مقایسه شاخص های بورس و صندوق های سهامی، سه سال پس از افت بازار

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 183
    • 0
    مقایسه شاخص های بورس و صندوق های سهامی، سه سال پس از افت بازار

    از تاریخ 19 مرداد 1399 که افت تاریخی بورس رقم خورد تا تاریخ 19 مرداد 1402، یعنی پس از گذشت سه سال، شاخص کل نه تنها افزایش نیافته بلکه دو درصد هم افت داشته است. این در حالی است که صندوق آهنگ کیان در این بازه زمانی 47.8 درصد عایدی داشته است.

    نوزدهم مرداد سال 1399 را شاید بتوان یکی از بدترین روزهای تاریخ بازار سهام ایران دانست، زیرا در این روز شاخص کل بورس که از دو میلیون واحد گذشته بود، با افت مواجه شد و برای دوره‌ای به شدت نزولی بود. از اوایل سال 1399 با ورود پول زیاد به بورس، شاخص کل بازار سهام رشد بسیار زیادی را تجربه کرد. این رشد تا حدی پیش رفت که در پنجمین ماه سال 99 شاخص کل از مرز 2 میلیون واحد هم گذشت. اما بعد، در 19 مرداد ماه آن سال، بازار با خروج پول روبرو شد و یک افت طولانی را شروع کرد. این روند نزولی تا سال 1400 ادامه داشت و در ابتدای خرداد 1400 شاخص کل به کمتر از یک میلیون و صد هزار واحد هم عقب نشست. اما بعد از آن، بازار شروع به رشد کرد و در 19 مرداد 1402 شاخص کل از 2 میلیون و 36 هزار واحد عبور کرد. سوالی که در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران وجود دارد این است که اگر در بدترین حالت ممکن یعنی 19 مرداد 1399 وارد بازار سهام شده باشند، تا به امروز چقدر سود کرده‌اند؟ چه گزینه بهتری برای سرمایه گذاری در بازار سهام وجود داشت؟ در ادامه به برر‌سی این سوال می‌پردازیم.

    نگاهی به شیوه‌های سرمایه گذاری در بورس

    شاید به مراتب این جمله را شنیده باشید که سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه صورت می‌گیرد. سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم. سرمایه گذاری مستقیم به این معنی است که سرمایه گذار با اتکا به دانش مالی و معاملاتی خود شروع به معامله سهام شرکت‌های موجود در بازار اوراق بهادار می‌نماید و پورتفویش را خودش تشکیل می‌دهد. اگر این سرمایه گذار تحلیل‌های درستی از بازار داشته باشد و سبد سرمایه گذاری مناسبی را تشکیل دهد، می‌تواند به اندازه شاخص کل سود کسب کند. اما بسیاری از سرمایه گذاران زمان کافی برای بررسی بازار و رصد روند حرکت قیمت سهام ندارند. برخی دیگر هم ممکن است دانش بورسی و مالی زیادی نداشته باشند. برای این که این گونه افراد نیز بتوانند از بازار سهام و پتانسیل‌های آن بهره‌مند شوند، راه حلی وجود دارد. صندوق‌های سرمایه گذاری به این منظور تشکیل شده‌اند که این دو دسته افراد بالا نیز بتوانند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

    سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

    صندوق‌های سرمایه گذاری دارای ویژگی بارزی هستند که افرادی که به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند، از آن بی‌بهره‌اند. از جمله این ویژگی‌های بارز می‌توان به این اشاره کرد که سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری چه در هنگام خرید و چه در هنگام فروش در صف قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل این صندوق‌ها نسبت به سهام موجود در بازار اوراق بهادار نقدشوندگی بالاتری دارند. از سوی دیگر، بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری معتبر از بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن بالاتر است. اگر بازدهی صندوق آهنگ سهام کیان را از تاریخ 19 مرداد 1399 که بدترین زمان برای شروع سرمایه گذاری در بورس است، تا تاریخ 19 مرداد 1402 در نظر بگیریم، می‌بینیم که صندوق آهنگ سهام کیان حدودا 48 درصد سوددهی داشته است. اما در این بازه زمانی شاخص کل نه تنها بیشتر نشده بلکه 2 درصد هم کاهش یافته است. با توجه به این اعداد می‌توان دریافت که سرمایه گذاری در صندوق آهنگ سهام کیان حتی در بدترین حالت ممکن بورس توانسته است برای سرمایه گذاران خود در بلندمدت سوددهی داشته باشد. این در حالی است که شاخص هم وزن در این بازه زمانی مشابه 33.68 درصد سوددهی داشته است. در نتیجه صندوق آهنگ کیان حتی سوددهی بالاتری حتی نسبت به شاخص هم وزن نیز داشته است.

    مقایسه رشد سرمایه در صندوق آوا و آهنگ سهام کیان نسبت به شاخص کل و هم وزن

    اگر در تاریخ 19 مرداد سال 1399 که بدترین زمان ورود به بازار سهام بود، به اندازه 100 میلیون تومان در صندوق آوای سهام کیان یا صندوق آهنگ سهام کیان سرمایه گذاری کرده بودید، بعد از دوره‌های سه ماهه پول شما چقدر شده بود؟ با توجه به نمودار زیر می‌توان دریافت که بعد از سه دوره سه ماهه، رشد پول سرمایه گذاری شده در شاخص کل، شاخص هم وزن، صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان چقدر بود.

    اگر در این مدت حتی به اندازه شاخص کل بازدهی می‌گرفتید، هنوز در ضرر بودید و اصل سرمایه شما برنگشته بود. این در حالی است که شاخص هم وزن تا حدودی پول شما را بیشتر می‌کرد. در این میان، صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان که از بهترین صندوق های سهامی در کیان هستند، پول شما را حتی بیش از دو شاخص فوق افزایش می‌دادند. صد میلیون تومان شما در صندوق آوای سهام کیان حدود 143.5 میلیون تومان و در صندوق آهنگ سهام کیان حدود 148 میلیون تومان شده بود.