10 برند ارزشمند جهان کدام شرکت‌ها هستند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 199
    • 0
    10 برند ارزشمند جهان کدام شرکت‌ها هستند؟

    ایجاد ارزش برند یکی از دشوارترین وظایفی است که یک شرکت باید انجامش دهد. ارزش برند و افزایش آن با ارزش شرکت مترادف و همسو است، به این معنی که با افزایش ارزش برند، ارزش یک شرکت و محصولاتش نیز پیش چشم مشتریان رشد می‌کند. با این حال، سال 2020 را می‌توان سال تخریب ارزش برند بسیاری از شرکت‌ها دانست، اما تمام شرکت‌ها با این افت روبرو نشدند. در فهرست زیر با 10 برند معروف و ارزشمند جهانی آشنا می‌شوید که توجه مردم را جلب کرده‌اند و این برند روی فروش و قیمت محصولات آنها تاثیرگذار است.

    10- دیزنی (41 میلیارد دلار)

    شرکت دیزنی یک شرکت رسانه‌ای و سرگرمی است که در سال 2020 حدود 8 درصد از ارزش برند خود را از دست داد. این شرکت ثروت خود را از طریق پارک‌ها، محصولات، شبکه‌های رسانه‌ای و استودیوی سرگرمی به دست می‌آورد. ارزش بازاری شرکت دیزنی بیش از 358 میلیارد دلار است و مقر آن در بربانک کالیفرنیا واقع شده است.

    9- مک دونالد (43 میلیارد دلار)

    این شرکت که در عرصه فست فود کار می‌کند هم 6 درصد از ارزش برند خود را در سال گذشته از دست داده است. مک دونالد بیشتر درآمدش را از طریق رستوران‌هایش درمی‌آورد. در حال حاضر ارزش بازار این شرکت 159 میلیارد دلار است و مقر آن در اوک بروک ایالت ایلی نوی آمریکا واقع شده است.

    8- مرسدس (49 میلیارد دلار)

    این شرکت خودروسازی آلمانی هم 3 درصد از ارزش بازار خود را در سال گذشته از دست داد. این شرکت علاوه بر خودروسازی در زمینه اسپانسر شدن و تبلیغات هم فعالیت می‌کند. برند مرسدس خودروهای لوکس، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز می‌سازد. این شرکت معتبر در مسابقاتی که توجه جهانیان را جلب می‌کند، مانند گلف، تنیس و حتی رویدادهای مُد تبلیغ می‌کند. چین بزرگترین بازار این خودروساز است و پس از آن آمریکایی‌ها بیشترین متقاضیان مرسدس را تشکیل می‌دهند.

    7- تویوتا (52 میلیارد دلار)

    دومین شرکت خودروساز در این فهرست، تویوتا است که یک خودروساز ژاپنی به شمار می‌رود. ارزش تویوتا در سال 2020 حدود 8 درصد کاهش یافته است. این شرکت وسایل نقلیه و قطعات موتوری می‌سازد. این شرکت علاوه بر خودروسازی، در زمینه خدمات مالی نیز فعالیت می‌کند. ارزش بازاری شرکت تویوتا 173 میلیارد دلار است و مقر آن در توکیو ژاپن واقع شده است.

    6- کوکاکولا (57 میلیارد دلار)

    برند این شرکت غذایی و نوشیدنی آمریکایی در یک سال اخیر 10 درصد افت کرده است. کوکاکولا نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند آب، آب میوه و مانند آن می‌سازد. این شرکت مالک چند برند محبوب جهانی مانند کوکاکولا، دایت کوک، فانتا، اسپرایت و برخی دیگر است. ارزش بازاری کوکاکولا به 218 میلیارد دلار می‌رسد و مقر آن در آتلانتا واقع شده است.

    5- سامسونگ (62 میلیارد دلار)

    این شرکت تنها شرکت غیرآمریکایی است که در 5 برند برتر جای گرفته است. ارزش برند این شرکت فناوری کره جنوبی در سال گذشته 2 درصد افزایش داشت. شرکت سامسونگ لوازم برقی و رایانه‌ای می‌سازد و می‌فروشد. ارزش بازاری این شرکت به 278.7 میلیارد دلار می‌رسد و مقر آن سوون کره واقع شده است.

    4- گوگل (165 میلیارد دلار)

    گوگل شرکت آمریکایی محبوبی است که ارزش برندش در سال 2020 حدود یک درصد کاهش یافت. این غول جستجو خدماتی را به کاربران، شرکت‌ها و نیز تبلیغات کنندگان ارائه می‌دهد. تمرکز گوکل اول بر جستجو است و پس از آن روی سیستم عامل، تبلیغات، پلتفرم‌ها و محصولات سخت‌افزاری تلاش می‌کند. ارزش بازار گوگل 1.41 هزار میلیارد دلار و مقر آن در کالیفرنیا است.

    3- مایکروسافت (201 میلیارد دلار)

    این شرکت فناوری آمریکایی ارزش برند خود را در سال 2020 حدود 53 درصد افزایش داده است. مایکروسافت به ارائه دستگاه‌ها، خدمات و نرم‌افزارها می‌پردازد. این شرکت در بخش رایانش ابری و فرآیندهای تجاری و محاسباتی نیز فعالیت می‌کند. ارزش بازار مایکروسافت به 1.77 هزار میلیارد دلار می‌رسد و مقر آن در ردموند وایومینگ قرار گرفته است.

    2- آمازون (201 میلیارد دلار)

    این شرکت هم یک شرکت مهم دیگر فعال در فناوری است. آمازون سال گذشته توانست ارزش برند خود را 60 درصد افزایش دهد. ارزش بازار این شرکت به 1.59 هزار میلیارد دلار می‌رسد. آمازون بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک در دنیا محسوب می‌شود و توسط جفری بزوس در سال 1994 بنیان گذاشته شده است. مقر این شرکت بزرگ در سیاتل است.

    بیشتر بخوانید: بزرگ ترین شرکت های جهان کدامند؟ / ارزش اپل برابر با مجموع تولید ۱۲ کشور

    1- اپل (323 میلیارد دلار)

    شرکت اپل بدون شک محبوبترین نام در دنیا است. برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر اپل توانست ارزش برند خود را در سال 2020 حدود 38 درصد افزایش دهد. این شرکت گوشی‌های هوشمند، رایانه، تبلت، فناوری‌های پوشیدنی و برخی موارد دیگر از این دست می‌سازد و در زمینه خدماتی مانند موسیقی و اپلیکیشن نیز فعال است.