خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 2395
    • 0
    خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس

    دارایی پایه هر گواهی سپرده کالایی شمش طلا معادل 0.1 گرم (100 سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی 995 است.

    سرمایه گذاری در طلا دارای پیشینه تاریخی است و همواره یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول توسط افراد جامعه بوده است. سرمایه گذاری در طلا در گذشته عموما به صورت خرید فیزیکی آن صورت می‌گرفت اما در سال‌های اخیر روش‌های نوینی برای سرمایه گذاری در طلا به وجود آمده است. خرید سکه از طریق بورس یکی از این روش‌ها است. اما به تازگی شرایط به نحوی تغییر کرده است که سرمایه گذاران می‌توانند در بورس کالا علاوه بر سکه، در شمش طلا نیز سرمایه گذاری کنند. در این مطلب به بررسی گواهی سپرده شمش طلا می‌پردازیم و ویژگی‌های سرمایه گذاری در آن را بررسی می‌کنیم.

    شمش طلا چیست؟

    شمش طلا، مقداری از طلای تصفیه شده است که توسط تولیدکننده شمش ساخته می‌شود. شمش طلای استاندارد که به عنوان ذخایر طلا توسط بانک‌های مرکزی نگهداری می‌شود و در میان فعالان بازار طلا معامله می‌شود، شمش طلای Good Delivery 400 اونس تروی (12.4 کیلوگرم؛ 438.9 اونس) است. حق بیمه این شمش‌ها در هنگام معامله نسبت به ارزش لحظه‌ای طلا بسیار پایین است.

    گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

    گواهی سپرده شمش طلا همانند سایر گواهی‌های سپرده کالایی است. با این تفاوت که سرمایه گذاران به جای دیگر کالا‌ها روی شمش طلا سرمایه گذاری می‌کنند. دارایی پایه هر گواهی سپرده کالایی شمش طلا معادل 0.1 گرم (100 سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی 995 (از هزار، یعنی تقریبا خالص) است. سرمایه گذاران برای آن که بتوانند معامله گواهی سپرده شمش طلا انجام دهند باید از بورس کالا اقدام به دریافت کد نمایند.

    انواع شمش طلا

    بر اساس نحوه تولید، شمش‌های طلا به دو نوع ریخته گری یا ضرب شده طبقه بندی می‌شوند که هر دو در ظاهر و قیمت متفاوت هستند. برای تشکیل شمش، طلای مذاب در قالبی ریخته می‌شود تا جامد شود. این فرآیند اغلب منجر به شمش‌هایی با سطوح ناهموار می‌شود. این نوع شمش ریخته‌گری شده ارزان‌تر از شمش‌های ضرب شده هستند، زیرا سریع‌تر تولید می‌شوند. شمش‌های ضرب شده از صفحات طلایی ساخته می‌شوند که از یک قطعه مسطح طلا به ابعاد مورد نیاز بریده شده‌اند.

    برای جلوگیری از جعل یا سرقت میله‌ها، تولیدکنندگان راه‌هایی را برای تأیید صحت شمش‌ها ایجاد کرده‌اند که رایج‌ترین راه آن، حک کردن شماره سریال ثبت‌شده روی آنها یا ارائه گواهی اصالت است. برخلاف شمش‌های ریخته‌گری شده، شمش‌های ضرب شده معمولاً در بسته‌بندی‌های ویژه‌ای تولید و مهر و موم می‌شوند تا از دستکاری و آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری شود. ذکر یک نکته هم در اینجا مهم است. امکان سرمایه گذاری و خرید شمش یک گرمی در بورس کالا فراهم است.

    استانداردهای شمش طلا

    طلا بر حسب اونس تروی اندازه گیری می‌شود، که برای سادگی اغلب در میان معامله‌گران و ادبیات اقتصادی از اونس استفاده می‌شود. یک اونس تروی معادل 31.1034768 گرم است. اونس تروی سنگین‌تر از اونس آویردوپویس است، واحدی که معمولاً برای اندازه‌گیری وزن در سیستم مرسوم ایالات متحده استفاده می‌شود. یک اونس آویردوپویس برابر با 28.349523125 گرم است. حداقل خلوص شمش طلا 99.5 درصد است. این شمش‌ها باید در خزانه‌های شمش طلای شناخته شده و ایمن ذخیره شوند تا وضعیت خوب خود را حفظ کنند. عیار شمش طلایی که در ایران در بورس کالا ارائه می‌شود، 995 است که در واقع همان طلای 24 عیار به حساب می‌آید.

    سرمایه گذاری در طلا با خرید شمش طلا

    خرید طلا و سکه از رایج‌ترین راه‌های سرمایه گذاری خانوارهای ایرانی برای جلوگیری از فرسایش قدرت خرید آن‌ها است. طی سال‌های گذشته تورم در ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی به شدت بالا رفته است. با این حال، رشد قیمت طلا و سکه در همین سال‌ها بسیار بالاتر از نرخ تورم بوده است. در نتیجه افرادی که در طلا و سکه سرمایه گذاری کرده‌اند، نه تنها توانسته‌اند تورم موجود را پوشش دهند بلکه سود مناسبی نیز کسب کرده‌اند. به بیان دیگر افراد با این کار توانسته‌اند قدرت خرید خود را افزایش دهند. نکته قابل توجه اینجاست، در مواقعی که قیمت دلار افزایش می‌یابد با به دلیل انتظارات تورمی تقاضا برای سکه و طلا افزایش می‌یابد، بازار برای جواب دادن به تقاضای ایجاد شده ناتوان می‌شود و به دنبال آن قیمت سکه و طلا حباب قیمتی پیدا می‌کنند. اما در این شرایط معمولا حباب قیمتی برای ربع سکه بیشتر از نیم سکه و سکه تمام می‌شود. این موضوع به دلیل آن است که ربع سکه قیمت پایین‌تری دارد و تقاضای بیشتری برای آن شکل می‌گیرد. برخی افراد دیگر هم در شمش طلا سرمایه گذاری می‌کنند چرا که می‌خواهند حباب کمتری متحمل شوند.

    طلای آب شده و سرمایه گذاری

    برخی از سرمایه گذاران برای اینکه گرفتار حباب سکه نشوند به خرید طلای گرمی روی می‌آورند. اما این نوع طلا چندان مناسب سرمایه گذاری نیست. زیرا برای خرید طلای زینتی یا همان طلای گرمی، سرمایه گذار باید مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و سود صنفی را نیز بپردازد که در هنگام فروش تمامی این موارد از قیمت طلای خریداری شده کسر می‌شود. سرمایه گذاران برای جلوگیری از این نوع ضررها اقدام به خرید طلای آب شده می‌کنند. طلای آب شده اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده ندارد و طلافروشان تنها با سود کمی آن را می‌فروشند. با این حال خرید طلای آب شده به صورت شمش نیز معایب خاصی دارد. از جمله این معایب می‌توان به ریسک سرقت فیزیکی آن اشاره کرد، زیرا خریدار باید شمش خریداری شده را به صورت فیزیکی در منزل یا جایی نگهداری کند و این نگهداری فیزیکی احتمال به سرقت رفتن سرمایه فرد را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، در بازار طلای فیزیکی ممکن است گاهی خلوص به اندازه کافی نباشد. به این صورت که در شمش طلای خریداری شده درصد بالاتری از فلز دیگری بجز طلا نسبت به سطح استاندارد آن وجود داشته باشد.

    مزایای خرید شمش طلا در بورس

    خرید شمش طلا در بورس مزایای زیادی دارد. اگر کسی بخواهد در گزینه‌ای مانند طلا سرمایه گذاری کند، خرید شمش این مزایا را دارد که حباب چندانی ندارد. علاوه بر این، به دلیل این که خرید شمش از بورس کالا صورت می‌گیرد، نسبت به عیار آن نیز اطمینان وجود دارد. البته افراد می‌توانند اقدام به خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا نیز کنند. یک مزیت دیگر خرید شمش در بورس این است که امنیت دارد.

    مشخصات گواهی سپرده کالایی شمش طلا

    مشخصات گواهی سپرده کالایی شمش طلا شامل چند مورد است: استاندارد دارایی پایه باید مطابق استاندارد ملی کشور به شماره 7818 باشد. شرکت تولیدکننده و واردکننده نیز نیز باید مطابق با اطلاعیه گشایش انبار مورد آنالیز قرار گیرد. عیار این شمش طلا باید حداقل 995 باشد و واحد قیمت آن ریال به ازای هر 100 سوت (0.1 گرم) است.

    گواهی سپرده شمش طلا از چه تاریخی قابل معامله است؟

    طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، کلیه فعالان بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای کشور از روز پنج شنبه مورخ 18 اسفند ماه سال 1401 می‌توانند اقدام به معامله گواهی سپرده کالایی شمش طلا نمایند.

    گواهی سپرده شمش طلا از چه تاریخی قابل معامله است؟

    طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، کلیه فعالان بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای کشور از روز پنج شنبه مورخ 18 اسفند ماه سال 1401 می‌توانند اقدام به معامله گواهی سپرده کالایی شمش طلا نمایند.

    قدم به قدم خرید آنلاین گواهی شمش طلا در بورس

    برای خرید شمش طلا در بورس ابتدا لازم است وارد سامانه ایبگو شوید. سپس در بخش واریز وجه سپرده میزان پولی را که قصد دارید واریز کنید، درج کنید. در مرحله بعد، مبلغ را باید از بخش دفتر اصلی به دفتر سپرده کالایی انتقال دهید. در مرحله بعد، باید «گواهی سپرده کالا» را انتخاب نمایید و بعد روی «ارسال سفارش گواهی سپرده» بزنید. در گام بعدی، باید نماد CD1G0B0001 را جستجو نمایید و حجم و قیمت سفارش را مشخص کنید. در گام بعد، گزینه درخواست بروزرسانی را انتخاب نمایید. سفارشات در سامانه معاملات بورس کالا انجام می‌شود.

    سامانه معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا

    سامانه معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا همان سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران (سما) است.

    ساعات معاملات گواهی سپرده شمش طلا

    معامله گواهی سپرده شمش طلا در روزهای شنبه تا پنجشنبه صورت می‌گیرد. این معاملات از ساعت 10 تا 10 و 30 دقیقه در حالت پیش گشایش است. از ساعت 10 و 30 حراج به صورت تک قیمتی آغاز می‌شود و از ساعت 10 و 30 دقیقه تا 17 حراج پیوسته جریان دارد. البته در روز پنجشنبه این حراج پیوسته تا ساعت 15 انجام می‌شود.

    حداقل و حداکثر میزان خرید گواهی سپرده شمش طلا

    حداقل میزان خرید برای سرمایه گذاران 1 گواهی سپرده کالایی است. برای سقف خرید نیز محدودیت وجود دارد. در هر سفارش خرید می‌توان نهایتا 10 هزار گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم شمش طلا را تقاضا کرد. از طرف دیگر، برای تعداد دارایی سپرده کالایی شمش طلا نیز شرایطی وجود دارد. برای صندوق سرمایه گذاری طلا و بازارگردان محدودیتی در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل هم کسانی که بخواهند سرمایه زیادی را وارد شمش طلا کنند، می‌توانند در صندوق‌های طلای شمش محور سرمایه گذاری کنند. این در حالی است که جز صندوق‌های طلا و بازارگردان، سایر اشخاص حداکثر 500 هزار گواهی سپرده کالایی معادل با 50 کیلوگرم شمش طلا می‌توانند داشته باشند.

    دامنه نوسان گواهی سپرده کالایی شمش طلا

    دامنه نوسان قیمت قیمت برای گواهی سپرده کالایی شمش طلا مثبت یا منفی 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل است.

    قیمت شمش طلا در بورس کالا

    قیمت شمش طلا در بورس کالا را می‌توان از طریق نماد معاملاتی CD1G0B0001 در سایت https://gold.ime.co.ir/ مشاهده کرد. البته این قیمت برای 0.1 گرم شمش طلا است.

    خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس با کمک صندوق های سرمایه گذاری

    صندوق‌های سرمایه گذاری طلا این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌آورند که افراد به طور غیرمستقیم در اوراق گواهی شمش طلا سرمایه گذاری کنند. زمانی که این صندوق‌ها در شمش سرمایه گذاری می‌کنند، می‌توانند برای سرمایه گذاری گزینه‌های بهتری شوند. در واقع در این صورت صندوق‌هایی مانند صندوق طلای کیان می‌توانند پورتفوی خود را علاوه بر اوراق گواهی سپرده سکه، به گواهی سپرده شمش طلا هم اختصاص دهند. از آنجا که در شرایط رشد دلار، حباب شمش نسبت به سکه بسیار کمتر است، صندوق‌های طلا برای سرمایه گذاری می‌توانند به گزینه‌ای تبدیل شوند که بدون حباب زیاد بتوان با پول کم در آنها سرمایه گذاری کرد و سود مناسبی هم در شرایط تورمی برد.

    هزینه‌های گواهی سپرده شمش طلا

    کلیه تراکنش‌های مالی از جمله تسویه وجوه، کارمزدها و هزینه انبارداری از طریق اعتبار ریالی در دفاتر دارایی مشتریان نزد بورس کالای ایران صورت می‌گیرد. دفتر دارایی برای کلیه اشخاص ذی‌نفع معامله ایجاد می‌شود و کارکردهایی مانند تسویه وجوه کارمزدها و هزینه‌های انبارداری را خواهد داشت. نحوه کارکرد دفتر دارایی به این صورت است که مشتریان ابتدا می‌بایست وجه نقد را صرفاً به حساب کارگزار خود واریز نمایند. در مرحله بعد کارگزاران حداکثر ظرف یک روز کاری معادل وجه مذکور را در دفتر دارایی مشتری اعمال می‌نمایند. سپس مشتری می‌تواند نسبت به ثبت سفارش و معامله اوراق گواهی سپرده شمش طلا برای مشتری و پرداخت هزینه انبارداری و سایر هزینه‌های معاملات اقدام نماید. هزینه انبارداری در تاریخ شروع معامله به مبلغ 30 ریال روزانه به ازای هر گواهی سپرده کالایی برای نگهداری در انبار باید توسط مالک گواهی سپرده پرداخت شود.

    فرآیند درخواست تحویل فیزیکی شمش طلا از بورس

    از آنجا که مقدار هر گواهی سپرده شمش طلا 0.1 گرم از شمش طلای یک کیلوگرمی است، سرمایه گذار برای دریافت فیزیکی مقدار طلای خریداری شده باید حداقل 11 هزار گواهی سپرده کالایی ارائه دهد. در صورت مالکیت کمتر از این مقدار سرمایه گذار لازم است در بازار معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا اقدام به خرید تعداد بیشتری گواهی سپرده شمش طلا نماید تا حداقل تعداد گواهی‌های لازم را در اختیار داشته باشد.

    خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس با کمک صندوق های سرمایه گذاری

    در صورتی که صندوق‌های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در اوراق گواهی شمش طلا سرمایه گذاری کنند، اکنون این صندوق‌ها برای سرمایه گذاری گزینه‌های بهتری هم نسبت به قبل هستند. دلیل این موضوع هم آن است که صندوق‌هایی مانند صندوق طلای کیان پورتفوی خود را علاوه بر اوراق گواهی سپرده سکه، به گواهی سپرده شمش طلا هم اختصاص داده‌اند. از آنجا که در شرایط رشد دلار، حباب شمش نسبت به سکه بسیار کمتر است، صندوق‌ طلا برای سرمایه گذاری می‌توانند به گزینه‌ای تبدیل شوند که بدون حباب قیمتی چندانی بتوان در آنها حتی با پول کم سرمایه گذاری کرد و سود مناسبی هم در شرایط تورمی برد.