سهام نوزادان در بورس چیست و چقدر سود می‌دهد؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 4651
    • 0
    سهام نوزادان در بورس چیست و چقدر سود می‌دهد؟

    نوزادانی که از سال 1401 به بعد متولد شده‌اند، مشمول قانون جوانی جمعیت می‌شوند. آنها 1.5 میلیون تومان سهام دریافت کرده و تا 24 سالگی یا زمان ازدواج قابلیت فروش ندارند. با این حساب، کدام صندوق برای سرمایه گذاری فرزندان بهتر است؟

    مدتی است اخباری منتشر شده مبنی بر این که به نوزادان متولد شده پس از سال 1401 سهام تعلق می‌گیرد. بر اساس مصوبه مجلس، متولدین 1401 و سال‌های بعد، سهامی به ارزش 1.5 میلیون تومان دریافت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی بازدهی سهام در طول زمان بپردازیم و آن را با بیمه عمر وصندوق‌های سرمایه گذاری مقایسه کنیم. در نهایت خواهیم دید که سهام نوزادان در بورس چیست و چقدر سود می‌دهد؟

    ویژگی‌های سهام نوزادان 1401 چیست؟

    طبق مصوبه مجلس، نوزادانی که از سال 1401 به دنیا آمده‌اند، مشمول دریافت سهام نوزاد می‌شوند. از سوی دیگر این مبلغ 1.5 میلیون تومانی و سود آن تا 24 سالگی فرد یا زمان ازدواج آن قابل فروش نیست و وجه سرمایه گذاری شده توسط دولت برای آن نوزاد توسط والدین قابل برداشت نیست.

    این مقدار وجه طبق قانون باید در یکی از صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار بورس سرمایه گذاری شود. والدین نوزاد می‌توانند از میان صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس، سه صندوق را انتخاب کنند و به انتخاب خود وجه مورد نظر را برای فرزندشان سرمایه گذاری کنند. البته والدین نوزاد می‌توانند سرمایه نوزاد خود را در صندوق‌های قابل معامله جابجا نمایند. اما حق برداشت یا فروش آن را تا سن 24 سالگی فرزند یا زمان ازدواج او ندارند. برای استفاده از این سهام افراد می‌توانند به سایت https://my.gov.ir مراجعه کنند.

    مراحل ثبت نام در صندوق سهام نوزادان

    والدین نوزادانی که شرایط دریافت اوراق صندوق را دارند می توانند با مراجعه به سایت https://my.gov.ir ابتدا ثبت نام کنند و سپس با طی کردن سایر مراحل بصورت الکترونیکی، صندوق سرمایه گذاری مورد نظر را برای نوزادان خود انتخاب کنند. در ادامه این مراحل را تشریح خواهیم کرد.

    مرحله اول

    در مرحله اول والدین باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه کنند. بعد از وارد شدن به سایت، پنجره زیر را مشاهده می کنند. در این پنجره با وارد کردن شماره موبایل می توانند وارد مرحله بعد شوند.

    مرحله دوم

    در این مرحله والدین با پنجره زیر مواجه می شوند. در قسمت پایین و سمت چپ پنجره قسمتی به نام طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت، والدین باید وارد این قسمت شوند.

    مرحله سوم

    بعد از وارد شدن به قسمت طرح تشویق فرزند آوری و جوانی جمعیت، والدین می‌توانند اطلاعات نوزاد خود را مشاهده کنند. در این مرحله باید کد ملی نوزاد و تاریخ تولد آن را انتخاب نمایند.

    مرحله چهارم

    در مرحله چهارم والدین باید سپس بانک عامل که برای آن ها نمایش داده شده است را انتخاب نمایند.

    مرحله پنجم

    در این مرحله والدین نوزاد باید از میان صندوق های قابل معامله‌ای که برای آن ها نمایش داده شده است، سه صندوق را انتخاب نمایند و سپس ثبت نهایی را انجام دهند.

    شرایط ثبت نام سهام برای نوزادان

    نوزادان برای اینکه بتوانند سهام دریافت کنند ابتدا باید شماره حساب داشته باشند و سپس اقدام به دریافت کد سجامی نمایند. زیرا بدون احراز هویت در سجام نمی توان برای نوزادان صندوق سرمایه گذاری خرید.

    دریافت کد سجامی برای نوزادان

    تمامی افراد بالای هجده سال می توانند بصورت الکترونیکی مراحل احراز هویت سجام را انجام دهند. اما طبق قانون افرادی که زیر هجده سال هستند، علاوه بر ثبت نام در سامانه سجام باید بصورت حضوری مراحل تاید هویت را انجام دهند. این کار باید توسط والدین فرزند انجام شود.

    والدین نوزاد برای احراز هویت فرزند خود و دریافت کد سجامی باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و مدارک زیر را به همراه داشته باشند.

    1. کپی و اصل شناسنامه نوزاد

    2. کارت ملی سرپرست نوزاد

    3. کپی مدارک هویتی نوزاد

    4. تکمیل فرم نشانی سرپرست

    5. اطلاعات حساب بانکی نوزاد

    از سوی دیگر برای رفع مشکل حساب بانکی وادین می توانند به شعب بانک ملی مراجعه کنند زیرا بانک ملی از سوی دولت به عنوان بانک عامل برای افتتاح حساب برای افراد زیر هفت سال انتخاب شده است.

    صندوق سرمایه گذاری قابل معامله برای نوزادان

    در تصویر زیر می توانید تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله برای نوزادان را مشاهده نمایید.

    کدام صندوق سرمایه گذاری برای نوزادان و کودکان بهتر است؟

    از ابتدای معرفی شاخص هم وزن، بازدهی آن از شاخص کل بسیار بهتر بوده است. بنابراین اگر کسی بتواند به اندازه این شاخص بازدهی کسب کند، سود خوبی خواهد کرد. این کاری است که صندوق شاخصی هم وزن کیان انجام می‌دهد. این صندوق تنها صندوقی است که متناسب با شاخص هم وزن حرکت و تغییر می‌کند و بنابراین بازدهی معادل با آن دارد.

    به این ترتیب، اگر والدین نوزاد تازه متولد شده سرمایه 1.5 میلیون تومانی را در صندوق‌های قابل معامله که مبنای آن ها شاخص هم وزن است، سرمایه گذاری کنند با توجه به بازدهی بالاتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در بازه 9 ساله، سود بیشتری عاید فرزند آنان خواهد شد. همان گونه که بیان شد شاخص هم وزن در بازه 9 ساله، به طور متوسط سالانه رشد دو برابری نسبت به شاخص کل داشته است.

    سرمایه گذاری در بازار سهام چقدر برای فرزندان تازه متولد شده سود دارد؟

    در بالا اشاره کردیم که طبق قانون، سرمایه تعلق گرفته به نوزادان متولد 1401 و سال‌های بعد تا 24 سالگی آنها قابل برداشت نیست. اشاره کردیم که خانواده‌ها می‌توانند صندوق سهامی قابل معامله‌ای را به این منظور انتخاب کنند. اما سرمایه گذاری در بازار سهام چقدر برای فرزندان مناسب است؟ در ادامه به بررسی رشد شاخص کل، شاخص هم وزن و بانک می‌پردازیم.

    اگر در بازه 9 ساله رشد شاخص کل بورس و شاخص هم وزن را بررسی نماییم متوجه می‌شویم که شاخص کل در طول 9 سال، سالانه 47.6 درصد و شاخص هم وزن در همین بازه زمانی به طور متوسط سالانه 61.78 درصد بازدهی داشته، در حالی که تورم در همین مدت به طور متوسط سالانه حدود 30 درصد بوده است. این موضوع به معنای آن است که شرکت‌های کوچک پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری و سودآوری دارند که از چشم اغلب سرمایه گذاران پنهان می‌ماند. اما راهی وجود دارد که به طور غیرمستقیم از بازدهی شرکت‌های کوچک هم سود برد.

    صندوق سرمایه گذاری قابل معامله چیست؟

    سرمایه گذاری در بورس دو روش دارد، روش اول سرمایه گذاری مستقیم و روش دوم سرمایه گذاری غیر مستقیم. سرمایه گذاری مستقیم به معنی این است که سرمایه گذار خود به تحلیل بازار بپردازد و سبد سهام خود را تعیین و اقدام به سرمایه گذاری در سهام کند. اما سرمایه گذاری غیرمستقیم به معنی این است که سرمایه گذار در صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کند.

    سرمایه گذاری غیرمستقیم به دو دسته معامله صندوق‌های قابل معامله در بورس و معامله صندوق‎‌های صدور و ابطالی تقسیم می‎‌شود. با توجه به این که طبق قانون جوانی جمعیت وجه 1.5 میلیون تومانی تعلق گرفته به نوزادان باید در صندوق‌های قابل معامله سرمایه گذاری شود، عملا این مبلغ به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری می‌شود.

    مثال عددی برای سرمایه گذاری نوزادان تازه متولد شده در 1401

    اگر 1.5 میلیون تومان وجهی که دولت در اختیار والدین نوزادان تازه متولد شده قرار می‌دهد در صندوقی که حداقل به اندازه شاخص هم وزن رشد کند سرمایه گذاری کنند با توجه به بازدهی 9 سال اخیر می‌توان پیش بینی کرد بعد از 24 سال مبلغ 1.5 میلیون تومان به حدودا 155 میلیارد تومان خواهد رسید. البته این در شرایطی است که همه چیز مانند شرایط امروز یا نزدیک به آن باشد.

    نگاهی به بیمه عمر و مقایسه آن با صندوق‌ها

    عده‌ای ممکن است تصور کنند که سرمایه گذاری در بیمه عمر بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری دارد. اما گونه نیست. زیرا بیمه‌های عمر سود تضمینی که به سرمایه گذار ارائه می‌دهند به این صورت است که در دو سال اول قرارداد 16 درصد، در دو سال دوم قرارداد 13 درصد و در سال‌های بعد از آن سود 10 درصدی به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند. این ارقام بسیار پایین‌تر از سودی است که صندوق‌های قابل معامله در بورس از جمله صندوق شاخصی هم وزن کیان به سرمایه گذاران خود ارائه می‌دهند.