عبور متوسط قیمت مسکن تهران از 30 میلیون تومان

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 91
    • 0
    عبور متوسط قیمت مسکن تهران از 30 میلیون تومان

    آخرین گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در اسفندماه 99 از 30 میلیون تومان هم فراتر رفته است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در این شهر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 93.7 درصد رشد کرده است. در اسفند سال 98 متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در این شهر 15 میلیون و 629 هزار تومان بود. علاوه بر این، قیمت مسکن نسبت به بهمن 99 رشد 6.6 درصدی نشان می‌دهد. صرف نظر از رشد قیمت، تعداد معاملات نیز تغییراتی نشان می‌دهد. تعداد خانه‌های معامله شده در اسفند 99 نسبت به ماه پیش از آن حدود 34.6 درصد افزایش یافته ولی نسبت به اسفند 98 تقریبا نصف شده و 48.4 درصد کاهش یافته است. در ادامه تحولات بازار مسکن شهر تهران در یک سال اخیر را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    پرش قیمت مسکن با اهرم نااطمینانی اقتصادی

    در یک سالی که گذشت، قیمت مسکن به دلیل تورم، وضعیت نامساعد اقتصادی، رشد دلار و سایر دارایی‌ها و مسائل دیگری از این قبیل روند صعودی طی کرد. همان طور که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، شتاب رشد قیمت مسکن بیشتر در فاصله اردیبهشت تا مهر ماه 99 بوده و در سه ماهه آبان تا دی، سرعت رشد کمتر و حتی منفی شده بود اما مجددا از بهمن ماه به این سو قیمت آن افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد این موضوع ریشه در نااطمینانی اقتصادی، تحریم‌ها، تورم قابل توجه و افزایش دلار داشته است، زیرا از آبان ماه اوضاع سامان بیشتری گرفته و دوباره در انتهای سال با ناامید شدن از بازگشت فوری طرفین به برجام رشد کرده است.

    میزان رشد متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در سال 99 (درصد) / منبع: بانک مرکزی

    کدام مسکن‌ها خریدار بیشتری دارند؟

    در اسفند ماه سال 99 سهم خرید خانه‌های زیر 5 سال در شهر تهران کاهش یافته و از 44.9 درصد به 38.4 درصد رسیده است. اما از سوی دیگر سهم خرید خانه‌های 6 تا 15 ساله و نیز بیش از 20 سال ساخت افزایش پیدا کرده است. این موضوع به معنی آن است که خریداران خانه‌های نوساز نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند افزایش چشمگیر قیمت خانه و ضعف قدرت خرید مردم باشد. علاوه بر این، بیشتر خانه‌های خریداری شده در شهر تهران در اسفند ماه 99 در دامنه قیمتی 15 تا 20 و 20 تا 25 میلیون تومان در قبال هر متر مربع معامله شده‌اند. همچنین بیشتر خانه‌های خریداری شده در تهران را خانه‌های 50 تا 60 متر و پس از آن 60 تا 70 متر تشکیل می‌دهند.

    پرسودترین سرمایه‌گذاری سال 99 کدام بازار بود؟

    کدام منطقه‌ها خریدار بیشتری داشتند؟

    بر اساس گزارش فوق، منطقه 5 تهران در اسفند امسال بیشترین میزان معاملات را با 14.7 درصد از کل مبایعه‌نامه‌ها به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب مناطق 10 و 4 با سهم‌های 8.9 و 8.5 درصدی قرار گرفته‌اند.

    تغییرات قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در شهر تهران در سال 99 (میلیون تومان) / منبع: بانک مرکزی

    از سوی دیگر، بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران مربوط به منطقه یک با میانگین 68.72 میلیون تومان و کمترین آن مربوط به منطقه 18 با متوسط 12.13 میلیون تومان بوده است. رشد قیمت مسکن در منطقه یک نسبت به اسفند 98 بالاتر از رشد میانگین بوده و به 104.7 درصد رسید اما این رشد برای منطقه 18 تقریبا 58.6 درصد بوده است.

    شاخص کرایه مسکن چه تغییری کرد؟

    این گزارش در پایان به تغییرات اجاره در شهر تهران اشاره می‌کند. در اسفند ماه 99 اجاره در شهر تهران 31.4 درصد و در کل مناطق شهری 35.2 درصد رشد کرده است.