مدیریت دارایی چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 375
    • 0
    مدیریت دارایی چیست؟

    مدیریت دارایی برای افرادی که دانش لازم برای سرمایه گذاری ندارند ضروری است. زیرا بازار همواره دارای نوسانات مختلفی است و این نوسانات دارای ریسک هستند. این ریسک‌ها را می‌توان با مدیریت سرمایه توسط شرکت‌های مالی یا افراد خبره در این حوزه، کاهش داد یا از بین برد.

    بعضی اوقات برای رسیدن به برخی هدف‌های اقتصادی، باید از خدمات و آگاهی شرکت‌ها و موسسات مالی قابل اتکا استفاده کرد. علت این کار آن است که در برخی موارد، به خصوص تصمیمات مالی و سرمایه‌گذاری، اگر انتخاب و تشخیص به عهده خودمان باشد، شناخت گزینه بهتر همیشه کار آسانی نیست. ارائه خدمات به وسیله‌ی افراد آگاه و موسسات مالی دامنه وسیعی را شامل می‌شود. مدیریت کردن سرمایه، دارایی و ثروت از جمله خدماتی هستند که باتوجه به شرایط متفاوت، لازم و ضروری هستند و برای جلوگیری از زیان مالی و از بین رفتن سرمایه، افراد باید انتخاب‌های درستی داشته باشند. تنها راه حلی که بتواند دارایی‌ها و سرمایه افراد و شرکت ها از بلای تورم نجات دهد، سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری نیز نیاز به مدیریت سرمایه دارد.

    انواع دارایی

    دارایی های جاری

    دارایی‌هایی که متعلق به یک فرد یا یک شرکت خاص هستند و در ترازنامه آن‌ها وجود دارد و در بازه زمانی یک سال توانایی نقدشوندگی داشته باشند، دارایی جاری نامیده می‌شوند. این دارایی‌ها شامل سهام و وجه نقد می‌شود.

    دارایی غیر جاری

    دارایی غیر جاری از لحاظ مالکیتی به مثابه‌ی دارایی جاری است و به دارایی‌هایی گفته می‌شود که متعلق به یک شخص یا یک شرکت خاص باشد و در ترازنامه آن‌ها وجود داشته باشد. البته با این تفاوت که این دارایی‌ها نقدشوندگی پایینی دارند و بیشتر برای استفاده شخص یا شرکت خریداری شده است و تبدیل کردن آن‌ها به پول نقد زمان‌بر خواهد بود. از جمله این دارایی‌ها، ملک و وسایل مورد استفاده شرکت هستند.

    مدیریت دارایی چیست؟

    برای ورود به بحث ابتدا به تعریف دارایی می‌پردازیم. تمامی منابعی که ارزش اقتصادی دارند و افراد حقیقی و حقوقی شامل یک شخص یا یک شرکت یا دولت مالکیت آنها را دارا هستند و از درآمد و عایدی آنها استفاده می‌کنند، دارایی نامیده می‌شوند.

    مدیریت دارایی به صورت های متفاوتی انجام می‌شود، از جمله سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم از طریق مشاوره و راهنمایی از طرف موسسات مالی. موسسه مالی دارایی‌های افراد را در بازه‌های زمانی توافق شده مدیریت می‌کند. علاوه بر آن، مدیرانی که مدیریت دارایی افراد را برعهده دارند ریسک سرمایه گذاری مشتریان را کنترل خواهند کرد. هدف از این کار آن است که مشتریانِ مشاوره و سرمایه گذاری دچار ضررهای مالی نشوند یا این ضرر به حداقل ممکن کاهش یابد.

    چرا مدیریت دارایی مهم است؟

    مدیریت کردن دارایی مشتریان و سرمایه گذاران برای افزایش عایدی سرمایه و رشد آن و همچنین جلوگیری از کم ارزش شدن دارایی ‌سرمایه گذار در طول زمان مهم است. این کار برای افراد و شرکت‌ها شیوه‌ای قابل اعتماد و کم ریسک به شمار می‌رود. در سراسر دنیا این نوع خدمات مالی و دارایی به کسانی ارائه می‌شود که خواهان کسب سود از بازار‌های مالی هستند. با توجه به این موضوع که سرمایه گذاران و شرکت‌های حقوقی زمان و دانش کافی برای حضور و معامله در بازار مالی را ندارند، مدیریت دارایی برای آن‌ها ارزش دوچندان دارد.

    ریسک گریزی با مدیریت دارایی

    مدیریت دارایی توسط اشخاص و شرکت‌هایی که دانش مالی و اقتصادی دارند، علاوه بر اینکه امکان دستیابی به بهترین و سودده‌ترین معاملات را برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم می‌کند، می‌تواند ریسک ضرر کردن در بازه‌های زمانی طولانی مدت را کاهش دهد. علاوه بر این، حتی اگر شرایط بازار به گونه‌ای باشد که دچار رکود یا هر اتفاق نابهنگام دیگری شود، مدیریت سرمایه می‌تواند ضررها را تا حد خوبی پوشش دهد و از زیان چشمگیر افراد جلوگیری کند.

    مدیریت دارایی چگونه صورت می‌گیرد؟

    مدیریت کردن دارایی افراد حقیقی و حقوقی توسط شخصی که دانش مالی دارد، اتفاق می‌افتد. این شخص توانایی و تجربه‌ی مدیریتی داشته و می‌تواند ریسک‌های سرمایه گذاری را پوشش دهد. علاوه بر شخص، یک شرکت مالی و سرمایه گذاری نیز می‌تواند دارایی‌های افراد حقیقی و حقوقی را مدیریت کند. این شرکت یا موسسه دارای افرادی است که دانش مالی داشته و به بهترین نحو دارایی‌های سرمایه گذاران خود را مدیریت خواهد کرد.

    جمع بندی

    سرمایه گذاری مهمترین و موثرترین ابزار برای فرار از تورم و جلوگیری از بی‌ارزش شدن سرمایه‌ها است. اما برای سرمایه گذاری باید دانش و زمان کافی داشت. بدون داشتن دانش و زمان کافی برای سرمایه گذاری، افراد دچار زیان خواهند شد. برای چلوگیری از این زیان مالی بهتر است افراد و شرکت‌ها سرمایه های خود را مدیریت کنند. و برای مدیریت کردن این سرمایه‌ها می‌توانند به افراد و یا موسسات مالی که در این ضمینه فعالیت دارند رجوع کنند.