داستان تسلا و ایلان ماسک / چطور یک شرکت چند صد میلیارد دلاری ساخته شد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 563
    • 0
    داستان تسلا و ایلان ماسک / چطور یک شرکت چند صد میلیارد دلاری ساخته شد؟

    ایلان ماسک در حال حاضر دومین فرد ثروتمند جهان به حساب می‌آید. اما این تنها نقطه اوج داستان است. در اینجا می‌خواهیم در مورد داستان‌ها و فراز و نشیب‌هایی که این سرمایه‌گذار و کارآفرین موفق در زندگی پشت سر گذاشته است، صحبت کنیم. بگوییم که چگونه یک نفر با تمام این سختی‌ها توانسته شرکتی با ارزش چند میلیارد دلار بسازد. ایلان ماسک مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس است و از آزار و اذیت در دوران کودکی حالا به یکی از بحث برانگیزترین مردان فناوری جهان تبدیل شده است. ارزش سهام تسلا در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۷ برابر شد و بر موفقیت این مرد موفق و جنجالی افزود. در ادامه به برخی از مهمترین ماجراهای زندگی وی و داستان شکل‌گیری این شرکت ۶۶۹ میلیارد دلاری می‌پردازیم.

    ایلان ماسک

    مریخ مستعمره زمین خواهد شد!

    ایلان ماسک از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. این شخص که جدا از جایگاه مدیریتی، بنیان‌گذار شرکت (The boring) و (OpenAl) و (Neuralink) است توانسته تمام ابعاد فناوری را تحت سلطه خود درآورد و در واقع، مسیر آینده فناوری را با آن چه که خود تصمیم می‌گیرد هدایت کند. یکی از جملات مشهوری که ماسک گفته است این است که تا “مریخ را مستعمره زمین نکنیم خوشحال نمی‌شوم!” نمونه بارز تلاش و پشتکار و دوربینی این کارآفرین جنجال برانگیز است.

    موج سوار حرفه ای در تلاطم زندگی

    کمی واقعی‌تر به ایلان ماسک نگاه کنیم. بله! او در حال حاضر یکی از موفق‌ترین انسان‌ها است و به عنوان مدیرعامل دو شرکت بزرگ و تاثیرگذار و یک کارآفرین پر مشغله است. اما باید موج سوار حرفه‌ای بود تا مانند او توانست از دل آزار و اذیت‌های دوران مدرسه و بعد از آن، متقاعد کردن دستگاه‌های دولتی و دادسراها حرف خود را به کرسی نشاند و قله موفقیت دست پیدا کرد.

    نگاهی به زندگی نامه ایلان ماسک

    ایلان ماسک زاده آفریقای جنوبی در تاریخ ۲ ژوئن ۱۹۷۱ است. مای، مادر ماسک است که سال‌ها است که به عنوان متخصص رژیم درمانی و مدلینگ مشغول به کار است. تصویر “مای” بارها و بارها روی جعبه غلات رژیمی به نام (k) دیده شده است. او در سال ۲۰۱۷ و در سن ۶۹ سالگی با شرکت تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی (CoverGirl) موفق به عقد قرارداد شد. اما اگر برگه‌های تاریخ زندگی ماسک را در سال ۱۹۷۹ میلادی تورق کنیم متوجه اتفاق تلخی می‌شویم. والدین او در سال ۱۹۷۹، در حالی که ماسک ۹ سال داشت و کیمبال، برادر او که حتی کوچک‌تر از ماسک بود، طلاق گرفتند. از آن سال، ماسک تصمیم گرفت که با پدرش زندگی کند. این زندگی با پدر برای او جز خاطرات آشفته و تلخ دستاورد دیگری نداشت. ماسک بعدها در مصاحبه با مجله رولینگ استون در رابطه با تصمیم زندگی با پدرش گفت: “ایده خوبی نبود!”.

    ۱۹۸۳ میلادی و اولین جرقه ها

    اما در میان آن همه آشفتگی، درست چهار سال بعد و در سن ۱۲ سالگی، ماسک توانست بازی به نام “بلستر” را ساخت و به قیمت ۵۰۰ دلار به یک مجله کامپیوتری فروخت. او در رابطه با این بازی گفته است: “بازی پیش پا افتاده‌ای بود اما بهتر از بازی (Flappy Bird) عمل کرد و خود را جا انداخت!” شکوفایی ماسک ایلان ماسک در این سال‌ها البته با تلخی‌هایی همراه بود. او یک بار به خاطر ضرب و شتم شدید هم مدرسه‌ای‌های قلدرش راهی بیمارستان شد. ماسک را از پله‌های مدرسه به پایین پرتاب کرده بودند! بعد از این که از دبیرستان فارغ التحصیل شد به همراه مادرش مای، خواهرش توسکا و برادر کوچکش کیمبال به کانادا مهاجرت کرد و در کانادا، دانشگاه کویینز را کینگستون انتاریو برای تحصیلات عالیه انتخاب کرد و دو سال به تحصیل پرداخت. بعد از دو سال، دانشگاه خود را تغییر داد و به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در رشته‌های فیزیک و اقتصاد مدرک گرفت.

    ایلان ماسک

    دو روز تعویق و تغییر مسیر زندگی برای همیشه

    ماسک برای گذران زندگی نیاز به پول داشت. به همین جهت با یکی از همکلاسی‌هایش یک خانه ۱۰ اتاق خوابه پیدا کرد و اتاق‌های آن را به افراد مختلف اجاره داد. ایلان ماسک باید هر چه زودتر برای مقطع دکترا به دانشگاه استنفورد می‌رفت. این تصمیم برای ادامه تحصیل مصادف شده بود با تب و تاب فعالیت شرکتی به نام (dot-com) که حوزه فعالیتش در خصوص آنلاین کردن تجارت‌های گوناگون بود. ماسک تنها دو روز برنامه خود را به تعویق انداخت و در کالیفرنیا ماند تا شانس خود را برای ورود به این شرکت محک بزند. سرآخر، ورود ماسک به شرکت (dot-com) همانا و منصرف شدن از ادامه تحصیل در دانشگاه استنفورد همانا!

    ماجرای Zip2

    بعد از مدتی، ایلان ماسک به همراه بردارش کیمبال تصمیم گرفتند تا Zip2 را به همراه چند سرمایه گذار دیگر در “سیلیکون ولی” راه اندازی کنند. کار Zip2 این بود که راهنمای سفر به شهرها را به روزنامه‌ها و مجلاتی مانند “نیویورک تایمز” و “شیکاگو تریبیون” بفروشد. این اتفاقات در زمانی رخ می‌داد که ماسک تنها جای خوابی که داشت همان دفتر کارش بود و برای دوش گرفتن مجبور بود از حمام‌های صحرایی و به اصطلاح عمومی استفاده کند. این همه سختی زمانی جواب داد که شرکت Compaq توانست Zip2 را با قیمت ۳۴۱ میلیون دلار بخرد و درآمد ماسک نیز در این دوران به ۲۲ میلیون دلار رسیده بود.

    از X.com تا PayPal

    قدم بعدی که ایلان ماسک برداشت افتتاح یک شرکت بانکی به نام X.com بود. ایلان ماسک توانست با ۱۰ میلیون دلار از سود حاصل فروش Zip2 این شرکت بانکی را تاسیس کند. X.com در سال ۱۹۹۹ با شرکت Confinity ترکیب شد و به این ترتیب،پتر ثیل توانست با استفاده از ایده ماسک یک استارت آپ مالی موفق به نام PayPal را راه اندازی کند. بعد از یک سال، ماسک به عنوان مدیر عامل PayPal انتخاب شد و طولی نکشید که با دادگاهی شدن و شکایات متعدد، این شرکت موظف به استفاده از ویندوز مایکروسافت به جای یونیکس رایگان شد و همین اتفاق تا چند سال بعد از سال ۲۰۰۰ PayPal را متضرر کرد. ماسک در همان سال‌ها تصمیم به استراحت و مسافرت به استرالیا گرفت و همین امر باعث شد که هیئت مدیره PayPal ماسک را اخراج کند و پتر ثیل را به عنوان مدیر عامل انتخاب کند. بعدها ماسک درباره این اتفاق با خونسردی تمام گفت؛ ” تقصیر تعطیلات بود! تقصیر من نبود!”. دیگر این نکته بماند که ماسک ظرف مدت یک سال توانست PayPal را بخرد.

    برنامه سفر به مریخ

    طولی نکشید که در سال ۲۰۰۲ همه شاهد یک برنامه ریزی بسیار پر سر و صدا از طرف ماسک بودند. او با تاسیس شرکت Space Techology Exploration که با اسم Space X شناخته می‌شود برنامه ارسال موش و گیاه به مریخ را ریخت. هدف ماسک از اجرای این برنامه، ارزان کردن سفر به مریخ به ۱۰ برابر کم‌تر از قیمت ناسا یا دیگر سازمان‌ها بود.

    اژدها گرد و خاک به پا می کند!

    برنامه Space X یک حمل کننده فضایی بود که می‌خواست اتومبیل‌هایی برای حمل و نقل به مریخ را به این سیاره انتقال دهد. بسیاری به ایلان ماسک اعلام کرده بودند که این کار نشدنی است. او در جواب گفته بود که تا زمانی که ما نتوانیم پرواز منظم به مریخ داشته باشیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که مریخ را استعمار کرده‌ایم.

    سه بار درخواست طلاق

    سال ۲۰۱۰، سالی بود که ایلان ماسک با تالولا رایلی، بازیگر مشهور ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۲ از هم جدا شدند. آن‌ها مجدد در سال ۲۰۱۳ ازدواج کردند و در دسامبر ۲۰۱۴، این بار ماسک بود که درخواست طلاق داد. در آخر، طلاق این دو نفر در ماه اکتبر ۲۰۱۶ نهایی شد و تا به امروز تصمیم به تجدید فراش دوباره نگرفته‌اند.

    ظهور تسلا از دل spaceX

    بالاخره سال ۲۰۱۰ سالی شد که تسلا در پی قراردادهای متعددی که ایلان ماسک با ناسا برای حمل وسایل نقلیه‌اش به فضا بسته بود، متولد شد. تسلا به عنوان یک شرکت اتومبیل سازی مورد استقبال عموم قرار گرفت و با ۲۲۶ میلیون دلار سرمایه توانست تنها شرکت خودروسازی باشد که بعد از فورد در بورس حضور داشته باشد.