کالای لوکس چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1656
    • 0
    کالای لوکس چیست؟

    در اقتصاد، کالای لوکس به کالایی گفته می شود که در صورت یک درصد افزایش درآمد، مصرف آن بیش از یک درصد بالا برود.

    آیا تا به امروز کالایی را دیده‌اید که به معنای واقعی کلمه از قیمت آن تعجب کنید؟ ممکن است از دوستان یا همکارانتان در مورد برخی از کالاها شنیده باشید که فلان محصول که تولید فلان شرکت است چند میلیارد تومان قیمت دارد. این قیمت‌ها برای برخی از کالاها که اصلا ضروری هم نیستند واقعا تعجب آور است اما نکته مهم‌تر این است که این محصولات در دنیا بازار بسیار پر رونقی دارند.

    این محصولات به دلیل محدود بودن و اینکه افراد خاصی از آن‌ها استفاده می‌کنند، بازار مخصوص و مشتریان ویژه خود را دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد این نوع کالاها که در فضای اقتصاد به عنوان کالای لوکس شناخته می‌شوند بحث کنیم. ابتدا کالای لوکس را تعریف می‌کنیم.

    کالای لوکس چیست؟

    برای جواب به این سوال ابتدا باید انواع کالا‌ها را در علم اقتصاد بشناسیم. در ادبیات اقتصادی کالا‌ها بر حسب درآمد به سه نوع تقسیم می‌شوند: کالای عادی، کالای پست و کالای لوکس.

    کالای عادی

    کالای عادی، کالایی است که وقتی درآمد افراد افزایش می‌یابد، مصرف آن کالا هم افزایش یابد یا به سبد مصرفی افراد اضافه شود. به عنوان مثال کسی که درآمد بسیار پایینی داشته اما با تغییر شرایط اقتصادی وضعیت معیشتی بهتری پیدا کرده است، خرید میوه بیشتر را به زندگی خود اضافه می‌کند.

    کالای پست

    کالای پست در مقابل کالای عادی قرار دارد. وقتی درآمد افراد بالا برود، تقاضا و مصرف این نوع از کالاها کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال کسی که نسبت به سال گذشته درآمد بالایی داشته است دیگر تمایل کمتری به خرید بلیط اتوبوس دارد و بیشتر تمایل دارد که مثلا از تاکسی استفاده نماید.

    کالای لوکس

    کالای لوکس همانند کالای عادی است با این تفاوت که واکنش بالاتری نسبت به تغییر درآمد دارد. یعنی با یک درصد تغییر درآمد مصرف آن کالا یا خدمات بیش از یک درصد بالا رود. به علاوه اگر شخصی درآمد خود را از دست بدهد یا با کاهش دستمزد مواجه شود، قبل از هر چیزی کالاهای لوکس را از سبد مصرفی خود حذف می‌کند. اما هنگامی که درآمد این فرد به یکباره رشد چشمگیری داشته باشد کالاهای لوکس خود را به عنوان یک نیاز نمایان خواهند کرد. البته کالای لوکس رابطه بسیار نزدیکی با درآمد افراد و ثروت آنان نیز دارد. زیرا ممکن است کالایی برای یک شخص جزو کالاهای لوکس محسوب شود اما همین کالا برای فرد دیگری کالای عادی به شمار بیاید.

    کالای لوکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

    کالاهای لوکس فقط به واسطه قیمت بسیار بالایی که دارند شناخته نمی‌شوند بلکه برخی ویژگی‌های دیگر همچون منحصر به‌فرد بودن و کیفیت بسیار بالا و دقت در ساخت آن‌ها نیز روی به چشم آمدن آنها تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر کالای لوکس حس یگانه بودن را به مالکان آن‌ها القا می‌کند؛ به این معنی که به جز افراد خاصی کس دیگری این کالاها را ندارد.

    این نوع کالاها حس اعتماد به نفس و دارا بودن را به صاحب آن‌ها تزریق می‌کند. به عنوان مثال یک گردنبند الماس یا خودرویی از جنس طلا یا یک ساعت سوییسی گرانبها جزو این نوع کالاها هستند.

    نکته بسیار مهمی که در مورد لوکس بودن وجود دارد این است که این کلمه فقط مختص کالاها نیست بلکه شامل خدمات نیز می‌شود. به عنوان مثال وقتی یک شخصی وارد یک هتل پنج ستاره می‌شود عملا دارد از یک خدمات لوکس بهره می‌برد. اما هیچ کالایی در قبال هزینه‌کرد وی به او تعلق نمی‌گیرد. مسافرت به یک جزیره شخصی نیز جزو این خدمات لوکس به حساب می‌آید زیرا هر کسی نمی‌تواند چنین تفریحی داشته باشد و به گونه‌ای این نوع مسافرت منحصر به فرد است.

    کالای لوکس و سرمایه‌گذاری

    ویژگی ممتازی که کالاهای لوکس دارند این است که از آن‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری استفاده می‌شود. اما این ویژگی را در سایر کالاهای مصرفی نمی‌توان به وضوح مشاهده کرد. مثلا هنگامی که فردی کالای لوکسی همچون یک گردنبند الماس خریداری می‌کند خرید این کالا خود یک نوع سرمایه‌گذاری که این کالا در کشوری وجود داشته باشد و تورم آن سرزمین بالا برود، این کالای لوکس متناسب با نرخ تورم افزایش قیمت می‌یابد. پس کالای لوکس علاوه بر خاصیت مصرف، دارایی نیز به حساب می‌آید و می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری نیز شناخته شود.

    جمع بندی

    در ادبیات اقتصادی سه نوع کالا وجود دارند: کالای عادی، کالای پست و کالای لوکس، کالای لوکس کالایی است که در صورت یک درصد افزایش درآمد، مصرف آن بیش از یک درصد بالا برود. به همین دلیل اگر درآمد فردی رشد زیادی داشته باشد، کالای لوکس وارد نیازهای او می‌گردد. کالای لوکس ویژگی‌های به خصوصی دارد از جمله: قیمت بسیار بالا، کیفیت بسیار ممتاز و زیبایی خیره کننده، البته این کالاها یک ویژگی‌های دیگری همچون منحصربه فرد بودن را نیز دارند.