سرمایه گذاری مولد چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 3843
    • 0
    سرمایه گذاری مولد چیست؟

    سرمایه مولد یعنی دارایی و سه عامل ریسک، بازگشت سرمایه و نقد شوندگی در سرمایه گذاری باید در محیط سرمایه گذاری فعال و پویا قرار بگیرند.

    ریسک، بازگشت سرمایه و نقد شوندگی، سه عامل جدا ناشدنی از سرمایه گذاری هستند. این سه عامل در موقعیتی بهترین نتیجه را به صاحب سرمایه می‌دهند که در جای درست قرار گرفته باشند.

    یعنی جایی که کسب و کار و فعالیت اقتصادی با شفافیت تمام و کارآمدی بالا در جریان است. این که عبارت سرمایه گذاری مولد به گوش عده‌ای از ما آشنا است و برای بعضی خیر مهم نیست.

    مهم این است که سه عامل مهمی که در سرمایه گذاری یادآور شدیم باید در موقعیتی مولد در سرمایه گذاری قرار بگیرند تا آن چه که انتظار داریم رخ دهد. در ادامه هم از اهمیت سرمایه مولد خواهیم گفت و هم ویژگی‌های آن را بر خواهیم شمرد.

    از سرمایه گذاری تا سرمایه مولد

    یک قدم به عقب برمی‌گردیم و از مفهوم و چند و چون سرمایه گذاری شروع می‌کنیم. متاسفانه بسیاری از ما مفهوم سرمایه گذاری را با پس انداز کردن اشتباه می‌گیریم.

    این که صرفا به قرار دادن وجه نقد در گوشه‌ای و یا در یک حساب بانکی بسنده کنیم و تصور کنیم با این کار بهترین قدم را در سرمایه گذاری برای آینده مالی خود برداشته‌ایم اشتباهی بزرگ است.

    جمع‌آوری یا بهتر بگوییم اندوختن وجه نقد اولین و مهم‌ترین قدم در رسیدن به اهداف مالی به حساب می‌آید اما همه خوب می‌دانیم که در گذر زمان، وجه نقد ارزش زمانی خود را از دست می‌دهد و در آینده از یک وجودیت باارزش تبدیل به کاغذهایی می‌شود که ارزش خود را در همان گذشته جا گذاشته‌اند.

    پس باید بعد از برداشتن گام مهم پس انداز بلافاصله به سراغ سرمایه گذاری برویم. سرمایه گذاری یعنی قرار دادن همان وجوه نقد در یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری موجود. از طلا گرفته تا سهام و اوراق بهادار و هر دارایی دیگری که می‌تواند ارزش پول ما را در مقابل تورم همیشه گریبان‌گیر و اتفاقات بد اقتصادی حفظ کند.

    گزینه مولد در سرمایه گذاری

    اما نکته اصلی این‌جا است که حتی با درک مفهوم سرمایه گذاری و شناخت انواع زمینه‌های سرمایه‌گذاری باز باید برای انتخاب درست ابزار سرمایه گذاری برای ورود به یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری دقیق‌تر فکر کنیم تا با انتخاب درست به یک سرمایه گذاری مولد و فعال پا بگذاریم و نه تنها به حفظ ارزش پول دست پیدا کنیم بلکه بتوانیم به دو برابر کردن پول سرمایه گذاری شده‌مان فکر کنیم.

    همان طور که گفتیم سرمایه مولد یعنی قرار گرفتن دارایی و سه عامل ریسک، بازگشت سرمایه و نقد شوندگی در سرمایه گذاری باید در محیط سرمایه گذاری فعال و پویا قرار بگیرند. گاهی می‌شود که ما در یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری نام‌برده مانند اوراق بهادار، سهام یا فلز گرانبهایی مانند طلا سرمایه گذاری می‌کنیم اما متاسفانه با شکست مواجه می‌‎شویم و روی سرمایه گذاری مولد را به چشم نمی‌بینیم.

    سوال بزرگی در ذهن‌مان پدیدار می‌شود و آن سوال این است که اگر زمینه‌های سرمایه گذاری موفق همین زمینه‌‎ها هستند، پس چرا بازده مناسب را به دست نیاوردیم و حتی با ضرر مواجه شدیم؟ جواب سوال کاملا واضح است؛ زمینه‌ها را درست انتخاب کردیم اما شیوه و ابزار مناسب را انتخاب نکرده‌ایم. درست شنیدید.

    ما از مسیر سرمایه گذاری مستقیم وارد شدیم که برای بسیاری از ما اصلا روش مناسبی نیست. با این حساب، روش مناسب برای دستیابی به سرمایه مولد چیست؟

    سرمایه مولد

    دارایی مولد چیست؟

    می‌توان این‌طور گفت که دارایی مولد همان دارایی زاینده است. تصور کنیم مقدار قابل توجه‌ای پول نقد و یا طلا در خانه داریم و هیچ استفاده‌ای از آن نداریم؛ بنابراین می‌‎توان گفت که آن‌چه که داریم دارایی مولد نیست؛ چرا که در چرخه اقتصاد کشور فعال نیست و برای خود ما هم افزایش سرمایه‌ای به همراه ندارد. بی شک اولین و مهم‌ترین ابزاری که برای ورود به زمینه‌های سرمایه گذاری نیاز داریم تا سرمایه ساکن خود را به دارایی مولد تبدیل کنیم پول است. اما این که ابزار مالی نوین مناسبی را انتخاب کنیم تا بتوانیم در زمینه سرمایه گذاری موردنظرمان به زایایی مالی برسیم قدم مهمی است. بازدهی می‌تواند بهترین نشانه برای این باشد که سرمایه ما در زمینه سرمایه گذاری که انتخاب کرده‌ایم به دارایی مولد تبدیل شده است.

    مرز باریک داریی و سرمایه گذاری مولد و غیر مولد

    ممکن است با به دست آوردن اطلاعاتی که از مفهوم سرمایه مولد و دارایی مولد ارائه دادیم به محاسبه این موضوع بپردازیم که خود دارایی که در جایی برای سرمایه گذاری گذاشته‌ایم به طور قطع در سرمایه گذاری مولد قرار گرفته است و بنابراین تبدیل به دارایی مولد شده است.

    اما باید گفت مرز میان سرمایه گذاری و دارایی مولد با غیر مولد آن بسیار باریک است و با یک انتخاب اشتباه جای این دو عوض می‌شود. به عنوان مثال افرادی هستند که بدون داشتن دانش و زمان کافی اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام می‌کنند و سهامی را می‌خرند به امید این‌که سرمایه‌شان در آینده به سرمایه مولد تبدیل شود.

    غافل از این‌که انتخاب اشتباهی داشته‌اند و سهامی که خریده‌اند سرمایه آن‌ها را دچار ضرر کرده است. زمانی می‌توان گفت که با سرمایه گذاری درست می‌شود سرمایه و دارایی مولد به وجود آورد که روش درست را انتخاب کنیم.

    به عنوان مثال سرمایه گذاری که صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی را به جای روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس انتخاب می‌کنند می‌توانند نسبت به داشتن سرمایه مولد در آینده امیدوارتر باشند. چرا که صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی با مدیریت و تیم متخصص در حوزه سهام اقدام به انتخاب‌های درست می‌کنند و سهام موفقی در سبد خود جا می‌دهند.

    رابطه ابزارهای مستقیم در سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مولد

    درست است که زمینه‌های سرمایه گذاری همگی به صورت بالقوه برای دستیابی به سرمایه مولد لازم هستند اما باید ابزار مناسب برای ورود موفقیت آمیز به این زمینه‌های سرمایه گذاری را هم درست انتخاب کنیم.

    به صراحت می‌توان گفت که انتخاب روش مستقیم در سرمایه گذاری – مثلا این که در سهام با پرتفو شخصی خود سرمایه گذاری کنیم و یا برای سرمایه گذاری در طلا با خرید فیزیکی طلا اقدام کنیم و برای سرمایه گذاری در اوراق سپرده بانکی به سراغ باز کردن حساب بانکی برویم – به دلایل مختلفی، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

    برای سرمایه گذاری مستقیم در سهام باید دانش و وقت کافی داشته باشیم که بیش‌ترمان نه وقت کافی و نه دانش کافی در زمینه سهام داریم. خرید فیزیکی طلا هم که به دلیل قیمت بالا برای خرید هر گرم طلا و خطر سرقت چندان معقول به نظر نمی رسد و باز گشایی حساب بانکی هم بازدهی کارآمدی ندارد؛ بنابراین بهتر است به سراغ سرمایه گذاری غیر مستقیم و انتخاب بهترین ابزار آن یعنی صندوق های سرمایه گذاری برویم.

    انواع صندوق های سرمایه گذاری از صندوق های سهامی گرفته تا صندوق درآمد ثابت و صندوق طلا می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند. این صندوق‌ها به خاطر داشتن تیم متخصص از مشاوران سرمایه گذاری و تحلیل درست و روزانه بازارهای مالی و شفافیت و گزارش‌های روزانه می‌توانند ما را به راحتی به سرزمین همیشه آباد سرمایه گذاری مولد راهنمایی کنند.

    انتخاب هوشمندانه در سرمایه گذاری

    باری، انتخاب درست حتی در بدترین شرایط می‌تواند یاری‌گر ما باشد و مسیر را برای‌مان هموار کند. امروز این امکان نیز برای تک تک ما فراهم شده تا از مسیر سرمایه گذاری آنلاین بتوانیم بهترین انتخاب‌ها را برای شروع یک سرمایه گذاری مولد داشته باشیم. به خاطر داشته باشیم که دیر یا زود باید سرمایه گذاری را به یکی از ارکان اصلی زندگی‌مان تبدیل کنیم. در غیر این‌صورت به نظر نمی‌آید که آینده مالی امنی در انتظارمان باشد.

    انواع سرمایه گذاری مولد

    در مورد انتخاب هوشمندانه در سرمایه گذاری صحبت کردیم و تا به این جا تبدیل سرمایه خود به سرمایه مولد را آموختیم. اما جالب است بدانیم که با استفاده از چه ابزاری می‌توان در زمینه‌های سرمایه گذاری موفق مانند طلا، سهام و اوراق بهادار سرمایه خود را به سرمایه مولد تبدیل کرد.

    سرمایه مولد در طلا، سهام و اوراق بهادار

    می‌دانیم که اگر طلا فیزیکی خریداری کنیم و آن را در گوشه‌ای از خانه قرار دهیم، طلا ما به دلیل بی استفاده بودن از لحاظ شرعی شامل خمس و ذکات می‌شود و با نگاه به دیگر ابعاد سرمایه گذاری باید گفت که روش سنتی سرمایه گذاری در طلا به هیچ عنوان نمی‌تواند به عنوان سرمایه گذاری مولد به حساب بیاید.

    اما با انتخاب ابزار مالی نوین مانند صندوق سرمایه گذاری طلا هم در زمینه طلا سرمایه گذاری کرده‌ایم و هم این اجازه را چرخه سرمایه و اعتبار کشور داده‌ایم که توانایی پیشرفت داشته باشد. اقدام به سرمایه گذاری در انواع زمینه‌های سرمایه گذاری دیگر مانند سهام و اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی هم با استفاده از ابزار نوین مالی صندوق سرمایه گذاری سهامی و درآمد ثابت می‌توان سرمایه خود را به سرمایه مولد تبدیل کرد.

    سرمایه مولد یعنی دارایی و سه عامل ریسک، بازگشت سرمایه و نقد شوندگی در سرمایه گذاری باید در محیط سرمایه گذاری فعال و پویا قرار بگیرند.