بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری چه زمانی است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 11232
    • 0
    بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری چه زمانی است؟

    برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف سرمایه گذاری به ویژه بازار سهام، بهتر است با دید بلند مدت ورود کنیم و سرمایه گذاری را شروع کنیم؛ از طرف مشاوران و متخصصین سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود که برای دریافت نتیجه بهینه از سرمایه گذاری در بورس، بهتر است بازه زمانی 3 تا 5 سال را در نظر بگیریم.

    شایع‌ترین سوالی که ممکن است در زمان سرمایه گذاری در انواع صندوق سرمایه گذاری پیش بیاید این است که بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری چه زمانی است؟ بی شک اگر این سوال را از یک مشاور، متخصص و حتی کسی که به صندوق های سرمایه گذاری اشراف دارد بپرسید جواب مشخص و قطعی که به عنوان مثال فلان روز بهترین زمان برای ابطال واحد سرمایه گذاری است را نخواهید گرفت. تنها این جمله را خواهید شنید؛ «بستگی دارد!». در صورت شنیدن چنین پاسخی گمان نکنید که گوینده می‌خواهد شما را از سر خود باز کند. به راستی که جواب این سوال به قسمت‌ها و زوایای مختلف بازار مرتبط می‌شود. در فرصت پیش آمده به این ابعاد مهم خواهیم پرداخت تا بتوانیم برای پاسخ به این سوال در مواقع مختلف آشنا باشیم.

    بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری سهامی

    برای این که بفهمیم بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری ما چه زمانی است بهتر است سراغ بررسی هر کدام از انواع صندوق های سرمایه گذاری برویم. صندوق سرمایه گذاری سهامی از دسته صندوق‌هایی هستند که با سبد متشکل از سهام و مقدار کمی اوراق بادرآمد ثابت یکی از اصلی‌ترین ابزار سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس به حساب می‌آیند. بنا بر توضیحی که در مورد سبد تشکیل شده صندوق های سهامی دادیم پس باید برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری این نوع صندوق به ابعاد مهمی مانند شاخص کل بورس دقت کنیم. اگر از فعالان بازار بورس و صندوق‌های سهامی باشیم، نام عباراتی مانند «مقاومت» را شنیده‌ایم.

    بهترین زمان ابطال صندوق سهامی

    به طور معمول در بحث تحلیل تکنیکال می‌گویند زمانی که شاخص کل یا شاخص هم وزن به مقاومت برسد، زمانی است که می‌توانیم واحد سرمایه گذاری را ابطال کنیم. البته گفتنی است که این بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه های سهامی مربوط به سرمایه گذارانی می‌شود که با دید کوتاه مدت به سرمایه گذاری در بورس می‌پردازند. به این معنی که اگر هدف و دید ما سرمایه گذاری بلند مدت را در نظر گرفته باشد، پس نباید در موقعیتی که توضیح دادیم اقدام به ابطال کنیم و می‌توانیم صندوق را نگه داریم.

    بهتر است در صورتی که نسبت به مهارت‌هایی مانند تحلیل‌ بنیادی و تحلیل تکنیکال آگاهی کافی نداریم، مدیریت سرمایه را به صندوق سرمایه گذاری سهامی بسپاریم و همان دیدگاه بلندمدت را در نظر داشته باشیم. گزارش‌های بازار سهام در بازه‌های زمانی بلندمدت نشان از بازدهی متفاوت بازار سهام از دیگر بازارهای دارایی دارند. استفاده از تحلیل‌هایی که نام برده شد و دیگر مهارت‌های موردنیاز برای بررسی بورس نیازمند آموزش و وقت کافی هستند که بسیاری از ما زمان کافی برای فراگیری این مهارت‌ها و کسب تجربه لازم در بازار سرمایه را نداریم.

    توصیه سرمایه گذاری

    بارها و بارها اشاره شده است که برای سرمایه گذاری در زمینه های سرمایه گذاری به ویژه بازار سهام بهتر است با دید بلند مدت ورود کنیم و سرمایه گذاری را شروع کنیم؛ از طرف مشاوران و متخصصین سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود که برای دریافت نتیجه بهینه از سرمایه گذاری در بورس، بهتر است بازه زمانی 3 تا 5 سال را در نظر بگیریم. این میزان تاکید به این دلیل است که بازارهای دارایی، به ویژه بازار سهام، در هر روز و هر دوره کوتاه مدت ممکن است رفتارهای متفاوتی نشان بدهند. نوسانات باعث می‌شود تا بسیاری از افراد سرمایه گذار در بورس، که به طور مستقیم اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند با هر تغییری سهام خود را بفروشند یا خریدهای بدون تحلیل داشته باشند. داشتن چشم‌انداز بلندمدت در سرمایه گذاری و بهره‌مندی از ابزار نوین مالی باعث می‌شود تا از هر اتفاقی تاثیر نپذیریم.

    به طور کلی بازارهای سرمایه مانند بورس با دوره‌های رونق و رکود روبرو هستند. بهترین زمان برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سهامی را انتهای دوره رونق یا ابتدای دوره رکود می‌دانند. البته از آنجا که به دنبال هر رکودی رونقی در پیش است، اگر زمان زیادی از آغاز رکود گذشته یا در انتهای رکود قرار دارید، بهتر است از ابطال خودداری کنید.

    بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری طلا

    طلا فلز گرانبهایی است که از دیرباز از زمینه‌های سرمایه گذاری مهم به حساب می‌آمده و امروز نیز سرمایه گذاران بیش از گذشته روی آن حساب باز می‌کنند. اما گفتنی است که تب و تاب طلا بیش از دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری مورد بررسی ما در این مطلب، به حال و اوضاع اتفاقات جهانی وابسته است. بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری طلا چه زمانی است؟

    در پاسخ باید گفت که برای دادن جواب مناسب باید به چشم انداز قیمت جهانی طلا و همچنین نرخ ارزی مانند دلار در بازار داخلی توجه کنیم. لازم به ذکر است آن چه که بر قیمت جهانی طلا اثر می‌گذارد اتفاقات جهان شمول هستند. به عنوان مثال شیوع ویروس کرونا توانست تاثیر به سزایی در قیمت طلا داشته باشد. جنگ نیز از دیگر اتفاقاتی است که بر قیمت طلا تاثیرگذار است و هر چه بزرگ‌تر باشد آثار منفی آن بیشتر است. در حالی که اگر صلح برقرار باشد و ویروس کرونا و به طور کلی بیماری‌هایی که پاندمی ایجاد می‌کنند فروکش کنند و جهش قابل توجهی نداشته باشند یا فعالیت‌های اقتصادی در دنیا عادی باشد، رونق اقتصادی به وجود می‌آید و به دنبال آن قیمت طلا کاهشی می‌شود.

    چنین موقعیتی بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری طلا به حساب می‌آید. با این همه طلا توانسته خود را در بلند مدت به عنوان یک زمینه سرمایه گذاری موفق به خصوص در کشورهای مبتلا به تورم چشمگیر، عمل کند. باز هم باید این نکته را خاطر نشان کنیم که رشد طلا هم مانند سهام در بازه بلندمدت بهتر جواب می‌دهد. یک قانون کلی را می‌توان در مورد بهترین زمان ابطال در نظر داشت؛ در بهترین موقعیت واحد سرمایه گذاری را بخریم و یا به عبارتی صدور بزنیم و در بالاترین قیمت بفروشیم یا همان ابطال کنیم.

    نکته دیگری که می‌تواند بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری طلا را مشخص کند این است که توافقات سیاسی که روی اقتصاد یک کشور تاثیرگذارند، انجام شود. هر عاملی که نرخ ارز یک کشور را در برابر ارزهای معتبری ماند دلار بالا ببرد، موجب قدرتمند شدن پول آن کشور می‌شود و قیمت و تقاضا برای طلا را در بازار داخلی آن کشور کم می‌کند. کنترل تورم در یک کشور هم از عوامل موثر منفی برای قیمت طلا محسوب می‌شود.

    بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت!

    به طور معمول آغاز شکل گیری تورم چشمگیر را بهترین زمان برای ابطال صندوق درآمد ثابت به حساب می‌آورند. می‌توان به این رویکرد این طور نگاه کرد که تورم بی‌سابقه و بالا رفتن قیمت‌ها دشمن سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری درآمد ثابت به شمار می‌آید. صعود دلار و تورم قواعد ثابت را به هم می‌زنند و بی ثباتی و بی تکلیفی می‌تواند برای سبد صندوق درآمد ثابت خوشایند نباشد.

    گرچه این صندوق در بسیاری از شرایط به عنوان بهترین زمینه سرمایه گذاری برای افراد ریسک گریز پیشنهاد می‌شود. البته از طرف دیگر، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به کار بروند و به خوبی سبد سرمایه‌گذاری افراد را متنوع کنند. در شرایط رکود بازارهایی مانند سهام بهتر است وزن بیشتری از سرمایه خود را به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص دهیم و در شرایط رونق اقتصادی حجم بزرگ‌‎تری را به صندوق‌های سهامی اختصاص دهیم.

    تنوع در سرمایه گذاری

    وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک باعث می‌شوند تا برای حفظ سرمایه خود از ریسک، دست به متنوع‌سازی در سرمایه گذاری بزنیم. ریسک‌های سیستماتیک برآمده از تورم و تصمیمات سیاسی هستند و ریسک‌های غیر سیستماتیک از تصمیم‌هایی که شرکت‌ها و صنایع می‌گیرند، به وجود می‌آید. به همین دلیل بهتر است با متنوع کردن سرمایه گذاری، سرمایه خود را از آسیب‌های این دو نوع ریسک دور نگه داریم.

    نتیجه گیری

    همان طور که متوجه شدیم هر کدام از صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به ساختار و اهداف و عملکردی که دارند زمان متفاوتی برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری‌شان می‌طلبند. بهترین زمان برای ابطال صندوق سرمایه گذاری در انواعی که نام بردیم بسته به شرایط مختلف از موقعیت‌های اقتصادی و سیاسی گرفته تا تحلیل‌های تخصصی متفاوت هستند. در پایان توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که یکی از راه‌های خوب سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک، متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب می‌توان با دادن وزنی از خرید به هر یک از گزینه‌های بالا، برحسب شرایط موجود، از سرمایه خود محافظت کرده و حتی آن را بیشتر کنیم.

    این موضوع بستگی به دید کوتاه مدت و یا بلند مدت سرمایه گذار دارد. استراتژی‌ها برای سرمایه گذاری در صندوق های سهامی متفاوت است.
    یک قانون کلی را می‌توان در مورد بهترین زمان ابطال در نظر داشت؛ در بهترین موقعیت واحد سرمایه گذاری را بخریم و یا به عبارتی صدور بزنیم و در بالاترین قیمت بفروشیم یا همان ابطال کنیم.