افت خرید خانه ایرانی‌ها در ترکیه

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 251
    • 0
    افت خرید خانه ایرانی‌ها در ترکیه

    بر اساس آمار منتشر شده، روس‌ها پس از حمله به اوکراین بزرگترین میزان خرید خانه را در ترکیه داشته‌اند و حالا هر دو آنها جزو 5 متقاضی بزرگ مسکن در این ماه بوده‌اند.

    تازه‌ترین آمار منتشر شده از مرکز آمار ترکیه حاکی از آن است که ایرانی‌ها پس از روس‎ها دومین خریداران بزرگ مسکن در ترکیه بوده‌اند. این آمار حاکی از افت خرید خانه از سوی ایرانی‌ها نسبت به ماه قبل دارد. در ادامه این گزارش نگاهی به میزان خرید خانه از سوی ایرانی‌ها در ترکیه خواهیم انداخت و روندهای اتفاق افتاده را نیز بررسی می‌کنیم.

    روس‌ها بزرگترین خریداران خارجی خانه در ترکیه

    در ماه مه میلادی یعنی از 11 اردیبهشت تا 10 خرداد امسال، به طور کلی 6033 خانه در ترکیه از طرف خارجی‌ها خریداری شده است. بر اساس آمار منتشر شده، روس‌ها پس از حمله به اوکراین بزرگترین میزان خرید خانه را در ترکیه داشته‌اند و حالا هر دو آنها جزو 5 متقاضی بزرگ مسکن در این ماه بوده‌اند. روس‌ها در دو ماه اخیر، به ترتیب در ماه آوریل امسال 1152 خانه و در ماه مه هم 1275 خانه در این کشور خریداری کرده‌اند. در این ماه، پس از روس‌ها ایرانی‌ها قرار دارند که در ماه مه 736 خانه خریده‌اند. میزان خرید خانه از سوی ایرانی‌ها نسبت به ماه قبل با افت همراه بوده است. در ماه آوریل تعداد خرید خانه از سوی ایرانی‌ها 905 خانه بود. در رتبه‌های بعدی متقاضیان خانه هم عراقی‌ها با 617 خانه، آلمانی‌ها با 247 خانه و اوکراینی‌ها با 241 خانه جای دارند. کل خرید خانه از سوی خارجی‌ها در ترکیه نسبت به ماه قبل 7.5 درصد کمتر شده است.

    آمارهای 5 ماهه خرید خانه در ترکیه

    در مجموع، از ابتدای سال 2022 میلادی تاکنون 27 هزار و 48 خانه در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است. در این میان، در صدر آمار 5 ماهه، روس‌ها قرار گرفته‌اند. آنها از ابتدای سال تاکنون 3962 خانه در آن کشور خریداری کرده‌اند که عمده آن در دو ماه گذشته بوده است. پس از آنها ایرانی‌ها دومین خریداران بزرگ خانه محسوب می‌شوند. آنان در این بازه زمانی 3897 خانه خریداری کرده‌اند. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب عراقی‌ها با 3218، قزاقستانی‌ها با 1099 و آلمانی‌ها با 1085 خانه جای گرفته‌اند. کل خانه‌های خریداری شده در 5 ماه ابتدایی سال 2022، در مقایسه با سال گذشته رشد 89 درصدی نشان می‌دهد.

    خارجی‌ها کجا بیشتر خانه می‌خرند؟

    نگاهی به آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد بیشترین میزان خرید خارجی‌ها در ترکیه در شهر استانبول بوده است. بیش از 40 درصد از خریدهای انجام شده از سوی آنها در این شهر صورت گرفته و پس از آن هم آنتالیا در رتبه دوم قرار دارد. سهم خرید خانه در آنتالیا در دو ماه اخیر رشد زیادی داشته است.

    نگاهی به اقتصاد کشور ترکیه

    در یک سال اخیر وضعیت ترکیه به عنوان یک کشور در حال توسعه چندان جالب نبوده و متغیرهای اقتصادی آن نیز به هیچ وجه مناسب نبوده‌اند. آخرین آماری که در خصوص اقتصاد ترکیه منتشر شده نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای این کشور در بازه یک ساله 73.5 درصد بوده است. با این حال در یک ماه گذشته وضعیت تورم ماهانه بهتر شده است. این افزایش قیمت‌ها موجب رشد بهای مسکن در بازار داخلی این کشور نیز شده است. در آخرین گزارش‌های موسسات سنجش ریسک کشوری که به سال 2021 بازمی‌گردد، موسساتی از قبیل اویلر هرمس و ام بست، سطح ریسک این کشور را در سطح چهارم یعنی کشوری با ریسسک بالا قرار داده‌اند. موسسه ام بست ریسک اقتصادی، سیاسی و نظام مالی این کشور را بالا می‌داند. موسسه اویلر هرمس هم ریسک اقتصادی و سیاسی آن را بالا و ریسک مالی آن را بسیار بالا می‌داند ولی ریسک محیط کسب و کار این کشور را متوسط اعلام کرده است.

    وضعیت قیمت مسکن در ترکیه

    تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مراجع آماری ترکیه نشان می‌دهد قیمت مسکن در بازه یک ساله به طور متوسط 127 درصد رشد کرده است. تنها در مدت یک ماه منتهی به آوریل 2022 بهای خانه در ترکیه 10.2 درصد بالا رفته است. به این ترتیب متوسط قیمت هر متر مربع خانه در ترکیه به 10600 لیر رسیده که معادل با حدودا 719 دلار در آن ماه است. علاوه بر این، قیمت هر متر مربع خانه در شهر استانبول به 17 هزار و 300 لیر رسیده که معادل با 1176 دلار است. متوسط قیمت معامله هر متر خانه در شهرهای آنکارا و ازمیر هم به ترتیب 7555 و 12285 لیر است که معادل با 514 و 835 دلار می‌شود.

    جمع‌بندی

    از سال 2018 تاکنون، یعنی پس از خروج آمریکا از برجام، تقاضا برای خرید خانه در ترکیه بالا رفت و به یک باره ایرانی‌ها متقاضی خرید مسکن در این کشور شدند. این اتفاق همگام با تسهیل قوانین شهروندی ترکیه رخ داد و بسیاری از متقاضیان خرید خانه را در برخی کشورها به ترکیه کشاند. روند افزایش قیمت دلار باعث شد خروج از سرمایه تقویت شود و ایرانیان به نخستین خریدار خارجی خانه در ترکیه تبدیل شدند. در ماه‌های اخیر، پس از حمله روسیه به اوکراین، روس‌ها بزرگترین خریدار خارجی مسکن در ترکیه شدند و جای ایرانیان را گرفتند.