتاب NAV آشنا شدیم و از طریق سنجش ریسک اپلیکیشن کیان دیجیتال، شخصیت سرمایه گذاری‌مان را به عنوان یک سرمایه گذار نوپا شناختیم.

    وقت آن است که گام‌های اول برای ورود به هر صندوق را برداریم. بهتر است راه دوری نرویم و صندوق‌های سرمایه گذاری کیان را با هم بررسی کنیم.

    ثبت نام در صندوق‌های قابل معامله و غیر قابل معامله

    ابتدا، دو نکته مهم در مورد انواع صندوق‌های سرمایه گذاری را بررسی کنیم؛ صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و غیر قابل معامله. این دو نوع صندوق با هم تفاوت‌هایی دارند.

    یکی از تفاوت‌ها این است که می‌توان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل‌معامله را با داشتن کد بورسی در بازار سرمایه و به صورت برخط خرید و فروش کرد. ناگفته نماند که صندوق طلا کیان با نماد (گوهر) و صندوق درآمد ثابت کیان جز دسته صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله هستند. با جستجو نماد بورسی این دو صندوق در فضای معامله برخط بازار سرمایه می‌توان واحدهای آن‌ها را خرید و فروخت.

    صندوق‌های غیر قابل معامله

    صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان از صندوق‌های غیر قابل معامله هستند. واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌های سهامی غیر قابل معامله را تنها می‌توان با اپلیکیشن کیان دیجیتال یا کارگزاری کیان صدور و ابطال زد و نه با پرتفو شخصی که در بازار سرمایه داریم. صدور به معنای خرید و ابطال به معنای فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

    گام های سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری طلا کیان

    برای ورود به دنیای سرمایه گذاری با صندوق سرمایه‌گذاری طلا کیان، اول باید به عنوان فردی که بالای 18 سال سن دارد، اقدام به دریافت کد بورسی کنیم. برای سرمایه گذاری در این صندوق که در قسمت مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا به طور مفصل درباره ابعاد مختلف آن توضیح داده‌ایم، باید با در دست داشتن مدارک هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه و در صورت وکیل و یا قیم بودن از طرف کسی، با وکالتنامه و معرفی نامه به یکی از شعب صندوق سرمایه‌گذاری طلا کیان مراجعه کنید و با تکمیل فرم درخواست صدور واحد سرمایه گذاری، اولین گام را برای سرمایه گذاری در این صندوق بردارید.

    بعد از تقاضای صدور واحدهای سرمایه گذاری، به میزانی که صندوق به عنوان حداقل و حداکثر مبلغ معین کرده، به حساب بانکی صندوق پول واریز می‌کنید و فیش واریز را به نماینده صندوق ارائه می‌کنید. بعد از آن، اعلامیه صدور و گواهی سرمایه گذاری نهایت تا دو روز کاری در محل درخواست سرمایه گذاری تحویل داده می‌شود. البته باید رسید واریز وجه را هم از نماینده مدیر صندوق دریافت کنید.

    خبر خوب این است که به جای طی کردن تمام این مراحل به صورت حضوری به راحتی می‌توانید اقدام به ثبت نام و گذراندن مراحل با اپلیکیشن کیان دیجیتال کنید. به صفحه صندوق طلای کیان در اپلیکیشن وارد می‌شویم و تصاویر شناسنامه و کارت ملی را در قسمت‌های مشخص‌شده بارگذاری می‌کنیم. پس از آن می‌توانیم واحدهای سرمایه‌گذاری آن را خرید و فروش کنیم. صندوق طلا کیان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معماله است، پس با جستجو نماد «گوهر» در بازار سرمایه می‌توانیم واحدهای سرمایه‌گذاری‌اش را خرید و فروش کنیم.

    خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا کیان از طریق پلتفرم‌های کارگزاری کیان و سامانه آنلاین درساتریدر و اپ کیان دیجیتال با صد در صد تخفیف کارمزد خرید کارگزاری همراه است.

    نکته: بعد از دریافت اپلیکیشن کیان دیجیتال از طریق وبگاه دیگر فروشگاه‌های اپ مانند Play Store در گوشی همراه و رایانه خود می‌توانید بدون پرداخت مبلغ در هر ۴ صندوق کیان ثبت نام کنید و در هر زمان دلخواه شروع به سرمایه‌گذاری کنید. در واقع، ثبت‌نام و گذراندن مراحل آن در اپلیکیشن رایگان است و مبلغی از فرد دریافت نمی‌شود.

    گام های سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کیان

    صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کیان یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است. سبد متشکل صندوق درآمدثابت کیان از اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی تشکیل می‌شود. در مطلب مربوط به انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران و تفاوت صندوق های درآمد ثابت با سپرده بانکی به طور کامل توضیح داده‌ایم.

    برای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کیان باید سن بالای هجده سال داشته باشید و قبل از سرمایه گذاری در این صندوق اقدام به دریافت کد بورسی از سامانه سجام کنید. سپس با فراهم کردن مدارک هویتی خود و کد بورسی به یکی از شعبات صندوق‌های سرمایه گذاری کیان مراجعه کنید و با واریز میزان مبلغ موردنظر اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کنید. ناگفته نماند که از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال هم می‌توانیم با بارگذاری مدارک هویتی و تعریف شماره شبا بانکی در صندوق درآمد ثابت کیان سرمایه‌گذاری کنیم. برای احراز هویت هم جای نگرانی نیست؛ چرا که کارشناسان مجرب کیان به نشانی ثبت شده‌مان می‌آیند و احراز هویت را انجام می‌دهند.

    نکته: اگر زیر 18 سال باشیم و یا فرزند زیر 18 سال داشته باشیم هم امکان سرمایه‌گذاری در تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان دیجیتال وجود دارد. با این تفاوت که برای سرمایه گذاری فرد زیر 18 سال، پدر یا قیّم قانونی باید مدارک خود و فرزند را برای دریافت کد سجامیِ او به دفاتر پیشخوان دولت ببرد. بعد از سجامی شدن فرد زیر 18 سال، به راحتی می‌توان با اپلیکیشن کیان دیجیتال سرمایه‌گذاری را برای او شروع کنیم.

    در مطلب «بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان با کیان دیجیتال» تمام مراحل و پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری افراد زیر سن 18 سال را برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کیان دیجیتال توضیح داده‎ایم.

    گام های سرمایه گذاری در آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان

    این دو صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، از صندوق‌های غیرقابل معامله یا همان صدور و ابطالی است. برای سرمایه گذاری درآن‌ها نیاز به کد بورسی نداریم. سرمایه گذاری در این صندوق هم از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال امکان‌پذیر است و برای ثبت‌نام با اپ، کافی است مراحل گفته شده در صندوق‌های دیگر را کامل کنیم؛ به یاد داشته باشیم که در اپ کیان دیجیتال تمام چهار صندوق از جلمه صندوق آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان صفحات مجزای خود را دارند و برای ثبت‌نام در هر کدام، باید به صفحه مربوط به هر یک از صندوق‌ها برویم.

    گام های سرمایه گذاری در صندوق شاخصی هم وزن کیان

    صندوق شاخصی هم‌وزن کیان ابزار مالی جدیدی در فضای بازار سرمایه است: چون تنها صندوقی است که بر اساس شاخص هم‌وزن و نه شاخص کل تشکیل سبد داده است. سبد متشکل صندوق شاخصی هم‌وزن از سهام شرکت‌های کوچک و پویا تشکیل شده است. سهام این شرکت‌ها که تعدادشان هم بیش‌تر از شرکت‌های بزرگ است در زمان رونق بازار با رشد قابل توجه‌ای همراه است. ترکیب دارایی‌های این صندوق از 85 درصد سهام شرکت‌های شاخص‌ساز هم‌وزن تشکیل شده است و 15درصد دیگر آن از سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص دارد. سرمایه گذاری در صندوق شاخصی هم‌وزن و خرید واحدهای سرمایه گذاری آن را می‌توان در بازار سرمایه در ساعات کاری بورس انجام داد. اما اگر از طریق پلتفرم‌های کارگزاری کیان و سامانه آنلاین درساتریدر و اپ کیان دیجیتال اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کنید، می‌توان از صد در صد تخفیف کارمزد خرید کارگزاری بهره‌مند شد.

    رشد صندوق شاخصی هم‌وزن کیان از 20 شهریور 1401 تا 20 شهریور 1402 به بیش از 70 درصد رسیده است.

    گام های سرمایه گذاری در صندوق ندای ثابت کیان

    بسیاری از افرادی که برای اندوخته‌های خود حساب‌های بانکی را انتخاب می‌کنند، نکاتی را مدنظر دارند. اول این‌که بانک را جای امن برای پول خود می‌دانند. این در حالی است که از ریسک هم آسوده خاطر هستند و حساب‌های بانکی بدون ریسک هستند. موضوع دیگر این است که می‌توانند در دوره‌هایی که بانک برای‌شان مشخص کرده است اقدام به برداشت سود حساب خود کنند. اما این مزایا تا زمانی در حساب‌های بانکی برقرار است که فرد تمایل به بازدهی مناسب نداشته باشد. اگر هم فرد خواست پول‌اش را زودتر از موعد برداشت کند، نباید انتظار دریافت سود به طور کامل را داشته باشد و علاوه بر این، در مواردی هم باید جریمه برداشت زودتر از موعد هم بپردازد. اما راه بهتری هم برای سرمایه گذاری ایمن با بازدهی مناسب هم وجود دارد که در آن از جریمه شکست و ارائه سود تنها در زمان موعد خبری نیست. صندوق ندای ثابت کیان می‌توان همین گزینه کم ریسک و مطمئن و جایگزینی مناسب حساب‌های بانکی برای سرمایه گذاران باشد.

    صندوق ندای ثابت کیان با پرداخت سود در میانه هر ماه و با سبدی متشکل از سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار بادرآمد ثابت این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است که بدون نگرانی از جریمه شکست بتوانند سود خود را به صورت روزشمار دریافت کنند. جدا از تمام مزایایی که صندوق ندای ثابت کیان دارد، به این نکته هم اشاره کنیم که اگر از طریق پلتفرم‌های کارگزاری کیان و سامانه آنلاین درساتریدر و اپ کیان دیجیتال اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کنیم، می‌توانیم از صد در صد تخفیف کارمزد خرید کارگزاری هم بهره‌مند شویم.

    نتیجه گیری

    سرمایه گذاری در زندگی هر انسانی نقشی موثر دارد و باید برای اقدام به سرمایه گذاری هر چه سریع‌تر وارد میدان شد. این امکان که هم با سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه خود را هدفمند می‌کنیم و با مصرف بهینه زمان و اعتماد به تیم متخصص صندوق به هدف و بازدهی خود می‌رسیم یک موفقیت به حساب می‌آید و این نکته که کیان برای سرمایه‌گذاران امکان ثبت‌نام و طی کردن مراحل سرمایه‌گذاری را به صورت برخط و رایگان فراهم کرده است، موفقیتی دیگر در سرمایه گذاری هوشمند به حساب می‌آید.