طلا بخریم یا صندوق طلا؟ مقایسه بازدهی‌ها در سال منتهی به خرداد 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 5101
    • 0
    طلا بخریم یا صندوق طلا؟ مقایسه بازدهی‌ها در سال منتهی به خرداد 1402

    طلای 18 عیار اصولا برای ساخت طلا و جواهرات به کار برده می‌شود. یکی از مزایای خرید طلای 18 عیار زینتی این است که علاوه بر این که خانوارها می‌توانند از طلای خود به صورت روزمره استفاده نمایند، یک سرمایه گذاری خوب نیز انجام داده‌اند. از سوی دیگر، طلا دارای نقدشوندگی بالایی است و سرمایه گذار می‌تواند هر لحظه سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل نماید.

    سرمایه‌گذاران سنتی در ایران عموما گزینه‌های اندکی در دست داشتند. طلا، زمین و مسکن از جمله چنین سرمایه‌گذاری‌هایی بودند. در سال‌های اخیر، تورم، تحریم اقتصادی و نااطمینانی‌های اقتصادی موجب رشد سریع قیمت طلا و سایر دارایی‌ها شده است. در اینجا یک مساله مهم برای افراد و خانواده‌ها پیش می‌آید و آن انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری است. بسیاری از افراد در شرایط اخیر اقدام به خرید طلا و سکه کرده‌اند. اما آیا جانشین بهتری نیز برای آنها وجود دارد؟ صندوق طلا یکی از این گزینه‌ها است. در اینجا قصد داریم بازده طلا و صندوق‌های طلا را مقایسه کنیم تا ببینیم بازدهی کدام یک بهتر بوده است.

    روند قیمتی و بازده طلا

    در سبد سرمایه گذاری خانوارهای ایرانی طلای 18 عیار همیشه یکی از گزینه‌های مناسب بوده است. هر گرم طلای 18 عیار در روز چهارشنبه، 31 خرداد سال 1402 به 2 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در خرداد سال 1401، قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار آزاد عدد یک میلیون و 439 هزار تومان را تجربه کرده بود. با توجه به این افزایش قیمت طلا در این بازه زمانی مورد بررسی، می‌توان دریافت هر گرم طلای 18 عیار برای سرمایه گذاران بازده حدودا 60 درصدی داشته است. بازده طلا در این بازه زمانی بسیار بالاتر از نرخ تورم بوده است. در نتیجه سرمایه گذاری در طلا نه تنها توانسته است تورم موجود را پوشش دهد بلکه سود مناسبی نیز به سرمایه گذاران خود ارائه کرده است.

    مزایا و معایب طلای 18 عیار

    طلای 18 عیار اصولا برای ساخت طلا و جواهرات به کار برده می‌شود. یکی از مزایای خرید طلای 18 عیار زینتی این است که علاوه بر این که خانوارها می‌توانند از طلای خود به صورت روزمره استفاده نمایند، یک سرمایه گذاری خوب نیز انجام داده‌اند. از سوی دیگر، طلا دارای نقدشوندگی بالایی است و سرمایه گذار می‌تواند هر لحظه سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل نماید. اما سرمایه گذاری در طلا دارای معایبی نیز هست. از جمله می‌توان به ریسک نگه‌داری فیزیکی آن اشاره کرد. سرمایه گذار برای این که بتواند در طلا سرمایه گذاری کند، باید به صورت فیزیکی طلای خریداری شده را در منزل نگه‌داری کند.

    همچنین خرید طلای زینتی برخی هزینه‌های اضافی دارد. سرمایه گذار باید علاوه بر قیمت روز طلای 18 عیار، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به اضافه سود فروشنده و اجرت نیز به قیمت طلا خریداری شده اضافه کند. اما در هنگامی که خریدار می‌خواهد این طلا را بفروشد، این گونه مبالغ اضافی پرداخت شده در هنگام خرید، از قیمت آن کسر می‌شوند.

    بازده صندوق‌ طلا در طول زمان

    سوالی که ممکن است سرمایه گذاران طلا در ذهن داشته باشند این است که، آیا راه حل بهتری برای سرمایه گذاری در طلای گرمی وجود دارد یا خیر؟ بله وجود دارد و یکی از این راه‌ها خرید صندوق سرمایه گذاری در طلا است. صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا در سال‌های گذشته ایجاد شده‌اند. یکی از این صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان به صندوق طلای کیان اشاره کرد. این صندوق در بازار با نماد گوهر شناخته می‌شود. هر واحد صندوق طلای کیان در تاریخ 31 خرداد سال 1401 حدودا 7 هزار و 829 تومان بوده است در حالی که قیمت هر واحد از این صندوق در 31 خرداد سال 1402 تقریبا 12 هزار و 691 تومان شده است. در نتیجه سرمایه گذارانی که در صندوق طلای کیان سرمایه گذاری کرده‌اند در این بازه زمانی حدودا 62.1 درصد سود کسب کرده‌اند. همان طور که مقایسه بازدهی صندوق طلای کیان و طلای گرمی 18 عیار نشان می‌دهد در بازه زمانی یک ساله سوددهی صندوق طلای کیان بالاتر از طلای 18 عیار بوده است.

    مزایا و معایب صندوق طلا

    صندوق طلا دارای مزایایی است که می‌تواند برای سرمایه گذاران بسیار جذاب باشد. این صندوق‌ها معاف از مالیات هستند. همچنین سرمایه گذاران در هنگام سرمایه گذاری در صندوق طلا چیزی به عنوان سود فروشنده و اجرت پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل هنگام فروش صندوق رقمی بابت مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده از رقم اصلی سرمایه گذاری کاسته نمی‌شود.

    از سوی دیگر، سرمایه گذاری در صندوق طلا سرمایه پایین‌تری نسبت به سرمایه گذاری در طلای فیزیکی نیاز دارد. زیرا برای شروع سرمایه گذاری در صندوق طلا حداقل سرمایه‌ای که نیاز است 500 هزار تومان است. اما برای سرمایه گذاری در طلای فیزیکی به سرمایه‌های بالاتری نیاز داریم. همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا ریسک سرقت فیزیکی ندارند.

    آینده قیمت طلا چه می‌شود؟

    از اواسط سال گذشته قیمت دلار شروع به افزایش چشمگیری کرد. به دلیل اینکه قیمت طلا و دلار به هم ارتباط دارند، بهای طلا نیز در بازار داخلی از همان موقع شروع به بالا رفتن کرد. قیمت دلار در اوایل اسفند ماه سال قبل به اوج خود رسید و همین موضوع بهای طلا را نیز بالا برد. با این حال در سال جدید طلا شروع چندان خوبی نداشته است. در خرداد ماه سال 1402 نیز به دلیل وجود اخباری مبنی بر شروع مذاکرات و کاهش تنش‌های سیاسی، قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا تا حدودی کاهش یافت. البته قیمت جهانی طلا نیز در یک ماه اخیر نزولی بوده است. اما آینده قیمت طلا در بازار ایران چه می‌شود؟

    مهمترین عامل در تغییر قیمت طلا و دلار این است که گشایش‌های سیاسی صورت بگیرد. اگر این گشایش‌ها صورت بگیرند، بهای دلار نزولی شده و متعاقب آن قیمت طلا هم روند کاهشی خواهد داشت. در غیر این صورت، برحسب شرایط موجود در کشور و تورم انتظاری، قیمت دلار و طلا مستعد افزایش قیمت خواهند بود. در این میان تغییر قیمت جهانی طلا نیز اثر کوچکتری روی تغییر قیمت طلا در بازار داخلی خواهد داشت.

    جمع‌بندی

    بر اساس آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در یک سال گذشته بازدهی صندوق‌های طلا بیش از خرید طلا و سکه بوده است. فارغ از بازدهی، صندوق‌های طلا از چند جنبه دیگر نیز مزایایی نسبت به خرید طلای 18 عیار دارند. به عنوان مثال، نگهداری طلای فیزیکی و سکه با خطرات سرقت یا گم شدن روبرو است. علاوه بر این، خرید طلا اجرت و دستمزد می‌خواهد. بنابراین توصیه ما این است که اگر فکر می‌کنید قیمت طلا قرار است بالا برود، صندوق‌های طلا را بخرید. این کار بازدهی به دست آمده شما را بالاتر می‌برد و برخی مزایا را با خود به همراه دارد.