پولدارترین فرد تاریخ کیست؟ / از مانسا موسی تا چنگیز خان

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1550
    • 0
    پولدارترین فرد تاریخ کیست؟ / از مانسا موسی تا چنگیز خان

    برخی افراد به طرز باورنکردنی پولدار هستند. بر اساس گزارش مجله فوربز، جف بزوس بنیانگذار شرکت آمازون در حال حاضر پولدارترین فرد تاریخ با ثروتی معادل ۱۱۳ میلیارد دلار است. این رقم تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی میانمار، لائوس و کامبوج است که در مجموع حدود ۷۴ میلیون نفر جمعیت دارند. بیل گیتس نیز زمانی پولدارترین فرد تاریخ بود اما هم اکنون او در رتبه سوم است. با خود فکر می‌کنیم در دنیای مدرن ما با وجود تکنولوژی پولدارترین افراد تاریخ در این دوره زندگی می‌کنند. حال آنکه باید بدانیم پولدارترین افراد تاریخ در دورانی قبل از ما زندگی می‌کردند. چند کاندید برای برترین ثروتمند تاریخ وجود دارد: چنگیز خان، مانسا موسی، آتاهوالپا و راکفلر. در ادامه دفتر تاریخ را ورق می‌زنیم و پولدارترین افراد تاریخ را پیدا می‌کنیم.

    پولدارترین فرد تاریخ

    از چنگیز خان تا راکفلر

    تخمین ثروت در گذشته بسیار دشوار است. در واقع یافتن پولدارترین فرد تاریخ کار سختی است! سرزمین‌های تحت مالکیت امپراتوران پارسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا با ضرب کردن میزان طلای اندوخته‌های چنگیز خان در قیمت روز طلا می‌توانید متوجه شوید که ثروت او در آن زمان چقدر بوده است؟ محاسبه ثروت در گذشته که چیزی تحت عنوان پول نبود و از محصولاتی مانند جو مالیات می‌گرفتند، کاری بس دشوار است. برخی محققان معتقدند جان دیویس راکفلر، سرمایه دار آمریکایی ثروتی معادل ۴۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد دلار داشته است و شاید بتوان گفت او پولدار ترین فرد تاریخ است.

    مانسا موسی؛ دهمین پادشاه امپراتور مالی در غرب آفریقا

    شاید بتوان گفت او پولدارترین فرد تاریخ است چرا که مورخان برآورد می‌کنند تقریبا معادل ۴۰۰ میلیارد دلار ثروت داشته است. بنا بر روایاتی در سفر حج به فقرا طلا داد. امپراتوری او بزرگ‌ترین تولید کننده طلا بود. مانسا موسی زندگی در قاهره و مدینه نیز زندگی تجملاتی داشت. او خود به تنهایی مانند چرخه اقتصاد کلان بود. با ورورد طلاهای بسیار مانسا موسی به شهرها تورم شدیدی ایجاد شد و او تمام طلای موجود در قاهره را با بازپرداخت سود بالا وام گرفت تا تعادل به بازار برگردد. این دوره تنها دوره تاریخ است که یک نفر به تنهایی و مستقیما اقتصاد و تورم را کنترل می‌کرد. آیا امروزه هم پولدارترین فرد تاریخ می‌تواند اقتصاد و تورم را به تنهایی کنترل کند؟ بسیاری از محققان تاریخ او را ثروتمندترین فرد تاریخ می‌دانند.

    بیشتر بخوانید: پولدارترین مرد آسیا کیست؟ / چطور ایده های به موقع در کسب ثروت کمک می‌کند؟

    آتاهوالپا؛ آخرین امپراتور اینکا در آمریکای جنوبی

    تمدن اینکا بسیار بزرگ و توسعه یافته بود و در آن زمان اصلا تصوری از پول وجود نداشت. همه چیز از لباس گرفته تا غذا و همه مردم تحت کنترل امپراتوری اینکا بود. مردان به عنوان کشاورز، کارگر، صنعتگر و یا سرباز در خدمت امپراتوری بودند. در مقابل هر چیزی که برای زنده ماندن نیاز داشتند در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت. آتاهوالپا را نیز می‌توان در میان می‌توان نامزدهای پولدارترین فرد تاریخ دانست، چرا که ثروتش زبانزد خاص و عام بود. او انقدر طلا داشت که می‌توانست تمام معابد را با طلاهایش پر کند. آیا در حال حاضر پولدارترین فرد تاریخ تا این حد نفوذ و قدرت و ثروت دارد تا همه معابد را با طلا پر کند؟