چطور در سرمایه‌گذاری اسیر هیاهو و تبلیغات نشویم؟ خلاصی از شرّ «ارابه موسیقی»

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 330
    • 0
    چطور در سرمایه‌گذاری اسیر هیاهو و تبلیغات نشویم؟ خلاصی از شرّ «ارابه موسیقی»

    اثر «ارابه موسیقی» یک اصطلاح است که به سوگیری کورکورانه در انسان تلقی می‌شود. این سوگیری و همگام شدن می‌تواند در تمام ابعاد از مسائل اجتماعی گرفته تا مسائل اقتصادی به انسان آسیب بزند. زمانی که انسان بدون این که فکر کند و ارزش‌ها و اعتقادات و دانش خود را اساس قرار دهد و صرفا همگام با عده کثیری کاری را انجام دهد، دچار اثر ارابه موسیقی شده است. بر اساس همین اثر، پروپاگانداها و در ابعاد وسیع‌تر، به پوپولیست‌ها (عوام فریب‌ها) این فرصت داده می‌شود تا با تکرار و جذب حداکثری، همه منافع را به طرف خود تمام کنند. این که می‌گویند ارابه موسیقی به این خاطر است که در زمان‌های قدیم، ارابه‌هایی مملو از نوازندگان و رامشگران در شهرها به راه می‌افتادند و مردم نیز به طبع آوای خوش به دنبال آن ارابه راهی می‌شدند. در حال حاضر این که می‌شنویم “فلان سیاست مدار سوار بر ارابه موسیقی شده!” به این مفهوم است که او تنها با طنازی‌های پر زرق و برق همراه شده است تا مردم را به طرف خود بکشاند و در واقعیت، برای عرضه، هیچ چیز در چنته ندارد. همان طور که گفتیم در مسائل اقتصادی و مالی نیز چنین موضوعی رخ می‌دهد. حال خوب است به این سوال جواب دهیم که دچار اثر ارابه موسیقی شدن در مسائل مالی چه مضراتی برای افراد می‌تواند داشته باشد؟

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    اثر «ارابه موسیقی» چه طور بر سرمایه گذاری تاثیر می‌گذارد؟

    یکی از عمده تاثیراتی که اثر ارابه موسیقی در سرمایه گذاری ایجاد می‌کند، تغییر مکارانه مفهوم نیاز و خواسته است. در مطلبی مجزا به مفهوم نیاز و خواسته پرداخته‌ایم که نیاز آن چیزی است که بدون آن ادامه حیات غیر ممکن است و خواسته آن است که با آن رضایتمند هستیم و بدون آن، مشکلی برای ادامه زندگی پیدا نمی‌کنیم. یکی از ترفندهای اصلی در اثر ارابه موسیقی این است که یک خواسته به صورت یک نیاز مبرم در نظر مخاطب القا شود. توده مردم در بسیاری از مواقع برای خرید یک محصول به طرز فزاینده‌ای هجوم می‌آورند و عده کمی با تعجب از خود می‌پرسند که خرید این کالا چه ضرورتی داشته که این میزان تقاضا برایش فراهم شده است؟ زمانی که عده زیادی از مردم به صورت فوج فوج به سمت خرید کالا، محصول و حتی خدماتی می‌روند، ناخودآگاه تعداد افراد دیگر به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که برخی اتفاقات اقتصادی نیز در جان گرفتن اثر ارابه موسیقی در جامعه بی تقصیر نیستند.

    پر هیاهو کردن یک ماجرا؛ مولد اثر ارابه موسیقی

    رابرت شیلر در اکونومیست، موضوعی جالب را پی گیری کرده است. او در مطالعات خود متوجه شده بود که بیمه‌ها در یک مدت مشخص بسیار پر طرفدار شده‌اند و عده زیادی از مردم برای خرید بیمه به آن‌ها مراجعه کرده‌اند. همه چیز از آن جا شروع شده بود که تعدادی از رسانه‌ها با پرداختن به یک سلسله گزارشات از ده سال قبل، از آمار مرگ و میر و خسارت جانی و مالی نشات گرفته از تصادفات به مردم القا کرده بودند که در حال حاضر، بیمه تصادفات از نان شب هم برای هر آمریکایی واجب‌تر است! با اولین موج خریداران بیمه، اثر ارابه موسیقی به کار افتاده بود و توده‌ها در دسته‌های هزار نفری برای خرید بیمه به موسسات می‌آمدند. زمانی که یک خواسته در لباس یک نیاز به مردم فهمانده شود، همه چیز طبق نقشه جلو خواهد رفت. به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم که عده‌ای سودجو با استفاده از اصطلاح “سیگنال” از اوضاع بازار سواستفاده می‌کنند و بسیاری از افرادی که به طور مستقیم وارد بازار بورس شده‌اند را به طرف ارابه موسیقی خود می‌کشانند و مابقی هم به همین طریق همان راه را انتخاب می‌‌کنند.

    حباب های قیمت؛ بهترین بالن‌های نمایشی

    حباب‌های قیمت یک اتفاق معمول در بازارهای مالی هستند که اغلب اوقات پدید می‌آیند. خیلی از مواقع ممکن است این حباب‌ها بیش از قیمت تضمین شده پیش‌روی کنند. ناگفته نماند که صاحبان محصول نیز کم نمی‌گذارند و موجب بیداری اثر ارابه موسیقی در جامعه می‌شوند. ارابه موسیقی آن لحظه‌ای در زمینه سرمایه گذاری به وجود می‌آید که نهادهای سرمایه گذاری با بالا بردن ارقام ایمن سازی سرمایه از ترس سرمایه گذاران سواستفاده می‌کنند و سرمایه گذاران نیز به دنبال این ارابه پدید آمده، سرمایه‌های خود را به طرف این نهادها سرازیر می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: خطای «تداوم روند فعلی» را بشناسید

    اما چطور می‌شود از اثر ارابه موسیقی فاصله گرفت؟

    یکی از عمده راه حل‌هایی که به واسطه آن می‌توان از اثر ارابه موسیقی فاصله گرفت و اسیر آشفته بازار این اثر نشد این است که با مشاوران خبره سرمایه گذاری مشورت کرد و از آن‌ها کمک بگیریم. از طرفی دیگر بهتر است سرمایه خود را تحت نظر خبرگان بازارهای سرمایه و کلاسه دارایی‌های تعریف شده مانند طلا و سکه، سهام و اوراق درآمد ثابت قرار دهیم و بگذاریم هر موج ایجاد شده در فضای عوام فریبانه کار خودش را بکند و در این میان، ما خوشحال باشیم که هوشمندانه سرمایه گذاری کرده‌ایم. شاید این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان در جایی امن و تحت نظارت متخصصین در کلاسه‌های دارایی متنوع سرمایه گذاری کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که صندوق‌های سرمایه گذاری تمام شاخصه‌های لازم را برای فاصله گرفتن از اثر ارابه موسیقی دارا است.