قانون 80/20 در سرمایه گذاری و اقتصاد چه می‌گوید؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 331
    • 0
    قانون 80/20 در سرمایه گذاری و اقتصاد چه می‌گوید؟

    قانون 80/20 به این موضوع اشاره دارد که بیشترین سودآوری سرمایه گذاری افراد از درصد کمی از پورتفوی آنان سرچشمه می‌گیرد.

    اگر فردی مدیر باشد ممکن است متوجه این موضوع شده باشد که بیشتر موفقیت مجموعه تحت مدیریت او مدیون چند نفر کلیدی است. این ایده به قانون 80/20 معروف است که بیان می‌کند 80 درصد خروجی‌های یک موفقیت تنها از 20 درصد ورودی‌ها حاصل می‌شود. اگرچه این قانون بیشتر در مورد تجارت و اقتصاد استفاده می‌شود، اما قانون 80/20 می‌تواند در زمینه‌هایی مانند سرمایه گذاری و امور مالی شخصی نیز به کار برده شود. در ادامه مطلب قصد داریم قانون 80/20 را مورد بررسی قرار دهیم.

    قانون 80/20 چیست و از کجا می‌آید؟

    قانون 80/20 برای اولین بار زمانی به وجود آمد که پارتو مشاهده کرد 20 درصد غلاف نخود در باغش 80 درصد نخود را تولید می‌کنند. او بعدا این مفهوم را در مقیاس بسیار گسترده‌تری به کار برد و اشاره کرد که 20 درصد از جمعیت ایتالیا 80 درصد از ثروت آن کشور را در اختیار دارند. از آن زمان، این مفهوم در استراتژی‌های کسب‌وکار، توسعه نرم‌افزار، مراقبت‌های بهداشتی و غیره اعمال شده است. البته، باید توجه داشت که قانون 80/20 یک قانون ریاضی دقیق یا قطعی نیست و بیشتر با شواهد نقلی پشتیبانی می‌شود تا تحلیل علمی. گزارشی از برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سال 1992 بیان می‌کرد که نابرابری در جهان بسیار زیاد است به طوری که 20 درصد از جمعیت جهان 82.7 درصد منابع دنیا را در دست دارند. این موضوع نیز یکی از مصادیق قانون 80/20 است.

    قانون 80/20 در سرمایه گذاری

    جیل شلزینگر، تحلیلگر تجاری CBS و مجری برنامه Jill on Money، می‌گوید: این قانون در مورد گذشته به شما می‌گوید نه از آینده زیرا هیچ کس آینده را نمی‌داند. طبق گفته او 80 درصد از افرادی که به اهداف خود می‌رسند، روی اهداف خود تمرکز می‌کنند، نه بر روی سرمایه گذاریشان. در این رابطه، قانون 80/20 به عنوان معیاری برای ارزیابی، پیش‌بینی‌های بسیار مفیدی داشته است. در ادبیات مالی می‌گویند حدودا 80 درصد بازدهی سرمایه گذاری شما از 20 درصد پورتفویی بوده است که شما در اختیار داشته‌اید.

    شلزینگر می‌گوید به طور کلی، هر سرمایه گذاری در پورتفوی شما باید هدف خاصی را دنبال کند و به هدف کلی کمک کند، خواه این سرمایه گذاری برای رشد، تعدیل ریسک یا تنوع باشد. تاکید بیش از حد بر اینکه کدام سهام ممکن است بیشترین رشد را داشته باشد، می‌تواند توجه سرمایه گذاران را از هدف اصلی منحرف کند. قانون 80/20 نشان می‌دهد که بیشتر (80 درصد) نتایج یک موفقیت یا فرآیند تنها از چند مورد (20 درصد) علت آن ناشی می‌شود. این قانون را می‌توان در طیف متنوعی از زمینه‌ها اعمال کرد.

    چگونه از قانون 80/20 برای سرمایه گذاری استفاده کنیم؟

    هنگام ساخت یک سبد سرمایه گذاری می‌توانید ابتکارهایی داشته باشید. به عنوان مثال اگر ریسک پذیر هستید، یک گزینه این است که یک تخصیص 80/20 ایجاد کنید: 80 درصد از سرمایه گذاری‌های خود را در سهامی با ریسک پایین‌تر قرار دهید در حالی که 20 درصد دیگر می‌توانند سهامی باشند که ریسک بالاتری دارند. البته، عملکرد گذشته لزوماً با نتایج آتی مرتبط نیست. بنابراین، حتماً عملکرد پورتفوی خود را زیر نظر داشته باشید تا ببینید نتایج چقدر با اهداف شما مطابقت دارند. این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است با این کار ریسک زیادی کرده باشید. یکی از راهکارها برای افراد ناآشنا به بازار این است که از صندوق‌های سرمایه گذاری برای چنین کاری استفاده کنند.

    تصمیمات سرمایه گذاری هوشمندانه‌تری بگیرید!

    اگر رسانه‌ها را بخوانید فکر می‌کنید که سرمایه‌گذاری فقط یا انتخاب سرمایه‌گذاری مناسب است یا ورود و خروج از بازار در زمان مناسب. اما این درست نیست، برای اینکه یک سرمایه گذار موفق باشید فقط به دو چیز نیاز دارید: یک سبد سرمایه گذاری کم هزینه و متنوع و از همه مهم‌تر صبر داشتن است. این موضوع را می‌توان به بهترین شکل با یک داستان کوتاه نشان داد:

    در سال 2008، وارن بافت، Protégé Partners، که یک صندوق معروف است را به رقابت دعوت کرد. آنها هر دو یک میلیون دلار برای ده سال سرمایه گذاری می‌کنند و خواهند ببینند که چه کسی می‌تواند بهترین عملکرد را در پایان ده سال ارائه دهد. بافت پول خود را در یک صندوق شاخصی ارزان قیمت سرمایه گذاری کرد و در طول این سال‌ها هیچ تغییری در سرمایه گذاری خود انجام نداد، بلکه فقط صبر کرد.

    اما Protégé مجموعه‌ای از صندوق‌های پرهزینه را انتخاب کرد. این صندوق‌ها توسط سرمایه گذاران باتجربه اداره می‌شدند که سعی می‌کردند با دقت وارد بازار و از آن خارج شوند. آنها از استراتژی‌های پیچیده و کلاس‌های دارایی مختلفی استفاده کردند و در طول این سال‌ها معاملات بسیاری را انجام دادند. با این حال، در پایان ده سال، سرمایه گذاری ساده بافت 2.2 میلیون دلار ارزش داشت و سرمایه گذاری پیچیده و پرهزینه Protégé حدود 1.36 میلیون دلار ارزش داشت. این داستان نشان دهنده این است که برای سرمایه گذاری باید صبر داشت و از همه مهم‌تر این که بازار سهام در بلندمدت این توانایی را دارد که از همه بازارهای دیگر سوددهی بالاتری کسب کند.