چطور بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 62
    • 0
    چطور بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنیم؟

    ایجاد تعادل بین کار و زندگی از جمله مهمترین چیزهایی است که باید در زندگی هر فردی مورد توجه قرار گیرد. گاهی اوقات احساس می‌کنیم زیادی زندگی خود را به کار اختصاص داده‌ایم و همین موضوع ممکن است به زندگی شخصی و روابط خانوادگی و اجتماعی ما آسیب بزند. اما از سوی دیگر، کم توجهی به کار نیز موجب کاهش بهره‌‌وری و مشکلات کاری می‌شود. به همین دلیل هم لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی احساس می‌شود. اما چطور می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم؟ چکار کنیم که در زندگی ما تعادل بین کار و زندگی وجود داشته باشد؟ در ادامه به بررسی چند راهکار برای ایجاد این تعادل اشاره می‌کنیم.

    تعریف خودتان را از موفقیت داشته باشید

    راهکار اولی که به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که سعی کنید ملاک دیگران برای موفقیت را برای خود مد نظر قرار ندهید. سنجش موفقیت خود با ملاک دیگران راه مناسبی برای ارزیابی نیست. هر کسی ویژگی‌های منحصر بفردی دارد و برخی چیزها برایش اهمیت بیشتری در مقایسه با موارد دیگر دارند. بنابراین سعی کنید خودتان را بشناسید و میزان موفقیتتان را با رسیدن به هویت فردی خود بسنجید.

    فهرستی از نحوه احساسات خود در طول روز تهیه کنید

    یکی از کارهایی که می‌توان در این خصوص انجام داد این است که احساساتی را که مایلید در طول روز تجربه کنید، بنویسید. سپس جرات کنید و زمانی را به آن فعالیت‌ها تخصیص دهید. یادتان باشد شادمانی از آسمان نازل نمی‌شود، بلکه به دست آوردنی است. پس سعی کنید در تحقق آن کوشش کنید و تدابیری برای جلوگیری از احساسات منفی خود انجام دهید. مثلا می‌توانید 15 دقیقه زودتر بیدار شوید تا دچار استرس مربوط به شلوغی صبح‌ها و عجله کردن نشوید.

    یک برنامه تغییرناپذیر برای خود بریزید و به آن پایبند باشید

    برخی فعالیت‌ها در زندگی برای رفاه و انرژی داشتن ما اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال سعی کنید صبحانه‌ای کامل بخورید، به طور مرتب ورزش کنید، زمانی را به داشتن آرامش و مراقبه اختصاص دهید و وقتی را با خانواده بگذرانید. اجازه ندهید رویدادهای دیگر شرایط شما را خراب کنند. اگر ملاقاتی داشته باشید که با هر یک از این فعالیت‌ها در تناقض است، زمان دیگری را برای آنها در نظر بگیرید اما کارهای مهم خود را هیچ گاه لغو نکنید.

    جرات نه گفتن داشته باشید

    برای این موضوع باید به چند نکته توجه داشته باشید. ابتدا ممکن است این کار برایتان سخت باشد اما در نهایت متوجه می‌شوید که برخی از این موارد می‌تواند زندگی شما و توازن آن را بر هم بزند.

    بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام است؟

    جمع‌بندی

    برای داشتن تعادل میان زندگی شخصی و زندگی کاری، کیفیت مهم است نه زمانی که به هر فعالیت تخصیص می‌دهید. مثلا ممکن است 8 ساعت در روز سر کار باشید و 3 ساعت را به کارهای روزمره خود اختصاص دهید، اما این ساعت‌ها هستند که شما را شارژ می‌کنند و انرژی شما را بازمی‌گردانند. به همین دلیل هم هست که باید تعادل بهتری بین زندگی کاری و شخصی خود ایجاد کنید. در این صورت علاوه بر زندگی شخصی، وضعیت کاری بهتری هم خواهید داشت.