صندوق زمین و ساختمان چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1508
    • 0
    صندوق زمین و ساختمان چیست؟

    صندوق سرمایه گذاری زمینه و ساختمان (Construction Fund) یک نوع از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که تلاش دارد با سرمایه‌های کمِ سرمایه گذاران اقدام به راه‌اندازی پروژه‌های ساختمانی کند.

    خانه خریدن برای بسیاری تقریبا تبدیل به یک رویا شده است. اختلاف حقوق یک کارمند تا خانه‌دار شدن به 45 سال رسیده است. یعنی باید 45 سال کار کرد و هیچ مصرف نکرد تا بتوان خانه‌ای خرید. مسکن یا بهتر بگوییم سقف بالای سر از مهم‌ترین نیازهای هر انسان است؛ بنابراین نمی‌توان با نگاه هراس‌آلود به تورم و چشم‌انداز حسرت‌‎وار به خانه‌ها همیشه خود را در مرتبه یک رویاپرداز نگاه داریم و تصور کنیم که هیچ وقت دست‌مان به کلید یک خانه نمی‌رسد. باید راه‌ها را جست. خوشبختانه در میان ابزار سرمایه گذاری مختلف، می‌توان از صندوق زمین و ساختمان برای رسیدن به این هدف مالی مهم بهره‌مند شد. شاید شما هم کنجکاو شوید که مگر این صندوق چه سبد دارایی و ساختاری دارد که می‌تواند ما را به خانه‌دار شدن نزدیک کند؟ در ادامه با ساختار، میزان ریسک و مزایای صندوق زمین و ساختمان آشنا خواهیم شد.

    تعریف صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

    فروردین سال 1388 با همکاری مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق زمین و ساختمان نیز وارد بازارهای مالی شد و معاملات در آن برای سرمایه گذاران فراهم شد. صندوق سرمایه گذاری زمینه و ساختمان (Construction Fund) یک نوع از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که تلاش دارد با سرمایه‌های کمِ سرمایه گذاران اقدام به راه‌اندازی پروژه‌های ساختمانی کند. از ساختمان‌های تجاری و اداری گرفته تا مسکونی در برنامه‌های تعریف شده این نوع صندوق وجود دارد. این نوع از صندوق، دارای ارکان صندوق است و اعضایی شامل مجمع صندوق، مدیر ساخت، متولی، بازارگردان، متعهد پذیره نویسی، مدیر صندوق، حسابرس، بازارگردان و هیات مدیره دارد.

    از ویژگی‌های اصلی که بهانه به وجود آمدن صندوق زمین و ساختمان شده، این است که با مبالغ کم سرمایه گذاری شده در این صندوق می‌توان در پروژه‌های ساخت سهیم شد.

    این که به حضور ارکان صندوق به طور مجزا اشاره کردیم به این دلیل است که حضور تک تک آن‌ها به عنوان افراد متخصص در زمینه سرمایه گذاری زمین و ساختمان می‌تواند ما را نسبت به موفقیت با ریسک کم آسوده خاطر کند. دانش و زمان اعضای صندوق این امکان را به ما می‌دهد که بدون نیاز به دخالت در مسیر سرمایه گذاری به کار خود ادامه دهیم و کار را به کاردان بسپاریم.

    تفاوت صندوق سرمایه گذاری پروژه و صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

    ممکن است میان دو صندوق سرمایه گذاری پروژه با صندوق زمین و ساختمان فرقی نگذاریم و هر دو را یک نوع صندوق سرمایه گذاری ببینیم؛ بنابراین لازم است تفاوت این دو را به صورت مختصر توضیح دهیم؛

    • از تفاوت‌های اصلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که صندوق سرمایه گذاری پروژه برای به دست آوردن و تامین منابع مالی مراحل ساخت پروژه‌های ساختمانی و خدماتی به وجود آمده‌اند. در حالی که صندوق زمین و ساختمان به جمع آوری سرمایه برای پروژه‌های ساختمانی و تقسیم سود میان سرمایه گذاران صاحب واحد سرمایه گذاری می‌پردازد. این تفاوت را می‌توان به وضوح در اساسنامه و امیدنامه این دو نوع صندوق دید.
    • ارکان این دو صندوق نیز با هم متفاوت هستند و هر کدام اعضای تعریف شده ویژه خودشان را دارند. در صندوق پروژه هر کدام از پروژه‌های در حال اجرا متفاوت از دیگری است. در حالی که در صندوق زمین و ساختمان به طور معمول یک پروژه واحد در حال اجرا وجود دارد.

    ریسک صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان

    از آن‌جایی که سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری یک نوع شراکت محسوب می‌شود پس بازده و ضرری که از جانب صندوق صورت بگیرد شامل حال سرمایه ما نیز می‌شود. برای سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان باید تا حدی ریسک پذیر باشیم. همان‌طور که منتظر دریافت بازدهی از این صندوق هستیم باید انتظار احتمال ضرر هم داشته باشیم. بهتر است همیشه دو روی سکه سرمایه گذاری را در نظر داشته باشیم. البته گفتنی است که واحدهای زمین و ساختمان به خاطر قرار گرفتن در زمینه سرمایه گذاری پروژه‌های ساخت و ساز می‌‎تواند در برخی سال‌ها به خوبی ارزش پول ما را مقابل تورم حفظ کند.

    امیدنامه صندوق زمین و ساختمان

    صندوق زمین و ساختمان هم مانند دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری دارای اساسنامه و امیدنامه است. در این دو سند که به صورت اینترنتی قابل مشاهده هستند می‌توان با جزئیات محاسبه‌های واحدهای سرمایه گذاری و دستمزد ارکان صندوق آشنا شویم. در امیدنامه می‌توانیم با استراتژی و اهداف صندوق موردنظرمان آشنا شویم. به علاوه، در امیدنامه صندوق زمین و ساختمان می‌توان اطلاعات و اهداف پروژه‌های موردنظر صندوق را دید.

    مزایای صندوق زمین و ساختمان

    همان‌طور که در آغاز بحث گفتیم مسکن از مهم‌ترین نیازهای انسان است و بسیاری برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنند. بی شک صندوقی مانند صندوق زمین و ساختمان دارای مزایایی است که آن‌ها را برمی‌شمریم؛

    · همه می‌دانیم که قیمت زمین و ساختمان مانند دیگر دارایی‌ها هر روز در حال افزایش است. واحدهای سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه ما با تبدیل شدن به واحدهای سرمایه گذاری پروژه ساخت و ساز در این چرخه قرار بگیرد.

    · با پول کم هم امکان خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق فراهم است؛ بنابراین ما نه با وجه نقد زیاد بلکه با همان مقداری که داریم می‌توانیم به بازار زمین و ساختمان وارد شویم.

    · نقدشوندگی بالا و امکان فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان می‌تواند بهترین گزینه برای یک سرمایه گذاری موفق و آماده نقد شدن باشد.

    · اطمینان و شفافیت از سرمایه گذاری در این صندوق به خاطر گزارش‌های مالی و رصد لحظه‌ای تغییر در دارایی‌مان، می‌تواند سرمایه گذاری با آرامشی را برای‌مان به ارمغان بیاورد.

    صندوق های زمین و ساختمان در ایران

    در حال حاضر در ایران صندوق زمین و ساختمان با استقبال قابل توجهی رو به رو است. ارکان این صندوق با هوشمندی و تسلط بر بازار ساخت و ساز و با انتخاب بهترین پروژه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا در این بازار تورمی، سهم ویژه‌ای در این سرمایه گذاری داشته باشیم.

    چگونه در صندوق زمین و ساختمان سرمایه گذاری کنیم؟

    به طور معمول صندوق زمین و ساختمان از دسته صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند. با این حساب می‌توان واحدهای سرمایه گذاری این صندوق را با یافتن نماد بورسی صندوق خریداری کرد. به عنوان سرمایه گذار فقط کافی است که کد بورسی خود را از سامانه سجام دریافت کنیم و به راحتی اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری آن کنیم.