نهاد مالی چیست؟ انواع آن کدام است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 58
    • 0
    نهاد مالی چیست؟ انواع آن کدام است؟

    نهادهای مالی بنگاه‌های اقتصادی هستند که به مشتریان خود خدمات مالی ارائه می‌دهند. این نهادها در بازارهای مختلف شروع به سرمایه گذاری می‌کنند.

    سرمایه گذاری را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های حال حاضر خانوارهای ایرانی دانست. دلیل این موضوع، تورم شدید سال‌های اخیر بوده است. این تورم عمدتا ناشی از تحریم‌‌های اقتصادی است. خانوارهای ایرانی برای فرار از تورم و مصون ماندن سرمایه‌های خود به دنبال یک سرمایه گذاری خوب هستند که بتوانند قدرت خرید خود را در برابر تورم حفظ کنند. آشنا شدن با مفاهیم مالی از جمله این که نهاد مالی چیست و انواع آن کدام است می‌تواند ما را در سرمایه گذاری بهتر یاری کند.

    نهاد مالی چیست؟

    نهادهای مالی بنگاه‌های اقتصادی هستند که به مشتریان خود خدمات مالی ارائه می‌دهند. این نهادها با جمع آوری سرمایه‌های خرد از سرمایه گذاران، در بازارهای مختلف شروع به سرمایه گذاری می‌کنند و به اندازه سرمایه آورده سرمایه گذاران به آن ها سود حاصل از سرمایه گذاری پرداخت می‌کنند.

    انواع نهادهای مالی

    نهاد‌های مالی بر اساس وظایفی که دارند اصولا به دو دسته اصلی سپرده پذیر و فعال در بازار سرمایه تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی این نهاد‌ها می‌پردازیم.

    بانک های تجاری

    بانک‌ها اصلی‌ترین نهاد مالی برای پذیرش سپرده در بازار ایران هستند. این نهاد سپرده سرمایه گذاران را جمع کرده و در اختیار بنگاه‌‌ها یا افرادی که به سرمایه نیاز دارند قرار می‌دهد.

    صندوق های پوشش ریسک

    صندوق‌های پوشش ریسک از جمله سرمایه گذاری های با ریسک بالا هستند. در این نوع از صندوق‌ها از اهرم های مالی استفاده می‌شود. اهرم مالی باعث افزایش ریسک و افزایش بازدهی در سرمایه گذاری می‌شود. البته باید توجه داشت که سرمایه گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک نیازمند سرمایه اولیه بالایی است.

    صندوق های سرمایه گذاری

    صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از بهترین راه‌ها برای شروع سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار است. زیرا بسیاری از افراد جامعه دانش و تخصص لازم برای بررسی روند قیمت سهام و زمان کافی برای بررسی بازار را ندارند. اما صندوق های سرمایه گذاری می‌توانند کار را برای سرمایه گذاران آسان‌تر کنند. این صندوق ها با جمع کردن سرمایه خرد افراد جامعه در بخش‌های خاصی از بازار اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند از جمله صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)، صندوق‌های بخشی، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط.

    شرکت سپرده گذاری مرکزی

    این شرکت که به اختصار سمات نامیده می‌شود، تمامی اطلاعات مالی و سهام مشتریان و معامله‌گران بورسی را در سامانه خود ثبت می‌کند. همچنین میزان سود تخصیص یافته شرکت‌ها به هر فرد در این سامانه قابل مشاهده است.

    صندوق های زمین و ساختمان

    صندوق زمین و ساختمان نوع خاصی از صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها بخش بزرگی از پورتفوی خود را در سهام شرکت های ساخت مسکن سرمایه گذاری می‌کنند. افرادی که در صندوق های زمین و ساختمان سرمایه گذاری می‌کنند، می‌توانند از سود حاصل از اجاره یا رشد ارزش سرمایه گذاری خود بهره‌مند شوند.

    شرکت های کارگزاری

    برای انجام معاملات در بازارهای مالی یک واسطه بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. این امر مهم را کارگزاری ها انجام می‌دهند. کارگزاری ها عملا در انجام معاملات بین خریداران و فروشندگان دخالتی ندارند بلکه فقط نقش واسطه دارند و تسهیل کننده انجام معاملات هستند.

    مشاوران سرمایه گذاری و سبد گردان ها

    سرمایه گذاری در بازار مالی نیازمند دانش اقتصادی و تخصص است. بسیاری از افراد و شرکت‌هایی که علاقمند به سرمایه گذاری در بازار مالی هستند با عقد قراردادهایی با مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها از دانش و تخصص این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری خود استفاده می‌کنند. این نوع نهاد مالی می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را با مشاوره‌های تخصصی کاهش دهد. البته، معمولا سرمایه گذاری در این گزینه رقم بسیار بالاتری در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری دارد.

    شرکت های بیمه ای

    شرکت‌های بیمه‌ای با این هدف تشکیل شده‌اند که خسارت ناشی از اتفاقات را به مشتریان خود پرداخت کنند. با این همه، این شرکت‌ها بخش بزرگی از سرمایه جمع‌آوری شده از سوی سرمایه گذاران را در بازارهای مختلف قرار می‌دهند. اما برخی از این شرکت‌ها بخشی از سهام خود را در بازار اوراق بهادار عرضه کرده‌اند.

    صندوق های قابل معامله در بورس

    صندوق های سرمایه گذاری به دو دسته کلی صندوق های ETF یا قابل معامله در بورس و غیرقابل معامله تقسیم می‌شوند. تعدادی از صندوق‌ها سرمایه گذاری قابل معامله در بورس هستند و در ساعات باز بودن بازار معامله می‌شوند. با این حال، تعدادی از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس نیستند. این صندوق ها در ساعات بیشتری معامله می‌شوند.

    وظایف نهادهای مالی چیست؟

    اصلی‌ترین وظایف نهاد‌های مالی به شرح زیر هستند:

    • دریافت تقاضای اعطای مجوز نهادهای مالی
    • بررسی صلاحیت و شرایط متقاضیان دریافت مجوزهای نهادهای مالی
    • تطبیق شرایط متقاضیان دریافت مجوزهای نهادهای مالی با مقررات و تهیه گزارش در مورد موافقت یا مخالفت با اعطای مجوز
    • ارتباط با نهادهای مالی مرتبط و انجام مکاتبات با آن ها
    • انجام هماهنگی های لازم برای تشکیل جلسات در مورد نهادهای مالی و مسائل مرتبط
    • دریافت و تکمیل مدارک پرونده نهادهای مالی مورد نظر و بایگانی اسناد و اطلاعات آن ها
    • تدوین گزارش از اسناد و اطلاعات نهادها
    • ارتباط و هماهنگی با نهادهای برون سازمانی در مورد نهادهای مالی