7 قدم برای پولدار شدن در سنین جوانی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1025
    • 0
    7 قدم برای پولدار شدن در سنین جوانی

    برای دستیابی به موفقیت، لازم است دسته عاداتی را کنار بگذاریم و سعی کنیم به جای آن‌ها عادات دیگری را جایگزین کنیم. اگر درست انتخاب کنیم و عادات درست را سرلوحه قرار دهیم، پولدار شدن حتی در سنین جوانی کار سختی نخواهد بود. بهتر است به جای اشتیاق مطلق به امنیت مالی، اشتیاق به موقعیت و یا سبک زندگی مجلل را از زندگی خواهان باشیم. کارشناسان مالی معتقدند رسیدن به امنیت مالی می‌تواند با کشمکش‌ها و دشواری‌هایی همراه باشد. به همین دلیل هم برای رسیدن به هدف باید برنامه‌ریزی مناسبی کنیم و استراتژی درستی را در پیش بگیریم. 7 قدم درست و منطقی وجود دارد که می‌تواند به ما قابلیت پولدار شدن در سنین جوانی و امکان دستیابی به اهدافمان را بدهند. در ادامه با این قدم‌ها آشنا می‌شوید.

    پولدار شدن

    قدم اول، برنامه مالی مکتوب

    تنها گفتن این جمله که "می‌خواهم ثروتمند شوم!" به کارتان نخواهد آمد. برای شروع لازم است برنامه مالی خود را به صورت مکتوب بنویسید و هر آن چه که در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید. قبل از این که برنامه ریزی مالی را شروع کنید باید این نکته را ملکه ذهن‌تان کنید که باید برنامه‌ای عملیاتی تنظیم کنید. اگر برنامه مالی شما به طور منطقی و بر اساس واقعیت و شخصیت سرمایه گذاری شما نوشته نشود نمی‌تواند آرزوی پولدار شدن را برای‌تان محقق کند. اما شاید بسیاری از ما این سوال برای‌شان به وجود بیاید که اصلا برنامه مکتوب به چه درد ما می‌خورد؟ در پاسخ باید گفت که برنامه مکتوب باعث متعهد ماندن ما به انجام آن می‌شود. برنامه مالی به ما می‌گوید که چه چیزهایی برای رسیدن به هدف اصلی که پولدار شدن باشد نیاز داریم؛ آیا نیاز داریم که سطح کسب و کار خود را ارتقا دهیم یا نحوه سرمایه گذاری خود را تغییر دهیم. در برنامه مالی می‌توان تمام نقاط مهم و موردنظر را رصد کرد؛ رویا، اهداف و گزینه‌ها همگی در این برنامه وجود دارند. مهم‌تر از همه این است که برنامه مالی به شما می‌گوید در کدام نقطه نیاز به کمک دارید.

    قدم دوم، عادت به پس انداز

    به یاد داریم که در اول بحث به این موضوع اشاره کردیم که دسته‌ای از عادات را باید به جایگزین عادات دیگر کنیم. پس انداز کردن یکی از عادات است که باید جایگزین عادت ولخرجی شود. پس انداز پول به معنای قرار دادن امور مالی شخصی در اولویت است. به این معنی که اول نیازمندی‌های خود را در نظر بگیریم و سپس به سراغ باقی مانده پول – هر چند کم – برویم و برای آن برنامه پس انداز داشته باشیم. شاید بگویید باقی مانده پول آنقدر کم است که پس انداز آن به نظر مضحک می‌آید. هیچ اشکالی ندارد. ما در حال تمرین هستیم و می‌خواهیم قبل از انجام پس انداز کردن به ذات این کار عادت کنیم. همه ما خوب می‌دانیم که اگر کاری را به دفعات انجام دهیم تبدیل به عادت می‌شود. در عین حال معجزه نرخ بهره مرکب می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

    قدم سوم، زیر توان خود زندگی کنیم

    گاهی با تصاویری رو به رو می‌شویم که سوالات بسیاری را در ذهن ما شکل می‌دهند. گاهی دوست و آشنایی را می‌بینیم که از اوضاع و احوال مالی او خبر داریم. اما در عین حال او را سوار بر یک اتومبیل مدل بالا مشاهده می‌کنیم و زمانی که از او می‌پرسیم مقدار پول این خودرو را از کجا آورده‌ای؟ در جواب می‌گوید فلان قطعه زمین را فروختم یا همه پولی که در دست داشتم را برای خرید خودرو خرج کرده‌ام. چنین موقعیت‌هایی برای کسانی که دست به چنین اعمالی می‌زنند می‌تواند در آینده نزدیک به شدت اضطراب آور باشد. این دسته از افراد زمانی که برای یک سرمایه گذاری و یا خرج پیش آمده نیاز به پول دارند با بی پولی مطلق رو به رو می‌شوند. پیشنهاد این است که کم‌تر از توان خود زندگی کنیم تا هم زندگی بر ما راحت‌تر بگذرد و هم بتوانیم مبلغی را برای پس انداز کنار بگذاریم.

    قدم چهارم، از شر بدهی ها خلاص شویم

    اولین کاری که برای گام برداشتن در مسیر پولدار شدن باید برداریم این است که از شر انباشت بدهی‌ها خلاص شویم. این نکته را ملکه ذهن کنیم که بدهی، دوست ما نیست بلکه دشمن ما است. بدهی جدا از حجم پولی که از عایدی ما برمی‌دارد باعث می‌شود ذهن ما همیشه درگیر بماند و به خوبی نتوانیم روی اهداف تمرکز کنیم. مشاوران سرمایه گذاری می‌گویند؛ "هنگامی که بدهکار هستید، پیشرفت در جهت تامین آینده مالی خود بسیار دشوار است؛ چرا که قبل از استفاده از اصل عایدی خود باید به فکر پرداخت بدهی‌ها باشید.".

    بیشتر بخوانید: چطور راحت‌تر از شر قرض‌ها و وام‌هایمان خلاص شویم؟

    قدم پنجم، سرمایه گذاری در روش های مفید

    به جای کشف ناشناخته‌ها و هدر دادن پول، برای سرمایه گذاری موفق و به دنبال آن موفق شدن باید به سراغ زمینه های سرمایه گذاری برویم که برای ما مفید هستند. می‌توانیم از همان آغاز کار حرفه‌ای سرمایه گذاری کردن را شروع کنیم. حرفه‌‌ای سرمایه گذاری کردن یعنی در زمینه های سرمایه گذاری مانند سهام و طلا و اوراق قرضه با کمک صندوق های سرمایه گذاری شروع به فعالیت کنیم. زمانی که با هیچ کدام از این زمینه‌ها آشنایی نداریم می‌توانیم با خیال راحت در صندوق های سرمایه گذاری که دارای اعضای متخصص هستند و مجوزهای رسمی از نهادهای کشوری دارند سرمایه گذاری خود را شروع کنیم.

    قدم ششم، راه اندازی کسب و کار

    توماس استنلی و ویلیام دانکو که هر دو از بزرگان سرمایه گذاری و نویسندگان کتاب های سرمایه گذاری محسوب می‌شوند، متفق القول هستند که راه اندازی کسب و کار خودمان می‌تواند ما را پولدار کند. تمام این سرمایه گذاران در دهه‌های اولیه زندگی‌شان کارآفرینانی بوده‌اند که کار خود را از صفر شروع کرده‌اند. معادله بسیار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم. زمانی که ما کسب و کار خود را شروع می‌کنیم به طور خودکار دست واسطه گران را از سود خالص کار خود کوتاه می‌کنیم و هزاران خرج را از میان برمی‌داریم. به این ترتیب می‌توانیم تمام درآمد و یا قسمت عمده‌ای از آن را برای خود برداریم.

    قدم هفتم، مشاوره تخصصی

    بی شک همه ما نمی‌توانیم در سرمایه گذاری به اندازه یک مشاور مالی مدعی باشیم. به همین خاطر بهتر است با یک مشاور سرمایه گذاری مشورت کنیم. با این که خود ما باید برنامه مالی خود را بنویسیم اما استراتژی‌های مناسب در مسیر ساخت و حفظ ثروت را باید از یک مشاور حرفه‌ای سوال کنیم. آن چه سرمایه گذاران بزرگ در مورد مشاوره گرفتن می‌گویند این است که ما تا آخرین لحظه‌ای که در حال تقویت ابعاد مالی زندگی‌مان هستیم در واقع یک یادگیرنده هستیم. همان‌طور که مشاور سرمایه گذاری برای ما توضیح می‌دهد، ما به طور ناخودآگاه در حال یادگیری هستیم و این یادگیری نباید متوقف شود.

    بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال مهم تا 21 تیر 1400

    نتیجه گیری

    هفت قدم برای پولدار شدن را با هم بررسی کردیم. مشورت، حفظ ثروت، سرمایه گذاری های مفید، داشتن برنامه مالی و دیگر اقدامات برای این است که بتوانیم در مسیر درست سرمایه گذاری گام برداریم و به آرزوی پولدار شدن در سنین جوانی برسیم.