منابع اطلاعاتی مفید در تحلیل بنیادی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 137
    • 0
    منابع اطلاعاتی مفید در تحلیل بنیادی

    برای بررسی وضعیت یک نماد بورسی یا وضعیت کل بازار اوراق بهادار، تحلیلگران اقتصادی وضعیت بنیادی بازار و نماد را بررسی می‌کنند.

    تحلیل بنیادی در بورس روشی است که می‌تواند چشم‌انداز خوبی از خرید و فروش سهام ارائه دهد. روش تحلیل بنیادی، روش پایه‌ای-ریشه‌ای هم نامیده می‌شود. فرد سرمایه گذار با کمک این تحلیل به بررسی عوامل تاثیرگذار بر سهام موردنظرش می‎‌پردازد و از طریق بررسی عوامل موثر بر سهم تصمیم می‌گیرد که آن سهم ارزش خرید یا فروش را دارد یا خیر. تحلیل بنیادی را می‌توان یک نوع آینده‌نگری در خرید و فروش سهام هم به حساب آورد، چرا که در این روش تلاش می‌شود به ارزنده بودن و پشتوانه داشتن سهام مورد نظر پی ببریم. اما عوامل تاثیرگذار بر تحلیل بنیادی که تاثیر مستقیم بر ارزش سهام دارند، کدام هستند؟

    منابع اطلاعاتی در تحلیل بنیادی چرا مهم است‌؟

    برای بررسی وضعیت یک نماد بورسی یا وضعیت کل بازار اوراق بهادار، تحلیلگران اقتصادی وضعیت بنیادی بازار و نماد را بررسی می‌کنند. انجام یک تحلیل خوب منابع موثق که وضعیت بازار و نماد را توضیح دهد، موجب تصمیم گیری و پیش بینی درست تحلیلگر خواهد شد.

    منابع اطلاعاتی در تحلیل بنیادی چه مواردی هستند؟

    سه دسته از عوامل تاثیرگذار بر ارزش سهام وجود دارند که برای تحلیل بنیادی در بورس با اهمیت هستند. داده‌های کلان، رسانه‌ها و وبسایت‌های تحلیلی و گزارش‌ها و صورت‌های مالی از جمله این عوامل تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

    1. داده‌های کلان

    داده‌های کلان می‌توانند روند کلی رشد یا کاهش قیمت سهام در بازار اوراق بهادار را تا حد زیادی قابل پیش ‌بینی کنند. داده‌های کلان اقتصادی شامل شرایط اقتصاد جهانی، شرایط اقتصاد کشور، شرایط صنعت مورد بررسی و وضعیت خود شرکت هستند. هرکدام از این شرایط می‌تواند در تحلیل و بررسی یک صنعت یا سهم خاص بسیار تاثیرگذار باشند.

    شرایط اقتصاد جهانی

    در دنیای امروز، شرایط کلی اقتصاد جهانی می‌تواند بر اقتصاد یک کشور خاص تاثیر بسزایی بگذارد. به عنوان مثال ممکن است به دلیل تحولات جهانی، قیمت طلا در دنیا رو به افزایش بگذارد. به دلیل اینکه قیمت طلای جهانی بر قیمت طلا در داخل ایران تاثیرگذار است، رشد قیمت طلای جهانی باعث رشد قیمت طلا در فضای اقتصادی ایران می‌شود. به همین دلیل است که شرایط اقتصاد جهانی می‌تواند بر رصد و تحلیل بازار سایر کشورهای جهان تاثیر‌گذار باشد.

    شرایط اقتصاد کشور

    شرایط اقتصادی داخل کشور در اغلب موارد مهمتر از شرایط اقتصاد جهانی است. تحلیلگران بنیادی بازار اوراق بهادار همواره و با دقت بالایی به فاکتورهایی همچون نرخ تورم، افزایش نقدینگی و قیمت دلار در بازار آزاد رجوع می‌کنند تا قیمت سهام را تحلیل و بازار را رصد کنند. به عنوان مثال اگر قیمت دلار در بازار آزاد روند رو به رشدی داشته باشد، باعث می‌شود سهام شرکت‌هایی که تولیداتشان صادراتی است (یا به اصطلاح سهام دلاری هستند) پتانسیل رشد قیمت داشته باشند.

    شرایط صنعت

    بررسی شرایط صنعت مورد نظر برای سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که تحلیلگران بنیادی برای رصد روند قیمت سهام استفاده می‌کنند. وضعیت هر صنعتی در بازار اوراق بهادار با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال در شرایطی که کشور تحریم باشد و اجازه مبادله با سایر کشورها را نداشته باشد، سهام صنعت بانکی کشور ممکن است پتانسیل رشد نداشته باشد. از سوی دیگر، اگر سودآوری یک صنعت همچون سیمان به دلیل افزایش ساخت و ساز رشد داشته باشد، باعث بالا رفتن قیمت سهام شرکت‌های سیمانی می‌شود.

    وضعیت شرکت

    با این حال وضعیت یک شرکت در هر صنعتی می‌تواند با کل صنعت متفاوت باشد. زیرا هر شرکتی ممکن است دچار عدم مدیریت مناسب یا بازاریابی ضعیف در تولید کالا و خدمات خود باشد. در این صورت سوددهی شرکت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

    2. رسانه ها و وبسایت های تحلیلی مرجع

    برای اطلاع از وضعیت کلان اقتصادی کشور و جهان می توان به وبسایت‌های تحلیلی که داده‌های موثق و به دور از سوگیری منتشر می‌کنند، مراجعه کرد. این کار می‌تواند به تحلیلگران بنیادی کمک شایانی کند. از سوی دیگر، همه شرکت‌ها دارای وبسایت خاص خود هستند و تا حدودی می‌شود از این وبسایت‌ها اطلاعات بنیادی و تحلیلی را استخراج کرد.

    3. گزارش‌ها و صورت‌های مالی

    گزارش‌های شرکت و صورت مالی آن را به جرات می‌توان مهمترین فاکتور تحلیل بنیادی نام برد. در این گزارش‌ها میزان فروش و سود شرکت در بازه‌های زمانی معین مشخص می‌شود. از سوی دیگر، در مواقعی که مدیران تصمیمات مهمی همچون شرکت در مناقصات، برنده شدن در مناقصات یا افزایش سرمایه و ... برای شرکت می‌گیرند، طی گزارشی تحت عنوان اطلاعات با اهمیت گروه الف در سایت کدال منتشر می‌کنند. این گونه گزارش‌ها برای تحلیلگران بنیادی بازار بسیار با اهمیت است. از جمله این گزارش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    · گزارش تفسیری هیئت مدیره

    · گزارش فعالیت هیئت مدیره

    · گزارش فعالیت میان­‌دوره‌ای

    · اطلاعات با اهمیت گروه الف

    · اطلاعات با اهمیت گروه ب