ارز سنا چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 42780
    • 0
    ارز سنا چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

    سنا مخفف عبارت «سامانه نظارت ارزی» است. این سامانه در واقع سایتی است که هدفش اعلام میانگین قیمت دلار معامله شده در صرافی‌ها است و از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شده است. معمولا قیمت اعلام شده در این سامانه تا حدودی پایین‌تر از قیمتی است که دلار در بازار آزاد مبادله می‌شود.

    اگر تاکنون برای مصارفتان اقدام به خرید ارز کرده یا آن را جستجو کرده باشید، احتمالا با کلید واژه‌های مختلفی برخورد داشته‌اید: دلار نیما، دلار سنا، نرخ ارز آزاد و دلار 4200 تومانی.

    هر یک از این ارزها به منظوری تخصیص داده شده‌اند و به افراد خاصی تعلق می‌گیرند. بنابراین آشنایی مختصر با این که چه دلاری به درد چه کسی می‌خورد می‌تواند در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی همراه داشته باشد.

    در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که دلار سنا چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد.

    نرخ‌های ارز در ایران

    در بسیاری از کشورها برای نرخ ارز یک رقم وجود دارد و مبادلات بر اساس آن انجام می‌گیرد. این رقم مبنی بر قیمت بازار است یعنی با سنجش عرضه و تقاضای موجود برای یک ارز، قیمت تعیین شده و همه برای دریافت آن باید معادل قیمت بازار را بپردازند.

    این در حالی است که در برخی دیگر از کشورها نظام نرخ ارز ثابت است. یعنی قیمت ارز معتبری مانند دلار با قیمت ثابتی از پول ملی تعیین می‌شود.

    در این قبیل کشورها نرخ ارز رسمی برای مبادله یک عدد است و نرخ ارز مبادله در بازار آزاد، یک نرخ دیگر. در واقع این کشورها نظام ارزی چند نرخی دارند و نرخ ارز رسمی معمولا پایین‌تر از نرخ ارز به قیمت بازار آزاد است. معمولا مصارف عادی اشخاص و افراد از محل ارز آزاد تامین می‌شود.این نظام چندین نرخی مشکلات بسیاری را در فرایند سرمایه گذاری ایجاد می کند.

    ارز سنا چیست؟

    در ایران علاوه بر ارز رسمی و ارز بازار آزاد حرف از دو نوع ارز دیگر نیز شنیده می‌شود. یکی از آنها ارز سنا و دیگری نیما است. در اینجا به بررسی ارز سنا می‌پردازیم و ارز نیما را در مطلب دیگری بازگو می‌کنیم. سنا مخفف عبارت «سامانه نظارت ارزی» است.

    سنا در واقع سایتی است که هدفش اعلام میانگین قیمت دلار در صرافی‌ها است. این سایت از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شده است. معمولا قیمت اعلام شده در این سامانه پایین‌تر از قیمتی است که دلار در بازار آزاد مبادله می‌شود.

    شباهت و فرق ارز سنا با نیما چیست؟

    همان طور که گفتیم نرخ ارز سنا بازگو کننده میانگین قیمتی است که صرافی‌های مختلف دلار را خرید و فروش می‌کنند. این در حالی است که نرخ نیمایی بیشتر به درد سیاست‌گذاران بازار ارز می‌خورد.

    قیمت این دو نرخ هم با هم متفاوت است و نرخ دلار سنا به بازار آزاد نزدیک‌تر است. شباهت این دو نرخ ارز هم این است که هر دو سامانه آنلاین از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شده‌اند.

    نرخ ارز سنا را از کجا ببینیم؟

    نرخ ارز سنا یا به عبارت دیگر همان دلار سنا را می‌توانیم از سایت www.sanarate.ir مشاهده کنیم. با ورود به این وبسایت، با سه کادر روبرو می‌شویم.

    در کادر اول، نرخ لحظه‌ای سنا برای یورو و دلار درج شده است. در کادر دوم، قیمت برای ارزهای مختلف درج شده‌اند. دامنه این ارزها بسیار وسیع است و ارز کشورهای چین، هند، ترکیه، روسیه و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد. در کادر بعدی نرخ حواله‌های ارزی درج شده‌اند.

    دلار سنا به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

    همان طور که گفتیم دلار سنا عبارت است از میانگین قیمت خرید و فروش صرافی‌ها. به این ترتیب دلار سنا به فروش صرافی‌ها ارتباط دارد و از آنجا به مصرف‌کنندگان تخصیص پیدا می‌کند.

    در سال‌های گذشته متقاضیان می‌توانستند در این سامانه ثبت نام کنند و با ارائه کد ملی خود سقف 2200 دلار را به عنوان سهمیه ارز سالانه دریافت کنند.

    افراد تنها در یک معامله باید آن را دریافت می‌کردند و اگر در یک نوبت رقم کمتری مثلا 200 دلار از سهمیه خود را خرید می‌کردند، دیگر نمی‌توانستند از 2 هزار دلار دیگر استفاده نمایند. این افراد بیشتر متقاضیان ارز مسافرتی بودند.

    جمع‌بندی

    در این مطلب به بررسی این مطلب که دلار سنا چیست پرداختیم و ابعاد آن را بررسی کردیم. همان طور که دیدیم در ایران به نوعی چند نرخ ارز برای یک ارز وجود دارد که هر یک قیمت مختلفی در ازای یک ارز خارجی دارند.

    به عنوان مثال، نرخ ارز سنا با نرخ بازار آزاد یا نرخ نیما برای دلار تفاوت دارد. این نظام ارزی به دلایل مختلفی شکل گرفته است اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌تواند مشکلاتی را در اقتصاد به همراه داشته باشد.

    برخی از این انواع ارزها برای استفاده عموم نیست و فرآیند دریافت خاص خود را دارد به همین دلیل هم می‌تواند مانع از تخصیص درست و مناسب ارز و حتی شکل‌گیری رانت شود.