چطور عادات کارآفرینی و مثبت را در خود تقویت کنیم؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 96
    • 0
    چطور عادات کارآفرینی و مثبت را در خود تقویت کنیم؟

    تحت تسلط درآوردن عادات درونی، کار بسیار سختی است. شاید این واقعیت کمی عجیب به نظر برسد و با خود بگوییم که چطور ممکن است عاداتی که در درون‌مان هست را تحت سلطه خود قرار دهیم و گونه‌های بد آن را تغییر دهیم. عادت به طور مداوم و ذره و ذره تبدیل به الگو ذهنی ما می‌شود و هر چه بیش‌تر می‌گذرد، متورم‌تر و بزرگ‌تر می‌شود؛ بنابراین برای این که بتوانیم عادات بد را به عادات خوب و بهتر تبدیل کنیم باید اراده مازادی را به کار گیریم و بر روی تغییر عادت موردنظرمان متمرکز شویم. اما چگونه باید این قدم‌ها را برداشت؟ در ادامه به معرفی مراحلی که نیاز داریم خواهیم پرداخت.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    شناخت آناتومی عادت

    قبل از هر اقدامی باید آناتومی و یا به زبان خودمان، ساختار عادت موردنظرمان را بشناسیم. برای این که بتوان آناتومی یک عادت را خوب شناخت، بهتر است به طور کلی عادات را به چهار مرحله کوچک تشریح کرد؛

    بخش اول، درخواست اولیه

    تمام عادت‌ها با یک درخواست اولیه آغاز می‌شوند. این درخواست اولیه مانند ماشه عمل می‌کند و باعث می‌شود شما بعد از فشار دادن ماشه به دنبال انجام درخواست‌های بعدی عادت موردنظر هم بروید. به عنوان مثال وقتی از سر کار بر می‌گردید ممکن است به کافی شاپی بر بخورید که نوشیدنی‌های فوق العاده‌ای دارد و به طور محسوس و یا ناخودآگاه به ذهن شما برای نوشیدن یک لیوان نوشیدنی، درخواست اولیه ارسال کند.

    بخش دوم، حرص و ولع

    حرص و ولع، بخش دوم آناتومی عادت است. مثلا ولع و هوس باعث می‌شود در حالی که از کنار کافی شاپ بگذریم به فکر طعم و بوی یک لیوان کاپوچینو بیافتیم و کم کم و در دفعات مختلف که از سرکار برمی‌گردیم، ثانیه‌های بیش‌تری را جلوی کافی شاپ بیاستیم و به قفسه‌ها و منوی تخته سیاه جلو درب نگاه کنیم.

    بخش سوم، عمل در پاسخ به هوس

    این دفعات و ثانیه‌هایی که برای درخواست‌های اولیه‌ای که ما را به هوس انداخته‌اند بیش‌تر می‌شوند تا این که در بخش بعدی آناتومی عادت اقدام به عمل می‌کنیم و یکی از آن همه درخواست اولیه را پاسخ می‌دهیم. پاسخ به درخواست را به عنوان قلب آناتومی عادت تعریف می‌کنند. اما موضوعی که باعث تکرار پاسخ و عمل به هوس می‌شود، پاداش است.

    پاداش

    سرانجام بعد از انجام کار و نشستن پشت میز کافی شاپ و سفارش و نوشیدن یک لیوان کاپوچینو، مغز پاداشی به شما می‌دهد و مواد شیمیایی را ترشح می‌کند که حس رضایت‌بخشی را به شما القا می‌کند. همین حس رضایتمندی است که موجب تکرار یک عمل و تبدیل آن به عادت در ما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام است؟

    برای ایجاد عادات خوب چه کنیم؟

    برای این که بتوانیم عادات را تحت سلطه خود درآوریم و یک عادت بد که در کارآفرینی و یا هر مرحله دیگر را تبدیل به عادتی خوب کنیم باید با آناتومی عادت آشنا شویم و در هر مرحله‌ای که هستیم به تناسب همان مرحله عمل کنیم. هر عادتی – هر چه قدر پیچیده – شامل این سه بخش می‌شود. در زمان کار و حتی زندگی شخصی باید حضور عادات مزاحم را شناخت و با اراده و آگاهی نسبت به آن اقدام به ترمیم و بهتر کردن آن کنیم. بر اساس آناتومی عادت ها، اولین مقابله با آنها حذف یا اصلاح ماشه، ایجاد یک واکنش نامناسب در قبال آن، دشوارتر کردن اقدام به آن و ایجاد نارضایتی از پاداش داده شده بر اساس آن است. این راهکار می‌تواند در طیف وسیعی از رژیم غذایی و نخوردن بعضی غذاها تا تقویت عادات کارآفرینانه موثر باشد.