قیمت مسکن تهران 2 درصد ارزان‌تر شد

  • اشتراک‌گذاری
  • 87
  • 0
قیمت مسکن تهران 2 درصد ارزان‌تر شد

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه با کاهش همراه بوده است. از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با افت چشمگیری روبرو بوده است. در ادامه نگاهی به وضعیت بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت 1400 می‌اندازیم.

افت قیمت هر متر مسکن به زیر 29 میلیون تومان

آمار جدیدی که بانک مرکزی ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در پایان اردیبهشت 1400 به طور متوسط به 28 میلیون و 796 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ماه پیش 1.8 درصد ارزان‌تر شده است. با این حال، در مقایسه با اردیبهشت 1399 قیمت هر متر مربع مسکن حدود 70 درصد افزایش داشته است. آمار اعلام شده در این گزارش همچنین به تعداد معاملات واحدهای مسکونی نیز پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: ایرانیان بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه

به نظر می‌رسد نشانه‌های متفاوتی از رکود در بازار مسکن در حال آشکار شدن است. تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران که در اردیبهشت 1399 به 11 هزار و 310 مورد می‌رسید، در فروردین 1400 به 2094 واحد رسید اما در اردیبهشت 1400 به 3938 واحد رسیده است. به این ترتیب، تعداد معاملات واحدهای مسکونی در اردیبهشت 1400 در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته 65 درصد کاهش یافته است در حالی که نسبت به ماه پیش، یعنی فروردین 1400، حدود 88 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر قیمت دلار در خرداد نزولی بماند، به نظر می‌رسد رکود قابل توجهی در بازار مسکن به چشم بخورد. در چنین شرایطی احتمالا قیمت اسمی مسکن رشد اندکی داشته باشد اما قیمت واقعی آن و با احتساب تورم منفی می‌شود. البته در شرایط رشد دلار یا عدم احیای برجام، قیمت مسکن می‌تواند دوباره افزایشی شود.

افت 3 درصدی قیمت مسکن در فروردین 1400

بیشترین استقبال از کدام مسکن‌ها و مناطق است؟

آمار این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین میزان خرید و معاملات مسکن مربوط به خانه‌های تا 5 سال ساخت است. با این حال، نکته مهم این است که سهم خرید خانه‌های تا 5 سال ساخت کاهش یافته و سهم خرید خانه‌های 6 تا 15 سال ساخت افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، بیشتر معاملات واحدهای مسکونی در منطقه 5 با بیش از 15 درصد معاملات انجام گرفته و پس از آن نیز مناطق 10، 4 و 2 بیشترین معاملات را داشته‌اند. قیمت مسکن در منطقه یک تهران به طور متوسط به 60.2 میلیون تومان رسیده است در حالی که کمترین متوسط قیمت مربوط به منطقه 18 با حدود 12 میلیون تومان است.

تحولات اجاره در اردیبهشت 1400

صرف نظر از رشد قیمت مسکن، بازار اجاره نیز در این مدت تحت تاثیر قرار گرفته است. شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نشان می‌دهد این میزان در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 32.6 درصد رشد داشته در حالی که رشد شاخص کرایه مسکن در کل مناطق شهری به 36.3 درصد می‌رسد. افزایش قیمت در بازار اجاره موجب شده است بسیاری از خانوارهای اجاره‌نشین با نگرانی در این خصوص مواجه شوند.