ایرانی‌ها همچنان بزرگترین خریداران مسکن در ترکیه

  • اشتراک‌گذاری
  • 70
  • 0
ایرانی‌ها همچنان بزرگترین خریداران مسکن در ترکیه

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد همچنان هم ایرانیان بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند. بر همین اساس، در چهار ماه نخست سال 2021 میلادی، ایرانیان 2156 خانه در این کشور همسایه خریداری کرده‌اند که بیش از هر کشور دیگری است. در ادامه به بررسی روند خرید مسکن ایرانیان در ترکیه می‌پردازیم.

ایرانیان در صدر خریدهای خانه ماه چهارم میلادی

همان طور که گفتیم، گزارش‌های آماری نشان می‌دهد ایرانیان بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند. در ماه آوریل (یعنی از دهه دوم فروردین تا پایان دهه نخست اردیبهشت 1400) ایرانی‌ها 557 خانه در این کشور خریده‎‌اند. در رده دوم و پس از ایرانی‌ها، عراقی‌ها با 546 خانه، روس‌ها با 402 خانه، افغانستانی‌ها با 229 خانه و قزاقستانی‌ها با 188 خانه قرار دارند. ایرانی‌ها از 5 ماه گذشته تاکنون صدرنشین خرید ماهانه مسکن در ترکیه بوده‌اند و در 15 ماه گذشته نیز تنها دو ماه در رده دوم قرار داشته و 13 ماه بیشترین خریداران خارجی خانه در این کشور همسایه ما بوده‌اند.

آمار 4 ماهه خرید مسکن در سال 2021

نگاهی به آمارهای خرید مسکن از ابتدای سال 2021 نیز حاکی از آن است که ایرانی‌ها در این مدت 2156 مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند و در صدر قرار دارند. پس از آنها، عراقی‌ها با 2007 خانه، روس‌ها با 1340 خانه، افغانستانی‌ها با 929 خانه و قزاقستانی‌ها با 542 خانه جای دارند. به طور کلی در چهار ماه ابتدایی سال 2021، 14 هزار و 124 مسکن در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است که سهم ایرانی‌ها از این بین، 15.3 درصد است.

نکات جدید در خرید مسکن

یکی از نکاتی که به نظر جالب می‌رسد، کاهش سهم خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه است. البته این کاهش سهم به دلیل این نیست که خرید خانه توسط ایرانی‌ها تغییر خاصی کرده است، بلکه به دلیل آن است که سر و کله مشتریان جدید و خریداران نسبتا بزرگی در این بازار پیدا شده است. با این حال، به نظر می‌رسد خرید مسکن در ترکیه عمدتا از دو گروه تقاضا دارد. یک دسته کشورهایی که با مشکلات اقتصادی و حتی گذرنامه‌ای روبرو هستند و اقامت در ترکیه و دریافت ویزای آن کشور را راهی برای بهبود وضعیت خود می‌بینند. دسته دیگر کسانی هستند که به ترکیه به عنوان مقصدی خوش آب و هوا که با کاهش ارزش پول خود نیز روبرو بوده است، نگاه می‌کنند. کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان را می‌توان از گروه دوم دانست.

مصائب سر راه سرمایه‌گذاری در ترکیه

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر ترکیه با آن روبرو است و می‌تواند روی سرمایه‌گذاری در آن تاثیر بگذارد، زمامداری آن است. کاهش ارزش لیر ترکیه در یک سال اخیر، در کنار افزایش تنش‌های سیاسی این کشور با منطقه و حتی کشورهای اروپایی، این کشور را با مشکلاتی روبرو کرده است. در کنار این موارد، به دلیل شیوع کرونا،ر گردشگری نیز که از مهمترین صنایع این کشور محسوب می‌شد، به زانو درآمد. موسسات سنجش ریسک مانند ام‌بست نیز این کشور را در دسته حساس قرار داده‌اند. همین موضوعات موجب می‌شود اگر سرمایه‌گذاری در مسکن ترکیه از سوی کشورهایی همچون ایران، اگر صرفا به قصد عایدی سرمایه‌گذاری باشد، چندان جالب به نظر نرسد و حتی گزینه‌های بهتری در داخل کشور وجود داشته باشد.

تازه‌ترین‌ها