پوست در بازی چیست و چه تاثیری بر سرمایه گذاری دارد؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 312
    • 0
    پوست در بازی چیست و چه تاثیری بر سرمایه گذاری دارد؟

    پوست در بازی(Skin in the game) عبارتی است که توسط سرمایه گذار مشهور وارن بافت رایج شده است و به وضعیتی اشاره دارد که در آن افراد عالی رتبه یک شرکت از پول خود برای خرید سهام شرکتی که اداره می‌کنند، استفاده می‌کنند. این اصطلاح به ویژه در تجارت و امور مالی رایج است ولی در سیاست نیز استفاده می‌شود.

    در سرمایه گذاری اعتماد سرمایه گذاران بسیار با اهمیت است. اگر سرمایه گذاران نتوانند به شرکتی اعتماد کنند احتمال اینکه سرمایه خود را وارد آن شرکت کنند، بسیار کم است. به همین دلیل هم گزینه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان اعتماد آنها را جذب کرد. یکی از این راه‌ها برای افزایش اعتماد به شرکت، سرمایه گذاری مدیران ارشد آن شرکت، در خود شرکت است.

    این کار باعث می‌شود سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند که مدیران بهترین تصمیمات را در رابطه با شرکت و سودآوری آن اتخاذ می‌کنند. در واقع اگر چنین کاری انجام شده باشد به معنی این است که اشتباه آنان در سرمایه گذاری، به ضرر سرمایه خود مدیران نیز منتهی می‌شود. در ادبیات اقتصادی اصطلاحی به نام پوست در بازی وجود دارد که به بررسی این موضوع می‌پردازد.

    پوست در بازی چیست؟

    پوست در بازی(Skin in the game) عبارتی است که توسط سرمایه گذار مشهور وارن بافت رایج شده است و به وضعیتی اشاره دارد که در آن افراد عالی رتبه یک شرکت از پول خود برای خرید سهام شرکتی که اداره می‌کنند، استفاده می‌کنند. این اصطلاح به ویژه در تجارت و امور مالی رایج است ولی در سیاست نیز استفاده می‌شود.

    مفهوم پوست در بازی

    در تجارت و تامین مالی، اصطلاح پوست در بازی برای اشاره به مالکان یا مدیرانی استفاده می‌شود که سهم قابل توجهی از پولشان را در شرکت تحت مدیریتشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این عبارت، منظور از پوست، شخص یا پول درگیر، و منظور از بازی فعالیت در گزینه سرمایه گذاری مورد بحث است. به این ترتیب پوست در بازی داشتن یعنی در زمینه سرمایه گذاری خود دخیل بودن. بعضی ریشه این نام گذاری را به بازی‌های گلف دهه 1980 میلادی نسبت داده‌اند. این که یک مدیر اجرایی، سهام را به عنوان پاداش دریافت کند یا از اختیار سهام برای خرید سهام با تخفیف استفاده کند، بی‌سابقه نیست.

    چیزی که کمتر رایج است این است که یک مدیر در شرکتی که در آن کار می‌کند، پول خود را به خطر بیندازد و با آن ریسک کند. وقتی یک مدیر در بازی یا همان تجارت نقش دارد، این به عنوان نشانه حسن نیت یا نشان دادن اعتماد به آینده شرکت تلقی می‌شود و از سوی سرمایه گذاران به عنوان یک علامت مثبت تلقی می‌شود. اگر اعضای رده بالای شرکت نیز پول خود را در سهام شرکت مورد نظر سرمایه گذاری کرده باشند، سرمایه گذاران بالقوه و فعلی این حرکت را به عنوان یک رای اعتماد ترجمه خواهند کرد. پوست در بازی یا مالکیت خودی همچنین به سرمایه گذاران می‌گوید که شرکت و مدیرانش احتمالاً بهترین تلاش خود را برای ایجاد بازده برای سرمایه گذاران خود به کار می‌گیرد.

    این ایده که مدیران پوست خود را در این بازی قرار می‌دهند به معنای آن است که اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها توسط افراد هم‌ فکری که سهام شرکت را به اشتراک می‌گذارند، مدیریت می‌شوند. مدیران می‌توانند هر چه می‌خواهند صحبت کنند، اما بهترین رای اعتماد این است که پول خود را مانند سرمایه گذاران به خطر بیندازند.

    محدودیت‌های پوست در بازی

    با این حال، زمانی که از مالکان و مدیران ارشد مدیریت خواسته می‌شود پول خود را در یک اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند، برخی محدودیت‌ها وجود دارد. بسیاری از بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، کارمندان را از داشتن پوست که همان سرمایه گذاری در شرایط مشابه سرمایه مشتریان است، منع می‌کنند. علاوه بر این، گاهی ممکن است مدیر در شرکت خود سرمایه‌گذاری کرده باشد اما با استفاده از اطلاعات نهانی یا غیرعمومی درست قبل از رویدادی مهم این کار را کند تا سود کسب کند.

    الزامات برای پوست در بازی

    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از صندوق‌ها می‌خواهد که سالانه میزان پولی را که هر مدیر سبد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری کرده است، افشا کند. با استفاده از این اطلاعات عمومی، طرفداران این بحث، استدلال می‌کنند که یافتن مدیران صندوق‌هایی که پول‌های خود را در جایی قرار می‌دهند می‌تواند راهی مطمئن برای شناسایی مدیران صندوق‌هایی باشد که انتظار می‌رود در بلندمدت بهتر از بازار عمل کنند. طرفداران پوست در بازی استدلال می‌کنند که تعهد نسبت به سرمایه در دست،مهم‌ترین راه برای همسو کردن منافع سرمایه گذاران و مدیران است.

    این نهاد مالی همچنین از شرکت‌ها می‌خواهد که در مورد مالکیت یا معاملات داخلی اوراق بهادار یک شرکت گزارش دهند. این گزارش‌ها ضروری هستند زیرا معاملات توسط مدیران می‌تواند بر قیمت سهام شرکت تأثیر بگذارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند به این گزارش‌های مالکیت داخلی دسترسی داشته باشند و از آنها برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در شرکت استفاده کنند.

    نمونه‌ای واقعی از پوست در بازی

    اگر سرمایه‌گذاران می‌خواهند مدیر عاملی را ببینند که پوست در بازی را رعایت کرده، می‌توانند به مورد ایلان ماسک توجه کنند. ایلان ماسک، مدیر اجرایی (مدیر عامل) شرکت تسلا و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، تعداد سهام تسلا متعلق به مدیرعامل آن را نشان می‌دهد. ماسک در آخرین برنامه زمانبندی خود در انتهای سال 2021 بیش از 227 میلیون سهام تسلا را در اختیار داشت. آگاهی از این موضوع موجب می‌شود که سرمایه گذاران اعتماد کافی به این شرکت داشته باشند. زیرا می‌دانند که مدیر اصلی این شرکت بخش بزرگی از سرمایه خود را در آن شرکت سرمایه گذاری کرده است.