صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 638
    • 0
    صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

    صندوق زعفران از جمله صندوق‌های اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی به شمار می‌رود و با فراهم ساختن امکان سرمایه‌گذاری در این ادویه گرانبها، پتانسیل‌هایی برای کسب سود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

    طلای سرخ ایران. کمیاب تا جایی که برای خریدش باید هزار کیلومتر بلکه بیش‌تر بپیماییم تا به مزارع آن برسیم و اگر در فروشگاهی سرانگشتی از آن پیدا کنیم باید سر کیسه را شل کنیم.زعفران یا زرپران، گران‌ترین ادویه جهان است که در تهیه و غنی کردن انواع غذا و شرینی‌جات جایگاه ویژه‌ای دارد و عطر گران‌قیمتی را با جان خوراکی می‌آمیزد و از آشپزخانه تا سر سفره و میز نهارخوری خط بویی جانانه از خود به جا می‌گذارد و عبارت «به! به!» را از زبان هر تنابنده‌ای بیرون می‌کشد.

    طبیعی است که زعفران با این همه محاسن تبدیل به زمینه سرمایه گذاری موفقی شود و عده بسیاری را متمایل به سرمایه‌گذاری در آن کند. قیمت جهانی زعفران بستگی به مقدار عمده فروشی آن دارد و زعفران ایران در حال حاضر به طور متوسط رقمی در حدود 1700 تا 3500 دلار فروخته می‌شود. البته بسته به وزن فروش ممکن است قیمت پرداختی شما کمتر یا بیشتر هم باشد. علاوه بر این، کیفیت زعفران هم در قیمت آن موثر است. این واقعیت را هم در ذهن بیاوریم که میزان تولید زعفران در جهان در ایران بسیار چشمگیر است؛ همین عوامل باعث می‌شود هر روز به تعداد سرمایه گذاران زعفران افزوده شود. اما چطور در زعفران سرمایه گذاری کنیم؟

    آیا روش‌های عادی مانند خرید آن و انبار کردن جواب می‌دهد؟ با توجه به آنچه گفته شد، روش سرمایه گذاری در زعفران اهمیت زیادی دارد. بنابراین برای آشنایی با شروع سرمایه گذاری موفق در این ادویه منحصربه‌ فرد با هم قدم به قدم حرکت می‌کنیم.

    طبع ظریف زعفران و قصه ماه چین

    آیا این همه ظرافت را می‌توان به راحتی رعایت کرد؟ این سوالی است که بعد از دیدن ظرافت ساقه‌های دسته‌ای زعفران و نکات چیدن و نوع نگه‌داری‌اش به وجود می‌آید. اگر به جنوب خراسان، جایی که مزارع کشت زعفران حکومت می‌کنند، سفر کرده باشید، عبارت «ماه‌چین» را شنیده‌اید. کشاورزان و وجین‌کنندگان این ناحیه می‌گویند باید زعفران را قبل از طلوع آفتاب و تا زمانی که هنوز با اولین اشعه‌های خورشید غنچه‌اش باز نشده است چید. گُل زن‌های محلی را در شب و زیر نور ماه می‌بینیم که با چشمانی نافذ به سرعت به چیدن غنچه‌های زعفران مشغول هستند.

    این مرحله آن‌قدر مهم است که نیازمند دوره دیدن است و کار کردن. این میزان حساسیت تنها به لحظه چیدن مربوط نمی‌شود. این گیاه که قرار است به ادویه تبدیل شود تا به تن طعام بنشیند و یا به جایی دیگر صادر شود نیاز به نگه‌داری دقیقی دارد که هر کس نسبت به آن دانش کافی ندارد.

    باید زعفران در دمایی مشخص نگه‌داری شود تا حالت طبیعی و تازه خود را از دست ندهد و بو و مزه‌اش تغییری نکند. نیاز به دمای مناسب یعنی نیاز به وسایل و مکان مشخص. اگر نیازمان برای مصرف خانگی باشد، با دانستن چند نکته مانند این‌که نباید زعفران را در یخچال‌های معمول نگه داری کنیم و بهتر است آن را در جایی خشک و خنک و به حالت آسیاب شده نگه داریم تا دوام بیش‌تری داشته باشد آن‌چه را که لازم بوده در نظر گرفته‌ایم. اما زمانی که می‌خواهیم به چشم یک سرمایه به زعفران نگاه کنیم و اقدام به سرمایه گذاری کنیم اوضاع فرق دارد. نمی‌توان حجم زیادی از این ادویه را در جایی معمول نگه داری کنیم و در بازار با بازدهی مناسب به معامله آن بپردازیم.

    اگر برای سرمایه گذاری به سراغ زعفران می‌رویم بهتر است از ابزار مالی نوین بهره ببریم که ارکان آن خوب می‌دانند زعفران را چطور تهیه کنند و معامله کنند. یعنی همه کارها را آن ابزار انجام می‌دهد و ما تنها به خرید واحدهای سرمایه گذاری آن می‌پردازیم. حرف از واحدهای سرمایه گذاری شد. منظورمان صندوق سرمایه گذاری زعفران است.

    سرمایه گذاری در صندوق زعفران

    این‌که بخواهیم برای حفظ ارزش پول‌مان در زعفران سرمایه گذاری کنیم هم گزینه خوبی است. اما روش و ابزار برای چطور سرمایه گذاری کردن در این کالا هم مهم است. صندوق زعفران مانند سایر صندوق های سرمایه گذاری به عنوان ابزار مالی نوین در بورس کالا قرار می‌گیرد و سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه محصولات کشاورزی که مربوط به زعفران باشد را دارد. صندوق زعفران را از نوع صندوق‌های کالایی به شمار می‌آورند. اوراق مشتقه این صندوق به پشتوانه محصولات کشاورزی منتشر می‌شوند. به این معنا که ارزش و نوسان قیمت این اوراق وابسته به قیمت محصول موردنظر است.

    مزایای سرمایه گذاری در صندوق زعفران

    شرکت در بهتر شدن چرخه اقتصادی کشور و بهبود چرخه مالی تولید محصولات در کنار برخورداری از سود، از مزایای سرمایه گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه گذاری به ویژه صندوق زعفران است. سرمایه گذارانی که زعفران را برای ورود انتخاب می‌کنند به خوبی می‌دانند که این گیاه از محصولات باارزش و صادراتی است و می‌تواند برای‌شان پربازده باشد. هر گونه صادرات و افزایش فروش آن در داخل کشور می‌تواند ارزش اوراق وابسته به آن را بیش‌تر کند.

    علاوه بر بازدهی که به سرمایه گذاران می‌رسد به دلیل خرید واحدهای سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذاران، کشاورزان هم با تامین منابع مالی می‌توانند با خیالی آسوده‌تر به کشت و برداشت بپردازند. این سرمایه گذاری از سالم‌ترین انواع سرمایه گذاری برای دستگاه اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید. این که ما به طور مستقیم با انجام سرمایه گذاری مواجه نیستیم و از گزینه سرمایه گذاری غیر مستقیم بهره‌مند هستیم مزایای بیش‌تری را برای ما به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌‌کنیم.

    · سرمایه گذاری غیر مستقیم در زعفران: به این نکته مهم اشاره کردیم که اگر بخواهیم به طور مستقیم به سرمایه گذاری و معامله زعفران بپردازیم باید از دانش و امکانات کافی و همین‌طور وقت برای انجام آن برخوردار باشیم. اما با سرمایه گذاری در صندوق زعفران تنها با اوراق مشتقه این کالا مواجه هستیم و زحمت معاملات به عهده مسئولان صندوق این ادویه است.

    · مدیریت حرفه‌ای: از ویژگی‌های قابل توجه صندوق‌های سرمایه گذاری که صندوق زعفران هم یکی از آن‌ها است این است که ارکان صندوق که تشکیل شده از اعضایی مانند مدیریت و دیگر افراد است به صورت تخصصی به نظارت بر سبد صندوق می‌پردازند و همیشه در تلاش برای بیش‌تر شدن بازدهی صندوق و کم کردن میزان ریسک سرمایه ما در صندوق هستند. با این حال، شناخت زمان مناسب برای ورود به این صندوق‌ها اهمیت زیادی دارد.

    . شفافیت در سرمایه گذاری: از آن‌جایی که تمام صندوق‌های سرمایه گذاری باید گزارش کارکرد و دارایی خود را در صفحات رسمی مانند TSETMC منتشر کنند بنابراین امکان کلاهبرداری در صندوق‌های سرمایه گذاری وجود ندارد. از طرف دیگر، امیدنامه و اساسنامه صندوق زعفران هم به طور آنلاین قابل مشاهده است و به همین خاطر هیچ نکته‌ای از چشم سرمایه گذار پنهان نمی‌ماند. گفتنی است که تمام مجوزهای لازم از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار برای شروع فعالیت صندوق زعفران مانند دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری باید صادر شده باشد.