خودروی کره ای برای سرمایه گذاری بهتر است یا چینی؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1861
    • 0
    خودروی کره ای برای سرمایه گذاری بهتر است یا چینی؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه خودرو‌های چینی و کره‌ای مورد بررسی در فاصله زمانی مورد بررسی، رشد قیمتی بالاتری نسبت به دلار داشته‌اند. به این معنی که سرمایه گذاری در خودرو‌های کره‌ای و چینی سودده‌تر از سرمایه گذاری در بازار دلار بوده است. با این حال نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید بیشتر بررسی شوند.

    بسیاری از افراد در ایران از کیفیت تولیدات خودرویی در داخل کشور رضایت ندارند و در صورت توانایی مالی خودروهای کره‌ای و چینی موجود در بازار را ترجیح می‌دهند. نگاهی به قیمت خودرو‌ در ایران نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر همگام با شتاب گرفتن تورم، شاهد رشد بالایی در این زمینه بوده‌ایم.

    نکته‌ای که در این جا اهمیت دارد به آن اشاره کنیم، این است که در کشور ما خودرو فقط یک کالای مصرفی محسوب نمی‌شود، بلکه به دلیل تورم بالا و رقابتی نبودن بازار آن، به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نیز شناخته می‌شود.

    حالا سوال این است که خانوارها برای اینکه بتوانند یک ماشین خوب سوار شوند و سرمایه گذاری مناسبی داشته باشند، به خودرو‌های چینی مراجعه کنند یا کره‌ای؟ به عبارت دیگر خودروی کره ای برای سرمایه گذاری بهتر است یا چینی؟

    دلار در سال‌های اخیر چقدر تغییر کرد؟

    در اول فروردین سال 1397 قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 4880 تومان معامله شده است. در 18 اردیبهشت سال 1397 دولت آیالات متحده آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد. این خروج یک طرفه آمریکا از برجام موجب نوسانات شدید و افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار ارز شد.

    در 27 مهر سال 1399 قیمت هر دلار آمریکا 31 هزار و 900 تومان قیمت خورد. در اواسط آبان ماه 1399 در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن پیروز انتخابات شد و دونالد ترامپ که یک طرفه از برجام خارج شده بود در انتخابات شکست خورد.

    انتخاب جو بایدن باعث شد که قیمت دلار روند کاهشی طی کند و امیدها به احیای برجام بالا برود. این کاهش قیمت دلار ادامه دار بود و در تاریخ 28 اسفند سال 1400 قیمت هر دلار آمریکا به 26 هزار و 250 تومان رسید.

    اما در سال 1401 به دلیل افزایش مجدد تنش‌ها و نااطمینانی‌ در مورد مذاکرات احیای برجام، قیمت دلار دوباره روند افزایشی به خود گرفت و در 9 آذر 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 36 هزار تومان رسیده است. امروز، 19 آذر نیز دلار به 37 هزار تومان صعود کرد و امکان استفاده از خودروهای لوکس برای ایرانیان آرزو تلقی شده است. در ادامه بازدهی خودرهای چینی و کره‌ای را بررسی کرده و آنها را با یکدیگر و با رشد دلار مقایسه می‌کنیم.

    خودروی کره‌ای سوددهی بالاتری داشته یا ماشین چینی؟

    در بازه بیشتر از چهار سال و 8 ماه مورد بررسی، چند برابر شدن قیمت دلار و خودروهای محبوب چینی و کره ای در بازار ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این بازه زمانی از اول فروردین سال 1397 تا تاریخ 9 آذر 1401 را شامل می‌شود. در این بازه زمانی قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 7.3 برابر شده است.

    در این مطلب 4 خودروی چینی و 4 خودروی کره ای منتخب را بررسی کرده‌ایم. در میان خودروهای محبوب چینی، هایما(S7) بالاترین رشد را داشته است. این خودرو در فاصله زمانی مورد بررسی بیش از 9.7 برابر شده است. این در حالی است که خودروی چری (تیگو7) در میان خودرو‌های چینی مورد بررسی کمترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

    قیمت تیگو7 نیز در دوره زمانی بالا حدودا 7.7 برابر شده است. این در حالی است که قیمت خودروی کره‌ای کیا سورنتو در بازه زمانی مورد بررسی بیش از 16.6 برابر شده است. این خودرو بالاترین رشد را در میان خودروهای کره‌ای داشته است.

    علاوه بر کیا سورنتو، دیگر خودروی محبوب کره‌ای در ایران یعنی سانتافه نیز رشد قیمتی نزدیک به سورنتو را تجربه کرده است. بهای هیوندای سانتافه هم در این فاصله زمانی بیش از 16.3 برابر شده است.

    برخی از خودروهای کره‌ای در ایران مزایایی دارند. به عنوان مثال، در میان فعالان بازار خودرو در ایران ماشین سانتافه را به عنوان پول نقد در نظر می‌گیرند زیرا این خودرو به آسانی در بازار فروخته می‌شود. در نهایت می‌توان گفت میان خودروهای کره‌ای مورد بررسی، ماشین اسپورتیج کمترین رشد قیمتی را داشته است. قیمت کیا اسپورتیج در بازه زمانی مشخص شده 11.9 برابر شده است.

    با توجه به بررسی‌های صورت گرفته می‌توان دید که گرچه در میان خودروهای چینی، هایما (s7) بالاترین رشد قیمتی را تجربه کرده است اما رشد قیمتی آن از کیا اسپورتیج (که در میان خودروهای کره‌ای کمترین رشد قیمتی را داشته) کمتر رشد کرده است. در واقع، رشد قیمتی خودروهای کره‌ای بسیار بالاتر از خودروهای چینی بوده است.

    این بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه خودرو‌های چینی و کره‌ای مورد بررسی در این فاصله زمانی، رشد قیمتی بالاتری نسبت به دلار داشته‌اند. به این معنی که سرمایه گذاری در خودرو‌های کره‌ای و چینی سودده‌تر از سرمایه گذاری در بازار دلار بوده است. البته به شرطی که استهلاک و موارد دیگر پایین مانده باشد.

    روند حرکت خودروهای چینی و کره‌ای با دلار

    باتوجه به خروج آمریکا از توافق برجام در اردیبهشت سال 1397، قیمت دلار در بازه فروردین 1397 تا مهر 1399 به یک باره رشد قیمت بالایی را تجربه کرد. همزمان در بازار خودرو نیز تغییر و تحولاتی بر اساس تغییر قیمت دلار صورت گرفته است. با توجه به نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد که با افزایش قیمت دلار، خودروهای چینی و کره‌ای شروع به افزایش قیمت کرده‌اند اما رشد قیمت خودروهای کره‌ای شیب بالاتری نسبت به خودرو‌های چینی داشته‌اند.

    در دوره دوم، از تاریخ 27 مهر سال 1399 تا 28 اسفند سال 1400 قیمت دلار روند کاهشی داشته است. با این حال، خودرو‌های کره‌ای همچنان رشد قیمتی داشته‌اند ولی خودروهای چینی رشد بسیار ملایم‌تری را به ثبت رسانده‌اند. دلیل این اتفاق، وجود انتظارات بالای قیمتی برای ماه‌های آینده در میان فعالان بازار خودرو بوده است.

    در دوره سوم که از 28 اسفند 1400 تا 9 آذر 1401 را شامل می‌شود، قیمت دلار دوباره رشد زیادی کرده است و خودروهای چینی و کره‌ای نیز روند رشد قیمتی خود را با شیب بالاتری ادامه می‌دهند. اما به طور کلی می‌توان دریافت که خودرو‌های کره ای در مقایسه با خودرو‌های چینی حساسیت بالاتری به قیمت دلار داشته‌اند.

    مقایسه خودرو‌های چینی و کره‌ای

    تا اینجا بازدهی خودرو‌های کره‌ای و چینی را بررسی کرده و آنها را با رشد دلار مقایسه کردیم. این خودروها در موارد بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند که ممکن است روی تصمیم برای سرمایه گذاری یا خرید آنها تاثیر بگذارد. هرکدام از این تفاوت‌ها موجب می‌شود که خریدار نظر خود را نسبت به خودرو مورد نظر تغییر دهد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

    هزینه نگه‌داری

    خودرو‌های کره‌ای نسبت به خودرو‌های چینی کیفیت قطعات بالاتری دارند. این ویژگی باعث می‌شود ماشین‌های کره‌ای طول عمر بالاتری نسبت به خودرو‌های چینی داشته باشند. اما هزینه تعویض و نگه‌داری این قطعات در خودرو‌های چینی و کره‌ای تفاوت خیلی زیادی ندارند.

    دلیل این اتفاق این است که خودرو‌های کره‌ای مدت زمان طولانی‌تری در ایران وجود دارند و قطعات آن‌ها آسان‌تر از قطعات خودرو‌‌‌های چینی در بازار یافت می‌شوند. این کمبود قطعات در بسیاری از مواقع موجب می‌شود حتی قیمت برخی قطعات خودرو‌های چینی بالاتر از قطعات خودرو‌های کره‌ای باشند.

    استهلاک

    یکی از اهداف اصلی شرکت‌های خودرو ساز کره‌ای ساخت خودرو‌های بادوام است. به همین دلیل است که این خودرو‌ها با کیفیت‌تر ساخته می‌شوند و استهلاک پایین‌تری نسبت به خودرو‌های چینی دارند. از سوی دیگر در خودروسازهای چینی بیشترین تمرکز بر تولید بیشتر و سود بالاتر است. در نتیجه این خودرو‌ها با کیفیت پایین‌تر و ارزانتری تولید می‌شوند.

    امنیت و ایمنی

    می‌توان با قاطعیت گفت که اکثریت خودرو‌های کره‌ای دارای امنیت و ایمنی بالایی هستند به گونه‌ای که بیشتر آن‌ها تست‌های ایمنی ورود به بازار آمریکا و اروپا را با موفقیت سپری کرده‌اند. البته خودرو‌های جدید چینی نیز بر خلاف خودرو‌های قدیمی‌تر آنان دارای ایمنی قابل قبولی هستند، به نحوی که اجازه فروش در بازارهای آمریکا و اروپا را پیدا کرده‌اند.

    ریسک

    خودرو‌های کره‌ای دارای ظاهری جذاب‌تر و به روزتر از خودرو‌های چینی هستند. این عامل یکی از مهمترین موارد برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در ماشین‌های کره‌ای است. همچنین به دلیل اینکه خودرو‌های کره‌ای برای مدت زمانی طولانی‌تر در ایران حضور داشته‌اند و مردم آنان را بخوبی می‌شناسند از محبوبیت بالاتری بر‌خوردار هستند. اما خودرو‌های چینی هنوز به طور کامل در بازار ایران جایگاه مناسبی پیدا نکرده‌اند.

    خودروی کره‌ای دست دوم بخریم یا چینی صفر؟

    با توجه به شرایطی که توضیح داده شد، خودرو‌های کره‌ای از لحاظ زیبایی بصری، کیفیت ساخت قطعات، امنیت و ایمنی و کم بودن استهلاک دارای شرایط بهتری نسبت به خودرو‌های چینی هستند. اما به دلیل اینکه وارداتی هستند و امکان تولید آنان در داخل کشور نیست، نمی‌توان صفر کیلومتر آن‌ها را در ایران پیدا کرد یا این کار دشوار است.

    در واقع، به دلیل ارز بَر بودن واردات خودرو، واردات ماشین از چند سال پیش ممنوع شده بود و به تازگی اخباری در خصوص واردات برخی خودروها به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، خودرو‌های چینی چون در ایران مونتاژ می‌شوند بنابراین به آسانی می‌توان صفر کیلومتر آنان را خریداری کرد.

    از طرفی خودرو‌های چینی طبق مشاهدات انجام شده بعد از چند سال از لحاظ کیفیت افت چشم‌گیری خواهند داشت. اما خودروهای کره‌ای کمتر دچار این اتفاق می‌شوند. بر اساس بررسی‌های اقتصادی انجام شده رشد قیمت خودرو‌های کره‌ای در یک بازه زمانی طولانی، بالاتر از خودرو‌های چینی بوده است اما در میان باید به نکات مهم در خرید خودروی دست دوم هم نوجه کنید.

    بنابراین در مجموع باید قبل از سرمایه گذاری در خودروهای بالا هدف خود را مشخص کنید که صرفا بازدهی را می‌خواهید یا ظاهر خودرو برایتان مهم است. صفر بودن خودرو اولویت شماست یا کم استهلاک بودن آن و بعد بر اساس این معیارها و چیزهایی که در این مطلب گفتیم، اقدام به خرید کنید.