خرید طلا صرفه بیشتری دارد یا جواهر؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 4194
    • 0
    خرید طلا صرفه بیشتری دارد یا جواهر؟

    در ساخت طلا و جواهر از فلز طلا استفاده می‌شود اما در ساخت جواهرات علاوه بر طلا از سنگ‌های قیمتی دیگری نیز استفاده می‌شود. به دلیل این که سود فروشنده و اجرت ساخت طلا کمتر از جواهر است، هنگام فروش بهای کمتری نسبت به قیمت خرید از آن کسر می‌شود.

    همه ما کلمات طلا و جواهر را به مراتب در زندگی شنیده‌ایم، اما تا به حال پیش آمده از خود بپرسید که طلا و جواهر چه تفاوتی با هم دارند؟ فارغ از این موضوع، ممکن است از جواهری خوشتان آمده باشد و آن را به یک قطعه طلا ترجیح داده باشید، در این صورت آیا به این فکر کرده‌اید که خرید طلا بهتر است یا جواهر؟

    آیا به این فکر کرده‌اید که سرمایه گذاری روی طلا صرفه بیشتری دارد یا جواهر؟ این دو زیورآلات با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه ابتدا به بررسی تعریف طلا و جواهر می‌پردازیم و تفاوت میان آن دو را نیز مطرح می‌‎کنیم. در پایان ذکر می‌کنیم که سرمایه گذاری در کدام یک صرفه بیشتری دارد؟

    ویژگی‌های طلا چیست؟

    طلا فلزی کمیاب و زرد رنگ است که نسبت به بسیاری از فلزات دیگر قیمت بسیار بالاتری دارد. هرگاه در جامعه اسم طلا می‌آید منظور مصنوعاتی است که از این فلز گرانبها ساخته می‌شوند. طلا خلوص مختلفی دارد و طلای 24 عیار را طلای خالص و 100 درصد می‌دانند. البته از طلای خالص برای ساخت مصنوعاتی همچون حلقه، گردنبند و غیره استفاده نمی‌شود. زیرا این فلز نرم است و ممکن است بر اثر ضربه یا فشار تغییر شکل بدهد. به همین دلیل برای ساخت مصنوعات آن از عیار پایین‌تر استفاده می‌کنند. در ایران اکثر طلا‌های ساخته شده دارای عیار 18 هستند. چون طلای 18 عیار قابلیت چکش خواری را دارد و مقاومت آن بالاتر از طلای 24 عیار است. برای ساخت طلای 18 عیار آن را با فلزات سخت‌تری( اکثرا مس) ترکیب می‌کنند.

    ویژگی‌های جواهرآلات چیست؟

    جواهر در واقع همان طلا است اما برای ساخت آن فقط از طلا استفاده نشده است. بلکه در هنگام ساخت جواهر، پایه و بدنه جواهر را از طلا می‌سازند و سپس برای زیبا‌تر شدن از سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کنند. علاوه بر سنگ‌های قیمتی از نگین‌های اصلی و اتمی نیز برای ساخت جواهر استفاده می‌شود. نگین اصلی همان الماس طبیعی است که از عمق زمین استخراج می‌شود. اما نگین اتمی در واقع به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود. به همین دلیل به جواهراتی که از سنگ‌های قیمتی باارزش یا نگین‌های الماس ساخته شده باشد جواهرات اصلی می‌گویند. اما به جواهراتی که از نگین‌های اتمی ساخته شوند، جواهرات اتمی می‌گویند.

    اجرت ساخت طلا و جواهر چقدر است؟

    برای ساخت طلا و جواهر حق الزحمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که بسته به مقدار کاری که برای آن انجام شده اجرت ساخت طلا، متفاوت است. بیشتر طلا‌ها ماشینی هستند و اجرت پایینی برای ساخت آن در نظر گرفته می‌شود اما برخی دیگر از طلا‌ها چون دست ساز هستند و ریزه کاری‌های بسیاری برای ساخت آن در نظر گرفته شده است، قیمت بالاتری دارند. هنگامی که وارد طلا فروشی یا یک جواهر فروشی می‌شوید قیمتی که برای طلا و جواهر به شما داده می‌شود معمولا به این صورت است:

    قیمت طلا = قیمت روز طلا + مالیات بر ارزش افزوده + سود فروشنده + اجرت ( عموما 5 تا 7 درصد، هرچند برخی فروشنده‌ها ممکن است نرخ بسیار بالاتری هم بگیرند)

    قیمت جواهر = قیمت روز طلا + مالیات بر ارزش افزوده + سود فروشنده + اجرت ( 15 تا 20 درصد)

    البته برای جواهراتی که اصلی هستند بهای سنگ قیمتی که در ساخت آن استفاده شده است را جداگانه حساب می‌کنند. توجه داشته باشید که برای خرید طلا در طلا فروشی‌ها به اعدادی که روی طلا حک شده است بسیار توجه کنید. زیرا در صورت عدم توجه به این اعداد حتما دچار ضرر خواهید شد. روی طلا‌هایی که در ایران فروخته می‌شوند دو عدد 750 یا 705 نوشته شده است.

    عدد 750 به این معنی است که طلای مورد نظر 18 عیار است اما عدد 705 به معنی این است که این طلا 17 عیار است. علاوه بر این، روی برخی از طلا‌ها حروف "GP" درج شده است. این حروف نشان دهنده این هستند که این قطعه، جنس آن از طلا نیست بلکه روکشی از طلا دارد. اما وضعیت برای جواهر مقداری سخت‌تر است. برای اینکه در مورد خرید یک قطعه جواهر ضرر نکنید و به قول معروف کلاه سرتان نرود راهکار این است که فقط از جواهرفروشی‌های معتبر خرید کنید، زیرا تشخیص بسیاری از سنگ‌های قیمتی و جنس تقلبی بسیار آسان نیست. برای همین اگر قصد شما سرمایه گذاری در طلا است، به این نکات توجه داشته باشید. با توجه به توضیحاتی که در مورد اجرت ساخت طلا و جواهر داده شد، اگر قصد سرمایه گذاری روی طلا را دارید یکی از بهترین راه هایی که وجود دارد و نیازی نیست که برای خرید طلا اجرتی پرداخت کنید سرمایه گذاری در صندوق های طلا است که، نسبته به خرید فیزیکی طلا مزایای بسیاری دارد که می تواند در مقاله صندوق طلا چیست در مورد مزایا سرمایه گذاری در صندوق های مبتنی بر طلا بیشتر آشنا شوید.

    خرید طلا بهتر است یا جواهر؟

    همانگونه که گفته شد اجرت ساخت و سود فروشنده برای خرید جواهرات 15 تا 20 درصد است. اما این عدد برای طلا 5 تا 7 درصد است. در نتیجه اگر جواهر بخرید و بعد از مدتی بخواهید آن را بفروشید باید حداقل 15 تا 20 درصد ارزان‌تر بفروشید، البته در صورتی که قیمت فلزات و جواهرات تقریبا ثابت مانده باشد.

    این در حالی است که برای فروش طلا 5 تا 7 درصد از قیمت خرید آن کسر می‌شود. همان طور که اشاره کردیم این موضوع فقط در زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ فلزات گرانبها و جواهرات در زمان خرید و فروش ثابت مانده باشد. اما اگر در طول زمان قیمت طلا و سنگ‌های قیمتی رشد داشته باشند، بسته به اینکه قیمت طلا بیشتر رشد کرده است یا قیمت سنگ‌های قیمتی، مقدار سودی که از سرمایه‌گذاری در طلا یا جواهر انجام شده است، متفاوت خواهد بود. اگر رشد قیمتی سنگ‌های تزئینی بالاتر از طلا باشد جواهرات سود بیشتری خواهند کرد و برعکس، اگر قیمت طلا رشد بیشتری در فاصله زمانی خرید و فروش طلا داشته باشد، قطعات طلا سود آوری بیشتری نسبت به جواهر خواهند داشت.

    جمع بندی

    در ساخت طلا و جواهر از فلز طلا استفاده می‌شود اما در ساخت جواهرات علاوه بر طلا از سنگ‌های قیمتی دیگری نیز استفاده می‌شود. به دلیل اینکه سود فروشنده و اجرت ساخت طلا کمتر از جواهر است در هنگام فروش بهای کمتری نسبت به قیمت خرید از آن کسر می‌شود. حرف آخر این که در برخی موارد افراد برای سرمایه گذاری قصد خرید طلا دارند. در این صورت صندوق‌های طلا مانند صندوق طلا و سکه کیان نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. این صندوق‌ها شامل اجرت نمی‌شوند و تنها کارمزد اندکی دارند. علاوه بر این، قابل جعل یا سرقت نیز نیستند. از طرفی در زمان خرید سکه نیز باید به خاطر داشته باشید که اگر هدف شما سرمایه گذاری و محافظت از پولتان در مقابل تورم است، کدام سکه را بخرید؟ و چه زمانی طلا بخرید ؟