صندوق چند کالایی چیست و چه تفاوتی با صندوق کالایی دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 64
    • 0
    صندوق چند کالایی چیست و چه تفاوتی با صندوق کالایی دارد؟

    صندوق چند کالایی ابزار مالی نوینی است که سبدی متشکل از گواهی سپرده چند کالا دارد.

    صندوق چند کالایی یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری است که به تازگی بیشتر شنیده می‌شود. صندوق چند کالایی هم از نظر تنوع و هم از نظر نوع ساختار با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر تفاوت‌هایی دارد. بسیاری از افراد برای این‌که بتوانند در انواع کالاهای ارزشمند سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند واحدهای سرمایه گذاری صندوق چند کالایی را به سبد سرمایه گذاری خود اضافه کنند. برای آشنایی با ساختار و ویژگی‌های صندوق چند کالایی و تفاوت‌های آن با دیگر انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، در این مطلب به بررسی و شناخت این نوع صندوق سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

    صندوق چند کالایی چیست؟

    همان‌ طور که اشاره شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اهدافی که دارند، دارای ساختار و ماهیتی متفاوت هستند. صندوق چند کالایی یا Multi Commodity Fund هم سبد دارایی متفاوتی دارد. صندوق چند کالایی، ابزار مالی نوینی است که سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی دارد. گواهی‌های سپرده کالایی این صندوق بر مبنای کالاهایی قرار دارد که از ارزش بالایی برخوردار هستند. این دارایی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

    · زعفران

    · برنج

    · پسته

    · زیره

    · طلا

    · نقره

    · طلا

    · نفت

    · شکر

    البته ممکن است این صندوق‌ها شامل کالاها مختلف دیگری نیز باشند که ارزش بالایی دارند. این تنوع در سبد دارایی صندوق چند کالایی در مقایسه با دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق کالایی، تفاوت این صندوق به حساب می‌آید. صندوق کالایی یا صندوق تک کالایی هم سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی دارد. اما با این تفاوت که دارایی سبد صندوق کالایی به طور معمول از سپرده گواهی کالایی بر مبنای یک نوع کالا تشکیل شده است. به عنوان مثال، صندوق سرمایه گذاری طلا و صندوق سرمایه گذاری زعفران از صندوق‌های کالایی هستند که سبد دارایی خود را از گواهی سپرده کالایی طلا یا زعفران و مقدار بسیار کمی از سایر دارایی‌ها تشکیل داده‌اند. صندوق‌های چند کالایی دارای مزایایی هستند که می‌توان به طور جداگانه به معرفی هر کدام پرداخت.

    مزایای سرمایه گذاری صندوق های چند کالایی

    با توجه به ساختار صندوق کالایی و نوع هدف‌گذاری این صندوق در مسیر سرمایه گذاری، می‌توان انتظار مزایای بسیاری از آن داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

    1.حفظ سرمایه در زمان تورم

    سبد دارایی صندوق سرمایه گذاری چند کالایی باعث می‌شود تا افراد بتوانند بدون نگرانی در زمان تورم به سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف بپردازند. گواهی‌های سپرده کالایی مانند طلا و نفت و محصولات کشاورزی که در صندوق چند کالایی وجود دارد، باعث می‌شود تا هم سرمایه گذاران در موقعیت‌های مختلف اقتصادی به خروج از بازار سرمایه فکر نکنند و هم با سرمایه گذاری در این دارایی‌ها به رونق اقتصادی کشور کمک شود.

    2. جلوگیری از رکود در کشور

    مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود رکود در کشور شکل نگیرد، ایجاد رونق و رشد نقدینگی در کشور است. صندوق‌های چند کالایی که به طور مستقیم در سرمایه‌های مبنی بر کالا سرمایه گذاری می‌کنند، موجب می‌شوند تا بازارهای دارایی مرتبط به رونق برسند و از رکود در کشور جلوگیری شود. هرچند اثر این کار برای صندوق‌های کوچک اندک است.

    3. نقدشوندگی بالا

    ساختار و مدیریت سرمایه در صندوق چند کالایی با توجه به متنوع‌سازی که در آن وجود دارد، نقدشوندگی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. از دشواری‌هایی که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه با آن مواجه هستند، صف خرید و فروش و از بین رفتن نقدشوندگی سهام است. صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به راهکارهایی که در سبد دارایی خود در نظر می‌گیرند، توانایی ایجاد نقدشوندگی را برای سرمایه افراد سرمایه‌گذار به وجود می‌آورند.

    4. امکان سرمایه گذاری با پول کم در کالاهای گران‌بها

    اگر افراد بخواهند مستقیما در هر کدام از کالاهایی مانند زعفران، برنج، پسته، زیره، طلا، نقره، طلا، نفت و شکر سرمایه گذاری کنند، هم باید سرمایه هنگفتی را برای خرید میزان قابل ‌توجهی از این دارایی‌ها در نظر بگیرند و هم محل نگهداری از این کالاها را بسته به شرایط و حساسیت هر کدام‌شان باید فراهم کنند.

    صندوق‌های سرمایه گذاری چند کالایی که سبدی از گواهی‌های سپرده کالایی همین کالاها دارند، امکان سرمایه گذاری با پول کم را برای سرمایه‌گذاران در این کالاها فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، سرمایه گذاران نیازمند نگهداری از این کالاها به صورت مستقیم نیستند. هر واحد سرمایه گذاری صندوق‌های چند کالایی بر اساس و اعتبار این کالاها صادر می‌شود، به همین دلیل هم ارزش و سودآوری این کالاها در ارزش هر واحد سرمایه گذاری چند کالایی تاثیر می‌گذارد.

    5. تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری

    مشاوران و کارشناسان مالی بر اصل متنوع‌سازی در سرمایه گذاری پافشاری می‌کنند. این توجه از طرف کارشناسان باتجربه به این دلیل است که اگر سبدی متنوع از دارایی‌های مختلف داشته باشیم، می‌توانیم در صورت کاهش در ارزش یکی از دارایی‌ها، از دیگر دارایی‌های صندوق کسب سود کنیم. در واقع، این کار به ما کمک می‌کند تا ریسک سرمایه گذاری خود را پایین بیاوریم.

    6. مدیریت حرفه‌ای

    سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای مختلف دارایی دارند، باید این نکته را بدانند که اول باید از دانش و تخصص کافی در زمینه سرمایه گذاری موردنظرشان برخوردار باشند و در مرحله بعد، باید زمان کافی برای انجام سرمایه گذاری و بررسی و تحلیل مداوم سرمایه خود داشته باشند. بسیاری از سرمایه‌گذاران دانش و زمان کافی برای انجام سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم را ندارند. این دسته از افراد بهتر است از ابزارهای مالی نوین مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک بگیرند. صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق‌های چند کالایی، علاوه بر مزایای برشماری شده، از مدیریت حرفه‌ای و تیم متخصصین برخوردار هستند. این تیم به مدیریت سرمایه در سبد دارایی صندوق می‌پردازد.

    7. شفافیت و امنیت در سرمایه گذاری

    هیچ صندوق سرمایه گذاری وجود ندارد که بدون مجوز و نظارت از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان فعالیت داشته باشد. بنابراین می‌توان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق چند کالایی و دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری را با اطمینان انجام داد. از طرف دیگر، هر صندوق سرمایه گذاری موظف به منتشر کردن گزارش‌های دوره‌ای خود در هر بازه زمانی مشخص از طریق سامانه‌های آنلاین معتبر است. بنابراین علاوه بر امنیت، شفافیت هم از دیگر مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق چند کالایی به شمار می‌رود.

    معایب سرمایه گذاری در صندوق های چند کالایی

    با همه نکاتی که در مورد صندوق های چند کالایی اشاره شد، صندوق‌های چند کالایی معایبی هم دارند. البته معایبی که برای این صندوق سرمایه گذاری ذکر می‌شود، در حالت کلی، شامل حال دیگر بازارهای دارایی هم می‌شود. معایب سرمایه گذاری صندوق های چند کالایی شامل این موارد می‌شود:

    · حساسیت به نوسانات قیمت بازار

    · ریسک متغیرهای اقتصادی کلان

    · عدم امکان تصمیم‌گیری در مدیریت سرمایه برای سرمایه‌گذار.

    تفاوت صندوق های چند کالایی با صندوق های کالایی

    تفاوت اصلی صندوق‌های چند کالایی با صندوق‌های کالایی در این است که صندوق‌های کالایی، تنها امکان سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده یک نوع از انواع کالاها را دارند و سبد سرمایه‌گذاری خود را تنها از گواهی سپرده کالایی همان کالا تشکیل می‌دهند. این در حالی است که صندوق‌های چند کالایی امکان تشکیل سبد دارایی از کالاهای مختلف را دارند.

    انواع کالاها در صندوق های چند کالایی

    همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، انواع کالاها در صندوق های چند کالایی عبارتند از زعفران، برنج، پسته، زیره، طلا، نقره، طلا، نفت و شکر.

    ساعت معامله در صندوق چند کالایی

    ساعت معامله در صندوق چند کالایی هم همان ساعت‌هایی است که دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری معامله می‌شوند. ساعت معامله در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 15 است.

    جمع بندی

    صندوق چند کالایی یکی از گزینه‎‌های مناسب سرمایه گذاری است که تفاوت آن با صندوق کالایی عادی این است که می‌تواند دارایی خود را به سپرده چند کالا اختصاص دهد. مزایای این صندوق شامل نقدشوندگی بالا، امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری، تنوع در سرمایه گذاری و مدیریت حرفه‌ای می‌شود. کالاهای ارزشمندی که گواهی سپرده آن‌ها در سبد دارایی این صندوق قرار می‌گیرد شامل نفت، زعفران، زیره، پسته، طلا و نقره و دیگر کالاها می‌شود.