تویوتا چطور بزرگ‌ترین خودروساز جهان و بهترین خودروی سال اروپا شد؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 656
  • 0
تویوتا چطور بزرگ‌ترین خودروساز جهان و بهترین خودروی سال اروپا شد؟

چند روز پیش مراسم خودروی سال اروپا برگزار شد و شرکت تویوتا توانست در این رقابت‌ها در صدر قرار بگیرد. در این رقابت که اهمیت زیادی دارد، شرکت تویوتا با مدل یاریس 266 امتیاز کسب کرد و خودروی برتر سال 2021 اروپا لقب گرفت. این جوایز بر اساس نظرات روزنامه‌نگاران فعال در حوزه خودرو در اروپا داده می‌شود و بر فروش محصولات شرکت برنده تاثیرگذار است. در این رقابت، پس از تویوتا، فیات 500 در رده دوم قرار گرفت. اما چطور یک خودروساز ژاپنی و آسیایی توانست در اروپا و در میان غول‌های آلمانی، ایتالیایی و بریتانیایی خودروساز در رده نخست قرار گیرد؟ آیا این موفقیت قابل الگوبرداری برای سایر مناطق جهان هم هست؟ در ادامه به این موضوعات می‌پردازیم.

تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان

این شرکت مطرح در سال 2020 توانست گروه فولکس واگن آلمانی را از نظر میزان تولید خودرو جا بگذارد و بزرگترین خودروساز جهان لقب گیرد. این در حالی است که سال 2020 برای بسیاری از خودروسازان جهان دشوار بود و محدودیت‌های قرنطینه بر فعالیت آنان تاثیر گذاشت. مجموع فروش خودرو توسط شرکت تویوتا در سال 2020 به 9.5 میلیون خودرو رسید که 200 هزار دستگاه بیشتر از شرکت فولکس واگن است. شرکت‌های رنو-نیسان، میتسوبیشی و در نهایت استلانتیس نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. شرکت تویوتا در سال‌های 2015 تا 2017 نیز بزرگترین خودروساز جهان بود اما در دو سال 2018 و 2019 فولکس واگن از آن پیشی گرفته بود. اما چه عواملی موجب شد تویوتا به اینجا برسد؟

تویوتا: از خانواده‎‌‎ای کشاورز تا پادشاهی بر صنایع

امروزه نام تویوتا به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های خودروساز جهان شنیده می‌شود. اما همیشه این شرکت این گونه نبوده است. داستان موفقیت این شرکت آسیایی از عمدتا ناشی از فرهنگ کاری و بهبود مستمر آن است. بگذارید به روزهای گذشته برگردیم تا این موضوع را بهتر درک کنیم. این شرکت کار خود را از تولیدکنندگی ماشین آلات پارچه‌بافی در شهری در ژاپن آغاز کرد. تویوتا از سال 1891 آغاز به کار کرد، یعنی زمانی که به سختی خودرویی در ژاپن یافت می‌شد. جالب است که بنیانگذار آن ساکیشی تویودا پسر یک کشاورز بود اما به دلیل رشد صنایعی که بنیان گذاشت به «شاه مخترعان ژاپنی» تبدیل شد.

رمز موفقیت: آهسته اما ثابت قدم

تویودا هرچند از سال 1891 آغاز به کار کرد اما در سال 1924 به سمت ماشین بافندگی رفت. سال‌های ابتدایی کار تویوتا در خودروسازی 1933 بود و اولین خودروی آن در سال 1935 تولید شد. تا سال 1937 نیز محصولات این شرکت تحت نام تویودا به فروش می‌رسیدند. فرارسیدن جنگ جهانی دوم موجب تغییراتی در شرکت تویوتا شد. استفاده از محصولات ژاپنی به جای رقبای آمریکایی آنها افزایش یافت و این شرکت در مدت چند سال به فروش بالایی رسید. با این حال، در سال‌های بعدی رشد این شرکت سریع نبود و موفقیت آن یک شبه به دست نیامد. این بهبود تدریجی بود. تا دهه 1980 میلادی، شرکت‌های فورد و جنرال موتورز خودروهای زیباتر و بهتری نسبت به تویوتا داشتند. تویوتا در این نقطه بر ساخت خودروهایی مطمئن‌تر و کارآمدتر در مصرف سوخت، اقدام نمود و همین موضوع موفقیت زیادی برای آن در پی داشت.

داستان موفقیت تسلا و ساخت یک شرکت چند صد میلیارد دلاری

موفقیت‌های کوچک متوالی

تویوتا به تدریج بهبود یافت و موفقیتش مدیون کلمه‌ای به نام «جوجو» است که در ژاپنی به معنای «آهسته، به تدریج و باثبات» است و این رمز موفقیت تویوتا بوده است. در واقع موفقیت از آنجا شروع شد که این خودروساز تصمیم گرفت نگرش به خودروسازی را تغییر دهد و آهسته آهسته به پیش حرکت کند.

جمع‌بندی

به طور کلی 4 عامل موفقیت برای تویوتا می‌توان در نظر گرفت. این چهار عامل عبارتند از: بهبود مستمر، استراتژی متمرکز، توجه به توسعه و تحقیق و در نهایت کارآمدی عملیاتی. پیگیری مداوم و رشد آهسته در این موارد، تویوتا را به اینجا رساند که یک خودروساز ژاپنی از غول‌های خودروسازی اروپا هم جلو بزند. این 4 عامل موفقیت برای رشد سایر شرکت‌ها هم اهمیت دارد و می‌توان از آن یاد گرفت و نتایجش را به کار بست.