شرکت اهرمی چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 216
    • 0
    شرکت اهرمی چیست؟

    شرکت اهرمی، به شرکتی گفته می‌شود که برای تامین مالی خود از دریافت وام بهره می‌برد و به این روش، اقدام به افزایش سرمایه برای سود بیش‌تر می‌کند.

    پیش آمده است که برای انجام یک کار یا اجرای یک ایده، دست خالی یا با کم دستی و داشتن پول کم، به سراغ کسی یا جایی رفته باشیم و به توضیح ایده‌ی خود، درخواست تامین مالی کرده باشیم. در جهان کسب و کار و تجارت، برخی شرکت‌ها نیز برای تامین مالی اقدام به دریافت قرض می‌کنند و درصد بالایی از سرمایه خود را با این قرض یا وام به دست می‌آورند.

    بگذارید بحث را با یک مثال پیش ببریم. گاهی اوقات وزنه یا سنگ سنگینی روبروی ما قرار دارد که می‌خواهیم آن را جابجا کنیم. برخی اوقات هم زور ما برای کاری کم است و نیاز به تشدید زور خود داریم. در این صورت با کمک یک تکه چوب و یک تکیه‌گاه، می‌توانیم آن را تکان دهیم. در واقع با این کار نیروی خود را به شدت افزایش داده‌ایم. به این کار اهرم کردن می‌گویند. همانند مثال بالا، تکه چوبی که در دست‌مان است، شبیه همان میزان کم سرمایه خودمان است. سنگ بزرگ، نشانه هدف‌مان و سنگ کوچک، تامین مالی است که از جایی یا کسی درخواست می‌کنیم. بهتر است با ابعاد بیش‌تری از شرکت اهرمی آشنا شویم تا به شناخت بهتری از آن برسیم.

    شرکت اهرمی چه شرکتی است؟

    اهرم مالی، روشی برای افزایش بازدهی و رسیدن به سود بیش‌تر است. افزایش سرمایه اولیه باعث می‌شود تا سرعت رسیدن به هدف‌هایی که در کسب و کار یا سرمایه گذاری در نظر گرفته شده‌اند زودتر از موعد عملی شود. شرکت اهرمی، به شرکتی گفته می‌شود که برای تامین مالی خود از دریافت وام بهره می‌برد و به این روش، اقدام به افزایش سرمایه برای سود بیش‌تر می‌کند.

    نسبت های اهرمی کدام است؟

    حالا که معرفی و شناخت ابعاد شرکت اهرمی در میان است، بهتر است بدانیم که نسبت‌های اهرمی هم برای انجام معاملات سهام هم وجود دارد. به یاد داشته باشیم که دریافت وام برای شرکت اهرمی یا چه اشخاص حقیقی یا حقوقی به معنای این است آن شرکت یا فرد، بدهکار است و برای برگرداندن بدهی خود، تعهداتی دارد.

    نسبت‌های اهرمی، بازتابی از توانایی آن شرکت یا شخص حقوقی یا حقوقی در برابر تعهداتش است که در بازه‌های زمانی بلندمدت و میان‌مدت مشخص شده است. در نسبت‌های اهرمی، میزان منابع مالی شرکت اهرمی برای انجام تسویه‌ها سنجیده می‌شود. در واقع، توان مالی و مدت بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌ها در انواع نسبت اهرمی سنجیده می‌شود. همچنین، نحوه تامین مالی آن‌ها هم در همین نسبت‌های اهرمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعضی از شرکت‌های اهرمی با گرفتن اعتبارات مالی بیش‌تر، به جای تلاش برای انجام تعهدات و بازپرداخت‌ها در زمان سررسید، دوباره درخواست تامین مالی می‌کنند و به این ترتیب، از دفعه‌های قبل مقروض‌تر می‌شوند. فهم این موضوع هم از کاربردهای نسبت‌های اهرمی به حساب می‌آیند. اما این سوال مطرح است که انواع نسبت‌های اهرمی شامل چه مواردی می‌شود؟

    انواع نسبت های اهرمی

    نسبت های اهرمی انواع مختلفی دارند. نسبت بدهی، نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام، نسبت کل بدهی به ارزش ویژه، نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه، نسبت بدهی بلندمدت به ارزش ویژه و نسبت مالکانه از انواع نسبت های اهرمی به شمار می‌آیند.

    شرکت های اهرمی چه فعالیت هایی دارند؟

    با توجه به تعریفی که از شرکت اهرمی به عنوان نوعی از ابزارهای اهرمی ارائه شد، می‌توان گفت که فعالیت شرکت‌های اهرمی به طور کلی به تامین مالی از طریق بدهی و اجرای ایده‌ها برای کسب سود بیش‌تر از این بدهی‌ها مربوط می‌شود.