5 درس از «تیم کوک» برای موفقیت شغلی

  • اشتراک‌گذاری
  • 319
  • 0
5 درس از «تیم کوک» برای موفقیت شغلی

امروزه برای کمتر کسی در جهان اسم استیو جابز و شرکت اپل ناشناخته است. این شرکت ارزشمندترین شرکت جهان است و موفقیت آن زبانزد همه است. اما در موفقیت این شرکت یک نام دیگر هم به چشم می‌خورد: تیم کوک. مدیر عامل شرکت معروف اپل، در سال 2011 جانشین استیو جابز شد و آن زمان بسیاری معتقد بودند که نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای استیو جابز باشد. تقریبا تمام طرفداران محصولات اپل معتقد بودند که تیم کوک ویژگی‌های یک رهبر را برای پیش بردن اهداف شرکت ندارد. اما دیری نگذشت که همه متوجه قدرت تیم و گروهش شدند و فهمیدند آن‌ها حتی بهتر از استیو جابز می‌توانند اهداف شرکت را به مرحله اجرا برسانند. وی اکنون یک دهه است که کار خود را در اپل با موفقیت قابل تحسینی دنبال می‌کند. با این مقدمه کوتاه، به سراغ یادگیری درس‌هایی از تیم کوک برای موفقیت کاری می‌رویم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

درس اول، خطر کردن

زندگی یک رهبر مانند زندگی افراد عادی جامعه نیست. همه خوب می‌دانیم که مدیر عاملان در مواقعی خاص و غیر قابل پیش بینی تصمیم‌های حیاتی بگیرند. ممکن است تصمیم اتخاذ شده گروه‌شان را به ورطه نابودی بکشاند و یا از یک بلا نجات دهد. اتفاقی که بعد از تصمیم گیری می‌افتد چه خوب و چه بد بر عهده شخص مدیر است. تیم کوک با روحیه‌ای ریسک پذیر در تمام فراز و نشیب‌هایی که اپل بدون استیو جابز بودده است به خوبی از پس همه چیز برآمده است. خطر کردن یکی از ویژگی‌هایی است که تیم کوک از آن به عنوان یک درس یاد می‌کند و آن را به طور معقولانه به همه پیشنهاد می‌کند.

درس دوم، دقت کنیم و گوش دهیم

ماگاهسولو، یکی از استادان دانشگاهی که تیم کوک در آن درس می‌خوانده می‌گوید؛ "خیلی کم دیدم که تیم سوال بپرسد. او می‌نشست و به درس گوش می‌داد.". بر خلاف استیو جابز که شخصیتی پر سر و صدا و منحصر به فرد داشت، تیم کوک فردی آرام است که در سکوت می‌نشیند و به حرف‌های بقیه به خوبی گوش می‌دهد. یکی از خصوصیات بارز تیم این است که بدون این که تمرکزش را از دست بدهد می‌تواند به طور مداوم به حرف‌ها گوش دهد. او پیرو این مثل قدیمی است که می‌گوید ما دو گوش داریم و یک دهان؛ بنابراین بیش‌تر باید گوش دهیم و کم‌تر سخن بگوییم.

درس سوم، احترام و اعتماد به نظرات

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت تیم کوک این است که به حرف و نظر اطرافیانش توجه و اعتماد دارد. خوشبختانه تیم کوک جز دسته مدیرانی است که افرادی را با ایده‌های ناب و درخشان و ذهن باز به دور خود جمع کرده است. تیم به تک تک آن‌ها اعتماد دارد و حتی در امور تجاری شرکت نیز به آن‌ها اجازه فعالیت می‌دهد. از میان اخباری که از شرکت اپل بیرون می‌آید خبرهای بسیاری از موفقیت‌های آقای شیلر، یکی از طراحان شرکت اپل به گوش می‌رسد. اما گفتنی است که موفقیت‌هایی که آقای شیلر به دست آورده است همگی مدیون مجوز‌ها و اعتمادی بوده که تیم کوک به او داده است.

درس چهارم، اهمیت تنوع

دلیل شهرت و محبوبیت شرکتی مانند اپل به خاطر ابداعات و تنوع امکاناتی است که در محصولاتش قرار می‌دهد. تیم کوک به عنوان رهبر شرکتی که مبتنی بر نوآوری بنا شده است این موضوع را به خوبی درک می‌کند و نیازمند دانشمندان و محققینی است که به تنوع اهمیت می‌دهند. تیم کوک مانند استیو جابز معتقد است که مردم باید خودشان باشند و نباید آن‌ها را محدود به الگوهای مصرفی تعریف شده کرد؛ بنابراین باید تنوع سبک و تنوع فکر در تولید و خلق محصولات اپل همیشگی باشد.

درس پنجم، بینش

شخصی مانند تیم کوک که به درستی در جایگاه خودش قرار گرفته است به خوبی می‌داند که انعطاف پذیری و پذیرش ایده‌های نو و خطر پذیری معقولانه می‌تواند موفقیت مطلق را برای هر سازمان و حتی شخص به همراه داشته باشد. انتخاب بهترین‌ها و تشکیل یک تیم متحد، موتور محرکی برای رسیدن به بزرگ‌ترین اهداف است.