بهترین صندوق‌های شاخصی در سال 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 3486
    • 0
    بهترین صندوق‌های شاخصی در سال 1402

    در بازه زمانی خرداد سال گذشته تا پایان سال 1402 صندوق شاخصی هم وزن کیان توانسته بهتر از بازدهی شاخص هم وزن عمل کند.

    در سالی که گذشت بازار سهام افت و خیزهای زیادی داشت. در اوایل سال و به خصوص در دو ماه ابتدایی، شاخص کل رشد خوبی را تجربه کرد اما بعد از آن، این روند تغییر کرد و نوسانات زیادی را تجربه کرد. با این حال، شاخص کل در آخرین ماه سال 1401 روند روبه رشد خود را دو مرتبه شروع کرد و در روزهای پایانی سال به سقف تاریخی خود بسیار نزدیک شد.

    یکی از گزینه‌هایی که سرمایه گذاران بازار سرمایه در هفته‌‌های اخیر به آن توجه نشان داده‌اند، صندوق‌های شاخصی هستند. در بازار ایران صندوق‌های شاخصی مختلفی داریم. در این مقاله میخواهیم ببینیم بهترین صندوق شاخصی در سال 1401 کدام صندوق‌ها بوده‌اند.

    صندوق شاخصی چیست؟

    صندوق‌های شاخصی در ایران کمتر شناخته شده‌اند، اما در جهان نام آشنایی هستند. صندوق شاخصی به این معنی است که بخش بزرگی از دارایی‌های صندوق (که از سهام شرکت‌های موجود در بازار سهام تشکیل شده است،) باید طبق شاخصی باشد که صندوق بر اساس آن تاسیس شده است. بازدهی صندوق‌ها باید برحسب شاخصی که در امید نامه و اساس نامه آن درج شده است، رشد یا کاهش داشته باشند. در ایران صندوق‌های شاخصی بر اساس سه شاخص تشکیل شده‌اند. این شاخص‌ها شامل شاخص کل بازار، شاخص هم وزن و شاخص 30 شرکت بازار هستند.

    چرا صندوق شاخصی دارای اهمیت است؟

    صندوق‌های سرمایه گذاری عموما یا به صورت سهامی هستند یا به صورت شاخصی یا درآمد ثابت یا کالایی. صندوق‌های درآمد ثابت وضعیت متفاوتی نسبت به صندوق‌های سهامی و شاخصی دارند و به نوعی سرمایه گذاری تضمینی به حساب می‌آیند. برخی از این نوع صندوق‌های درآمد ثابت به صورت ماهانه به سرمایه گذاران درآمد ثابتی را پرداخت می‌کنند. در صندوق‌های سهامی مدیریت صندوق هر سهامی که از لحاظ تحلیل‌های اقتصادی بهتر باشد می‌تواند در سبد سرمایه گذاری صندوق وارد نماید. این در حالی است که سبد سهام صندوق شاخصی باید به گونه‌ای چیده شود که بتواند با شاخص مبنا همبستگی داشته باشد. به همین دلیل صندوق شاخصی می‌تواند نسبت به صندوق سهامی ریسک پایین‌تری داشته باشد.

    از سوی دیگر بخش اعظم پورتفوی صندوق شاخصی از سهام شرکت‌هایی تشکیل می‌شود که با شاخص مبنا همبستگی دارند و بخش باقی مانده پورتفوی صندوق از اوراق قرضه و سپرده با درآمد ثابت تشکیل شده است.

    انواع صندوق‌های شاخصی در ایران

    تعداد صندوق‌های شاخصی در ایران زیاد نیست و عملا این صندوق‌ها تعداد محدودی هستند. در بازار سرمایه 5 صندوق شاخصی وجود دارند. این صندوق‌های شاخصی شامل صندوق شاخصی آرام مفید (آرام) ، صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه (فیروزه)، صندوق تجارت شاخصی کاردان (کاردان)، صندوق شاخصی بازار آشنا (وبازار) و صندوق شاخصی کیان (هم‌ وزن) هستند.

    در میان این صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی، تنها صندوق شاخصی هم وزن کیان که با نماد هم وزن شناخته می‌شود بر مبنای شاخص هم وزن بورس است. هدف این صندوق آن است که بتواند بازدهی معادل با شاخص هم وزن بازار سهام داشته باشد. صندوق شاخصی فیروزه بر مبنای 30 شرکت برتر بورس است و بقیه صندوق‌های شاخصی، بر مبنای شاخص کل بازار بورس قرار دارند.

    بهترین صندوق‌های شاخصی در سال 1401

    برای اینکه بتوان بازدهی صندوق‌های شاخصی در ایران را با یکدیگر مقایسه کرد باید زمان بررسی مشابهی داشته باشند. در میان صندوق‌های شاخصی مختلف، صندوق شاخصی هم وزن کیان امسال افتتاح شده و از 10 خرداد در بورس قابل معامله بوده است. به همین دلیل هم بازدهی این صندوق‌ها از 10 خرداد 1401 تا پایان سال 1401 که برابر با 28 اسفند 1401 است، مورد بررسی قرار گرفته است.

    ّدر این بازه زمانی قیمت هر واحد از صندوق شاخصی هم وزن کیان از 10082 ریال به 13937 ریال رسیده، در نتیجه 38.2 درصد رشد را تجربه کرده است. در این بازه زمانی قیمت هر واحد از صندوق شاخصی کاردان نیز چنین رشدی (یعنی 38.2 درصد) داشته است. در این بازه تقریبا 9 ماهه که همه صندوق‌های شاخصی در ایران مورد بررسی قرار گرفته‌اند صندوق شاخصی هم وزن و صندوق شاخصی کاردان با رشد قیمتی 38.2 درصدی بالاترین رشد را در میان سایر صندوق‌های شاخصی موجود در بازار داشته‌اند. در نمودار زیر می‌توان بازدهی سایر صندوق‌های شاخصی را نیز مشاهده کرد.

    نکته جالبی که در مورد صندوق شاخصی هم وزن دیده می‌شود، آن است که این صندوق توانسته است بازدهی شاخص هم وزن که هدف آن بوده را بگیرد و حتی بهتر از آن هم عمل کند. در بازه زمانی 10 خرداد سال گذشته تا پایان سال 1401، دو صندوق شاخصی کاردان و صندوق شاخصی هم وزن کیان بازدهی بالاتری در مقایسه با شاخص هم وزن داشته‌اند. بازدهی شاخص هم وزن در مدت فوق 36.6 درصد بوده است.

    جمع بندی

    در ابتدای سال 1402 وضعیت بازار سرمایه به گونه‌ای رقم خورد که شاخص کل توانست به آسانی سقف خود را بشکند و سقف جدیدی را ثبت نماید. شاخص کل در دومین دهه فروردین ماه سال 1402 به بیشتر از دو میلیون و 200 هزار واحد نیز رسید. شاخص هم وزن نیز رشد بالایی را تجربه کرده است. صندوق شاخصی هم وزن کیان به عنوان یکی از صندوق‌های شاخصی معتبر توانسته رشد بالایی امسال داشته باشد و از شاخص هم وزن بهتر عمل کند. این صندوق یکی از بهترین صندوق‌های شاخصی در سال 1401 محسوب می‌شود.