چگونه در بورس طلا بخریم؟ آموزش خرید طلا در بورس

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 6029
    • 0
    چگونه در بورس طلا بخریم؟ آموزش خرید طلا در بورس

    برای این که بتوان ریسک‌های ذاتی خرید طلا را از خود دور کنیم بهترین راه خرید، طلا از بورس است. صندوق طلا دارای یک گواهی سپرده طلا است که ریسک‌هایی شامل دزدیده شدن فیزیکی، جعل در عیار طلا یا ریسک نگهداری را از خریدار دور نگه می‌ دارد.

    طلا در طول تاریخ همواره از مهم‌ترین فلزات گران‌بها بوده و به‌کرات به‌عنوان پول، وظیفه دادوستد و نگهداری ارزش را ایفا کرده است. طلا کمیاب است ولی می‌توان آن را در سطح زمین و معادن نیز پیدا کرد. این فلز گرانبها حل نمی‌شود و مهم‌تر از همه آنکه مصرف نمی‌شود و از بین نمی‌رود. تاریخچه طلا به حدود ۷۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد که در نوع خود نشان‌دهنده تاریخ شگفت‌آوری است که این فلز گران‌بها و ارزشمند پشت سر گذاشته است.

    فلزی کمیاب و بسیار با ارزش که شاید در ابتدا هیچ‌کس تصور نمی‌کرد، روزی بخش عمده‌ای از اقتصاد کشورهای دنیا بر پایه طلا بنا گذاشته شود. اما به هر ترتیب اکنون این اتفاق رخ داده است و به نظر نمی‌رسد که در آینده خلل چندانی به جایگاه بی‌نظیر طلا در سطح دنیا وارد شود. در داخل ایران نیز وجود تورم بالا طی سالیان متوالی باعث شده است که سرمایه‌ها برای فرار از تورم و جلوگیری از بی‌ارزش شدن به سمت این فلز گرانبها سوق پیدا کنند.

    قیمت جهانی طلا تابع چه عواملی است؟

    تقاضا: تقاضا یکی از موارد تعیین کننده قیمت طلا است. تقاضای طلا به یک سری شرایط وابسته است. مهم ترین عامل موثر در تقاضای این فلز گرانبها تورم است، زیرا یکی از وظایف این فلز حفظ ارزش پول است. از دیگر موارد موثر بر تقاضای آن، افزایش شرایط نااطمینانی همچون جنگ است. از سویی دیگر، تقاضای افراد برای مصرف طلا بصورت خانگی و همچنین بانک‌های مرکزی برای ایجاد پشتوانه واقعی برای پول رایج یک کشور از عوامل اصلی تقاضا برای طلا هستند.

    عرضه: عرضه‌ی طلا از دیگر عوامل کلیدی در تعیین قیمت آن است. طلا یک فلز معدنی است، در نتیجه مهم ترین منبع عرضه‌ی آن معدن کاوی خواهد بود. در حال حاضر برخی از کشورهای دنیا به دلیل وجود معادن طلا در کشورشان از جمله بزرگترین صادرکنندگان طلا هستند. اما به دلیل آنکه یک فلز کمیاب محسوب می‌شود، کشف و استخراج آن هزینه‌بر و محتاج تکنولوژی بالایی است. از دیگر عوامل موثر در قیمت طلا، فروش این فلز توسط افراد حقیقی مانند خانوارها یا حقوقی همچون بانک‌های مرکزی است.

    قیمت طلا در داخل یک کشور چگونه تعیین می شود؟

    قیمت جهانی طلا: معاملات برخی از کالاها در سطح جهان انجام می‌شود و به همین دلیل هم نوسانات قیمت جهانی باعث تغییر قیمت این وسیله‌ی حفظ ارزش در داخل کشورها خواهد شد. به این ترتیب یکی از عوامل تعیین کننده قیمت جهانی طلا بر قیمت آن در داخل مرزهای سیاسی یک کشور بسیار موثر است.

    نرخ ارز: دلایل زیادی برای تغییر نرخ ارز یک کشور وجود دارد. تورم یکی از دلایل عمده افت ارزش پول یک کشور در برابر ارزهای معتبر جهانی است و هرقدر این تورم بیشتر باشد، پول داخلی در برابر دارایی‌هایی با قیمت جهانی هم بیشتر کاهش می‌یابد. با تغییر نرخ ارز و نوسان آن قیمت طلا نیز دچار نوسان و تغییر قیمت خواهد شد. در واقع، به طور کلی با افت ارزش ریال در برابر دلار قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند و با کاهش ارزش دلار در برابر ریال، احتمالا طلا با افت قیمت در داخل کشور روبرو می‌شود.

    معایب خرید طلا به صورت سنتی

    خرید و نگه داری طلا دارای معایب و مزایایی است. طلا به دلیل آنکه نقدشوندگی بالایی دارد به تغییر نرخ ارز و تورم سریعتر از سایر کالا‌ها واکنش نشان می‌دهد و قیمت آن تغییر می‌کند پس این ریسک وجود دارد که در کوتاه مدت دچار نوسان قیمت بالایی شود. به علاوه، طلا به دلیل آنکه جزو اموال منقول است ریسک سرقت آن بالا است.

    از دیگر مواردی که جزو معایب طلا و سکه به شمار می‌رود، این است که این فلز ممکن است جعل شود و در عیار آن تغییراتی بوجود بیاورند. همچنین نگه داری از آن نیز ریسک آفرین خواهد بود.

    حالا این سوال پیش می‌آید که برای جلوگیری از این ریسک‌های خرید طلا راه حل چیست؟

    چگونه در بورس طلا بخریم؟

    برای اینکه بتوان ریسک‌های ذاتی خرید طلا را از خود دور کنیم، بهترین راه خرید طلا از بورس است. یک راهکار برای سرمایه گذاری روی طلا در بورس، خرید صندوق های طلا است. صندوق طلا در واقع سبدی متشکل از گواهی سپرده‌های طلا است که ریسک هایی شامل دزدیده شدن فیزیکی، جعل در عیار طلا یا ریسک نگه داری را از خریدار دور نگه می‌‌دارد.

    صندوق سرمایه‌گذاری سکه طلا کیان جایگزین مناسبی بجای خرید فیزیکی طلا است. این صندوق در سبد متنوعی از اوراق بهادار، گواهی‌های سپرده مبتنی بر سکه طلا، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند.

    خرید آنلاین صندوق سرمایه‌گذاری طلا مناسب افرادی است که به دنبال پوشش ریسک تغییرات نرخ ارز و سرمایه‌گذاری بلندمدت در سکه طلا هستند. برای این که در بورس طلا بخرید کافی است که کد بورسی فعال داشته باشید و از کارگزاری‌ها خرید خود را انجام دهید. راه دیگر هم این است که پس از دریافت کد بورسی، از اپلیکیشن کیان دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و خرید طلا از بورس استفاده نمایید.

    ویژگی‌های سرمایه گذاری در صندوق طلا

    سبد سرمایه گذاری

    سرمایه گذاری در صندوق طلا، ویژگی‌های بارزی نسبت به سرمایه گذاری در طلای فیزیکی همچون سکه طلا، شمش طلا و طلای زینتی دارد. یکی از موارد این ویژگی خاص، سبد سرمایه گذاری صندوق‌های طلا است. به عنوان مثال، پورتفوی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان که با نماد گوهر در بازار شناخته می‌شود به این صورت است که مدیر صندوق باید حداقل 70 درصد از حجم صندوق را به اوراق گواهی سکه طلا اختصاص دهد. به این معنی که تحت هر شرایطی دست کم 70 درصد از حجم پورتفوی صندوق سکه طلای کیان از اوراق گواهی سکه طلا تشکیل شده است. با این حال، این صندوق شرایطی را فراهم کرده است که مدیر صندوق طبق روند بازار برای کسب سود بیشتر یا جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت صندوق، دارایی‌های دیگری را به سبد سرمایه گذاری صندوق طلای کیان اضافه کند.

    مدیر صندوق می‌تواند حداکثر 30 درصد از حجم سبد سرمایه گذاری صندوق طلای کیان را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهد. در نتیجه مدیر صندوق در شرایطی که تشخیص دهد قیمت طلا در حال کاهش است، برای این که قیمت واحد‌های صندوق کاهش کمتری داشته باشند، تا سقف 30 در از حجم صندوق را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص می‌دهد. این در حالی است که مدیر صندوق می‌تواند در شرایط روبه رشد بازار، حداکثر 20 درصد از حجم صندوق (علاوه بر 70 درصد اختصاص یافته به گواهی سپرده سکه) را به اوراق گواهی شمش طلا اختصاص دهد. با این تفسیر، در شرایط فوق، صندوق طلای کیان نسبت به طلای فیزیکی موجود در بازار در صورتی که بازار طلا روند روبه رشد داشته باشد حباب کمتری را تجربه خواهد کرد.

    امنیت سرمایه گذاری

    امنیت سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا تنها به امنیت فیزیکی آنها ختم نمی‌شود. دارایی‌های این صندوق‌ها نیز قابل رصد است و همین موضوع می‌تواند برای سرمایه گذاران مهم باشد. دارایی‌های صندوق سکه طلای کیان در بازه منتهی به 31 خرداد سال 1402 دارای دو بخش اصلی است: گواهی سپرده سکه طلا و گواهی شمش طلا. در بخش سکه، دارایی این صندوق شامل 5 میلیون و 126 هزار و 500 گواهی سپرده سکه طلا است که معادل با 51 هزار و 265 سکه طلا می‌شود. در بخش گواهی سپرده شمش طلا نیز این صندوق معادل با 10 کیلوگرم شمش طلا دارد.

    سرمایه گذاری با پول کم

    سرمایه گذارانی که تمایل دارند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند اما مقدار وجهی که در اختیار دارند به اندازه‌ای نیست که بتوانند یک سکه، نیم سکه یا ربع سکه را خریداری کنند، می‌توانند در صندوق سکه طلای کیان سرمایه گذاری کنند. برای شروع سرمایه گذاری در صندوق سکه طلا کیان تنها به 500 هزار تومان وجه نقد نیاز است. در نتیجه افراد جامعه می‌توانند با پول کم در بازار طلا سرمایه گذاری کنند.

    چرا صندوق طلا بهتر از خرید طلای فیزیکی است؟

    برای خرید طلای خانگی علاوه بر اینکه باید تمام ریسک‌های ذکر شده برای خرید طلا بصورت سنتی را پذیرفت، باید این مسئله‌ی بسیار مهم را هم در نظر گرفت که خرید طلا از طلا فروشی شامل چند درصد اجرت ساخت خواهد بود. اما در هنگام فروش این حق اجرت از قیمت طلا حذف خواهد شد در نتیجه بخشی از طلایی که در هنگام خرید پولش را پرداخته‌اید، هنگام فروش برای شما درآمدی نخواهد داشت. اما یکی از مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا، خریدار از ریسک چند درصدی اجرت طلا در امان خواهد بود.

    کی طلا بخریم تا سود کنیم؟

    در بالا اشاره کردیم که یکی از راهکارهای سرمایه گذاری در طلا، خرید طلا در بورس است. بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که چه زمانی برای خرید طلا بهتر است و کی طلا بخریم تا سود کنیم؟ پاسخی که برای این افراد داریم، به مباحثی که در ابتدا مطرح کردیم، برمی‌گردد. گفتیم که قیمت طلا به عوامل داخلی و خارجی بستگی دارد. به این ترتیب، هر وقت نرخ دلار در بازار آزاد رو به افزایش بگذارد یا نااطمینانی در سطح جهان یا یک کشور بالا رود، موقع مناسب‌تری برای خرید طلا در بورس فرارسیده است. از طرف دیگر، اگر نرخ دلار در بازار آزاد به دلایلی مانند احیای برجام یا هر موضوع دیگری افت کند، قیمت طلا هم افت می‌کند. این مواقع، زمان مناسبی برای خرید طلا از بورس به شمار نمی‌آید.

    چرا بازده خرید طلا در بورس و سکه تفاوت دارد؟

    شاید برایتان پیش آمده است که پس از خرید طلا از بورس، در مواقعی بازدهی سکه فیزیکی و صندوق طلای خریده شده از بورس را با هم مقایسه کرده باشید. این اختلاف ناشی از دو عامل است. عامل اول سبد صندوق‌های طلا است. صندوق طلا سبدی متشکل از گزینه‌های مختلف است و اگرچه بخش بزرگی از آن به خرید اوراق مشتقه طلا اختصاص دارد، اما بخشی از آن نیز در اوراق درآمد ثابت یا گزینه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌شود. همین مساله باعث می‌شود کسانی که به خرید طلا از بورس اقدام کرده‌اند، ریسک کمتری در برابر افت قیمت طلا داشته باشند. دلیل دوم هم آن است که سرمایه گذاران صندوق طلا از جمله فعالان بازار سرمایه هستند. آنان به دلیل این که با بازار آشنا هستند، زودتر و با اولین نشانه‌های تغییر قیمت اقدام به خرید و فروش صندوق طلا می‌کنند. این در حالی است که خریداران سکه طلا از بازار این قدر سریع اقدام نمی‌کنند. همین دو موضوع سبب می‌شود بازدهی خرید طلا از بورس با خرید فیزیکی طلا کمی متفاوت باشد.

    جمع‌بندی

    در این مطلب از کیان دیجیتال که یک نهاد مالی برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است به بررسی موضوع خرید طلا در بورس پرداختیم و مزایای آن را هم مورد بررسی قرار دادیم. به علاوه همان طور که مشاهده کردید سعی کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه در بورس طلا بخریم. تنها نکته‌ای که می‌توان در خصوص صندوق‌های طلا و مقایسه با طلا و سکه اضافه کرد، این است که طلای فیزیکی نقدشوندگی بهتری دارد. البته از سوی دیگر، هنگام افت قیمت طلا، احتمال این که صندوق‌های طلا کمتر افت کنند، هم وجود دارد زیرا سبد آنها از مجموعه‌ای از گزینه‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شده که حتی برخی از آنها درآمد ثابت هستند.

    بهترین زمان برای خرید طلا هنگامی است که انتظار می رود دلار روند صعودی طی کند یا به هر دلیلی فعالیت های اقتصادی در یک کشور یا سراسر جهان با اختلال روبه رو شده باشد.
    نرخ دلار با قیمت دلار در ایران رابطه مستقیم دارد یعنی با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بهای طلا هم گرانتر می شود و با کاهش نرخ دلار بهای طلا کاهش می یابد.