6 قانون موفقیت از 6 سرمایه گذار برتر جهان

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1182
    • 0
    6 قانون موفقیت از 6 سرمایه گذار برتر جهان

    خیلی از افرادی که برای نخستین بار قصد سرمایه‌گذاری دارند، با اصول انتخاب یک سرمایه‌گذاری مناسب آشنایی خاصی ندارند. آموختن از قوانینی که سرمایه گذاران برتر مطرح کرده‌اند و یاد گرفتن از تجارب آنان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران به خصوص افراد نوپا و تازه‌کار بسیار مفید باشد.

    البته سرمایه گذاران بر اساس بسیاری از موارد در زمینه سرمایه گذاری اتفاق نظر ندارند اما همه آن‌ها به ویژه 6 سرمایه گذار برتری که امروز می‌خواهیم در موردشان صحبت کنیم بر سر 6 قانون و یک اصل متفق القول هستند.

    جدا از 6 قانون که به تفکیک به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت یک اصل وجود دارد و آن هم حرکت بازار سرمایه براساس یک استراتژی ثابت است. برای داشتن چشم انداز بهتر از قوانین و اصول موردنظر به سراغ توضیح آن‌ها می‌رویم.

    سرمایه گذار برتر

    نقاط مشترک سرمایه گذاران برتر

    سرمایه‌گذاران برتر و موفق بر اساس قوانین و قواعدی عمل می‌کنند و افراد می‌توانند با استفاده از این قوانین مشترک، به سود دست پیدا کنند.

    به عنوان مثال وارن بافت به عنوان یکی از سرمایه گذاران برتر بر این نکته تاکید دارد که برای موفقیت در سرمایه گذاری، بیشتر باید بر اصول سرمایه گذاری و چگونگی مدیریت مالی خود تمرکز کنیم تا این که به دنبال بهترین سهم یا اوراق در بازار بگردیم. داشتن چشم اندازی از جنس سرمایه گذاری علمی می‌تواند هدایت‌گر مناسبی برای رسیدن به بهترین‌های بازار نیز باشد.

    یکی دیگر از اصولی که بین تمام سرمایه گذاران برتر مشترک است داشتن افق دید و فکر کردن به آینده سرمایه گذاری است. این که هر روز باید تلاش کنیم و گام به گام جلو برویم، یک واقعیت است.

    اما مهم‎‌تر از همه این است که تفکر پیشرو در سرمایه گذاری داشته باشیم و به اتفاقات حال حاضر توجه بیش از اندازه نداشته باشیم؛ چرا که موفق‌ترین سرمایه گذاری‌ها نوع سرمایه گذاری بلند مدت است.

    قانون اول از نظر دنیس گارتمن: سرعت عمل در سرمایه‌گذاری خوب

    دنیس گارتمن به عنوان سرمایه گذار برتر در سال 1987 شروع به انتشار مجموعه ای از تفسیرهای روزانه از بازارهای سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری جهانی کرد و نام مجموع این گزارش‌ها را "بگذارید برندگان در میدان مسابقه باشند!" گذاشت. قانون اولی که دنیس گارتمن به آن قائل است این است که باید با انتشار بهترین‌ها راه را برای برندگان باز کرد و به افرادی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند بهترین‌ها را معرفی کرد.

    گارتمن که جدا از سرمایه گذار بودن یک معامله گر متبحر و یک مهمان همیشگی در شبکه‌های مالی تلویزیونی و رادیویی است در مورد قانون خود می‌گوید؛ "به همان میزان که باید در سرمایه گذاری صبور بود و همه چیز را به استراتژی سرمایه گذاری سپرد، باید در انجام معاملات در بهترین‌ها عجول بود." از نظر گارتمن باید در انجام سرمایه گذاری در بهترین‌ گزینه‌ها سریع العمل بود.

    قانون دوم از وارن بافت، تحقیقات در راس کارها

    وارن بافت به عنوان یکی از سرمایه گذاران برتر تاریخ به شمار می‌آید و یکی از مهم‌ترین قوانین در این 6 قانون را می‌توان از او یاد گرفت.

    او تحقیق را یکی از اساسی‌ترین نکات می‌داند. بسیار ضرر دیده‌ایم از لحظاتی که تنها به حرف دیگران گوش کرده‌ایم و بدون خواستن حتی یک منبع مشخص در هر جایی که می‌توانستیم سرمایه گذاری کرده‌ایم. به ویژه در یک سال اخیر بازار سهام مثال‌های زیادی از شکست‌ها را دیده‌ایم.

    بی شک تحقیقات زمان بر است اما بدون انجام تحقیقات و تنها با اتکا به شنیده‌ها – آن هم بدون هیچ استنادی عمل کردن – به احتمال بسیار زیاد با شکست مواجه خواهیم شد.

    وارن بافت به عنوان یک معلم پرکار در زمینه های مختلف سرمایه گذاری های آنلاین، ارزیابی شرکت‌ها را بر اساس داده‌های آماری بررسی می‌کند و نتیجه گیری می‌کند که سهام کدام شرکت برای خرید مناسب است. او معتقد است بسیار بهتر است که سهام یک شرکت فوق العاده را با قیمت مناسب بخریم تا سهام یک شرکت مناسب را با قیمت فوق العاده.

    قانون سوم از بیل گروس، قدرت باور

    بیل گروس یک سرمایه گذار برتر و مدیر صندوق (PIMCO) است. این صندوق بزرگ‌ترین صندوق درآمد ثابت در جهان به حساب می‌آید. بیل گروس بر داشتن مدیریت نمونه تاکید دارد.

    اما او تاکید دارد که مدیریت نمونه زمانی به وجود می‌آید که ما به آنچه که انجام می‌دهیم ایمان داشته باشیم. بیل گروس معتقد است که اگر به سهام و یا زمینه سرمایه گذاری خاصی اعتقاد و باور دارید و می‌دانید که عملکرد خوبی دارد پس 10 درصد از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید.

    سرمایه گذار برتر

    قانون چهارم از شاهزاده الولید بن طلال، صبر

    شاید تا به حال نام شاهزاده الولید بن طلال را نشنیده باشید اما او یک سرمایه گذار برتر و شناخته شده در دنیای سرمایه گذاران است.

    او اصالتا اهل عربستان سعودی است و از اوایل سال 1990 توانست شرکت (Citigorp) را افتتاح کند و به یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران تبدیل شود. او همچنین در توییتر نیز به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی ایفای نقش می‌کند.

    اما نکته قابل توجه در مورد ولید بن طلال این است که بارها ضررهای بزرگی دید اما صبر و تحمل در کار را فراموش نکرد تا بالاخره نتیجه گرفت. شاهزاده الولید صبر را مانند حرکت آب می‌بیند که با کمک زمان حتی توانایی شکافتن سنگ را هم دارد.

    قانون پنجم از کارل ایکان، مواظبت از سرمایه

    کارل ایکان هم یکی دیگر از سرمایه گذاران برتر است که البته لقب مهاجم را در میان شرکت‌های مدرن به خود اختصاص داده است. با این که همه سرمایه گذاران او را به عنوان مهاجم در بازار سهام می‌شناسند اما قانون او مواظبت است.

    او معتقد است که نباید رقبای خود را در بازارهای مالی دست کم گرفت و آن‌ها را نادیده انگاشت. باید مراقب بود تا چه می‌خریم و چه می‌فروشیم.

    بسیاری از مواقع پیش آمده است که پیشنهادات فریبنده و به ظاهر موفق از سمت دشمنان به ما داده شده است و ما نیز در دام آن‌ها گرفتار شدیم. گویا کارل ایکان هم به ما گوشزد می‌کند که باید با استناد به منابع معتبر اقدام به خرید کنیم.

    قانون ششم از کارلوس اسلیم، نگاه به جلو

    کارلوس اسلیم، یکی از سرمایه گذاران برتر و از ثروتمندترین مردان جهان است. او صدها شرکت دارد و بیش از 250 هزار کارمند در شرکت‌های او در حال کار هستند.

    کارلوس که اصالتا اهل مکزیک است معتقد است که تنها داشتن چشم‌انداز است که می‌تواند مسیر را برای حرکت هموار کند. در حالی که میزان فقر در مکزیک بالا است، کارلوس با سرمایه گذاری بر نیروهای بالقوه و محلی و منابع طبیعی مکزیک توانست تا حد قابل توجهی به کاهش فقر در این کشور کمک کند.

    او با مطالعه بر نحوه تعامل با رقبای خود و تکیه بر اقتصاد در جریان کشور خود نقاط مثبت و آینده‌دار را شناسایی کرد و چشم انداز خود در سرمایه گذاری را به واقعیت تبدیل کرد. نکته‌ای که می‌توان از کارلوس اسلیم یاد گرفت، این است که در سرمایه‌گذاری نگاهی به جلو و آینده داشته باشیم.

    بیشتر بخوانید: سختی ها و دشواری های سرمایه گذاری مستقیم در بورس

    نتیجه گیری

    شش قانون از 6 سرمایه گذار برتر را با هم مرور کردیم و متوجه شدیم برای پیروزی نیازی به وجود نیروهای خارق العاده نداریم. کافی است تا همان ویژگی‌های انسانی درونی خود که بر اساس منطق و احساس محیط عمل می‌کنند را تقویت کنیم.

    منبع: Investopedia