بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه کدامند؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 351
    • 0
    بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه کدامند؟

    در زندگی ما برخی سوگیری‌های روانشناختی وجود دارند که می‌توانند روی تصمیمات ما در مورد خرید منزل مسکونی تاثیرگذار باشند. این سوگیری‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که خریداران نتوانند به صورت منطقی با مشکلات موجود در خانه مورد نظر برخورد کنند و از تصمیم درست فاصله بگیرند.

    دوست دارید بدانید موقعی که به عنوان یک خریدار به بازدید یک ملک می‌روید، چرا نسبت به برخی علاقه پیدا می‌کنید یا بر عکس دلیل منصرف شدن شما از خرید یک واحد مسکونی چیست؟

    این موضوع گاهی موجب اشتباهات بزرگی می‌شود و فرصت‌های خوبی را از ما می‌گیرد. جالب است بدانید در موارد زیادی حتی خود خریداران هم نمی‌دانند که چرا نمی‌خواهند ملکی را بخرند یا از آن خوششان نیاید.

    روانشناسی خرید ملک بسیار پیچیده است اما درک آن غیر ممکن نیست. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در بسیاری از موارد ما با قلب خود خرید می‌کنیم نه با منطق عقلی، زیرا در هنگام جستجو و پیدا کردن یک خانه مناسب از ویژگی‌های قیمت، اندازه و مکان آن ملک استفاده می‌کنیم ولی موقع خرید احساسات بر ما چیره می‌شود و ممکن است بر اساس آن تصمیم نهایی را بگیریم.

    در ادامه قصد داریم شما را با سوگیری‌هایی که ما را از تصمیم منطقی برای خرید منزل دور می‌کنند، آشنا کنیم و بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه را معرفی کنیم.

    قلب بالاتر از عقل

    یکی از پدیده‌های روان‌شناختی کلیدی که بر تصمیمات خرید ما تأثیر می‌گذارد این است که هر چقدر انتخاب پیچیده‌تر و مهم‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در آن تصمیم دچار اشتباه شویم.

    به عنوان مثال، در مورد یک تصمیم ساده مانند خرید جوراب با منطق عقلی ونیازهای فیزیکی خود اقدام به خرید می‌کنیم و حتی اگر اشتباهی هم کنیم به راحتی قابل جبران است.

    اما هنگام تصمیمات بزرگتر مانند خرید خانه احساسات بر ما چیره می‌شود و پارامترهای زیادی در آن به وجود می‌آید که ممکن است تصمیم درست و منطقی را از ما سلب کند. هزینه اشتباه در این حالت‌ها بالا است. به همین دلیل هم آشنایی با بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه اهمیت دارد.

    قدرت اثر اولیه

    اثری که از اولین مشاهده در ذهن ما باقی می‌ماند را نمی‌توان با دلایل منطقی بعدی آنچنان تغییر داد. بنابراین هنگامی که برای بار اول به بازدید یک ملک می‌رویم نخستین اثر احساسی که بر ما می‌گذارد تقریبا این اثر همواره در ذهن ما باقی خواهد ماند.

    این مساله می‌تواند علاوه بر فضای آن واحد مسکونی ناشی از قیمت آن هم باشد. طبق نظر روانشناسان در این حالت افراد بر حسب احساسات خود تصمیم می‌گیرند و سپس این تصمیم احساسی را با دلایل منطقی توجیه می‌کنند.

    سه سوگیری روانشناسی خرید خانه

    در میان عوامل اثرگذار بر خرید خانه سه سوگیری وجود دارند که تاثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری ما در خرید خانه دارند. این سه سوگیری بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه به حساب می‌آیند.

    سوگیری تایید

    آیا تا به امروز این اصطلاح «عشق انسان را کور می‌کند» را شنیده‌اید؟ این اصطلاح دقیقا بیان کننده این اثر روانشناسی است.

    سوگیری تایید بیان می‌کند که اگر احساسات ما مساله‌ای را تایید کند، ضمیر ناخودآگاه ما نیز شروع می‌کند به تقویت کردن این اثر و سپس ما شروع می‌کنیم به نادیده گرفتن عواملی که ما را در مورد آن موضوع ناامیدمان می‌کنند.

    در بحث خرید خانه می‌توان به این مثال توجه کرد که اگر یک خانه نورپردازی مناسبی داشته باشد ممکن است سوگیری تایید بر ما چیره شود و بوی بد خانه یا مسایل مهم دیگری را نادیده بگیریم.

    باید بدانیم که گاهی از نظر احساسی خانه را تایید کرده‌ایم و ممکن است معایب آن را در لحظه انتخاب نبینیم. حالا که با اولین مورد از بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه آشنا شدید، به دو مورد دیگر اشاره می‌کنیم.

    سوگیری دسترسی

    تمایل به در اختیار گرفتن در دسترس‌ترین مارک‎ها یا محصولات به عنوان با ارزش‌ترین محصول در ذهن انسان قرار دارد. بنابراین، املاکی که بالاترین بازدید را دارند، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت آنلاین، احتمالاً بیشترین تعداد بازدید و بهترین فروش را خواهند داشت.

    با این حال، این گزینه می‌تواند گاهی نقص‌های آن ساختمان‌ها یا مزایای خانه‌های کمتر دیده شده را نهان کند.

    سوگیری لنگرانداختن

    خریداران معمولا واحد مسکونی را که می‌بینند، با موارد قبلی‌ مقایسه می‌کنند. بنابراین اگر بعد از دیدن چندین ملک بسیار نامطلوب، یک ملک نیمه مناسب را مشاهده کردید، به نظر می‌رسد که ملک نیمه مناسب بسیار شایسته‌تر از آن چیزی است که واقعاً هست. این سوگیری هم می‌تواند یکی از بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه باشد.

    هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    بر اساس چیزهایی که گفتیم، توجه به برخی نکات می‌تواند ما را در آگاهی از بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه کمک کند. آشنایی با ویژگی‌های فیزیکی خانه مانند سبک و دکوراسیون آن یکی از نکاتی است که می‌تواند به ما کمک کند.

    سبک و دکوراسیون روی تلقی ما از خانه تاثیر می‌گذارد در حالی که شاید دکوراسیونی که جایگزین می‌کنیم و اثاثی که در خانه می‌گذاریم، ظاهر کاملا متفاوتی به آن بدهند. دومین نکته درک این موضوع است که وقتی خریداران می‌خواهند وارد خانه ایده‌آل خود شوند، تحت تاثیر فضای خانه قرار می‌گیرند.

    علاوه بر این موارد، در صورتی که قصد خرید خانه دارید باید به موقعیت توجه کنید تا بتوانید بهترین پیشنهاد خرید را در کمترین زمان داشته باشید.

    جمع‌بندی: بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه

    همانطور که در بالا ذکر شد، شناخت بزرگترین خطاهای رفتاری در خرید خانه می‌توانند روی تصمیم ما برای سرمایه گذاری در مسکن اثر بگذارد.

    پژوهش صورت گرفته در مورد عوامل روان‌شناختی که بر تصمیم‌گیری خریداران خانه تأثیر می‌گذارد، نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد جامعه، خانه بازتابی از موقعیت اجتماعی آنها است. این موضوع بر دید افراد از خود و نحوه دیده‌شدن آنان توسط دیگران تأثیر می‌گذارد.

    بنابراین، هر چقدر قدرت خرید ما بیشتر باشد، انتظارات ما برای کیفیت زندگی خوب بیشتر می‌شود و هر چقدر خانه‌ای به آرزوهای ما نزدیکتر باشد، حاضریم برای آن هزینه بیشتری بپردازیم. اما گاهی این برداشت می‌تواند برای ما هزینه هنگفت و غیرمنطقی داشته باشد و ما تنها اسیر ظواهری شویم که مدتی بعد از آن راضی نباشیم.

    تازه‌ترین‌ها