پول داغ چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 369
    • 0
    پول داغ چیست؟

    پول داغ یک اصطلاح اقتصادی است که اقتصاددانان از آن نام برده‌اند. به این معنی که اگر اقتصاد یک کشوری بیمار و دچار تورم باشد، سرمایه و منابع مالی به سمت بازاری سوق پیدا خواهند کرد که بصورت کوتاه مدت از آن بازار سود زیادی بدست آورند.

    همه‌ی ما چندین بار اصطلاح از این شاخه به آن شاخه پریدن را شنیده‌ایم. این ضرب‌المثل بیشتر در مورد افرادی به کار می‌رود که همواره از کاری به کاری دیگر می‌روند و ثبات خاصی در شغل خود ندارند. به زبان ساده‌تر زیاد شغل عوض می‌کنند. از این شاخه به آن شاخه پریدن در اقتصاد هم وجود دارد. بعضی وقت‌ها بنا به شرایط خاصی در یک سیستم اقتصادی بیمار، منابع مالی از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. در ادامه بیشتر با این اصطلاح آشنا خواهید شد.

    پول داغ چیست؟

    پول داغ یک اصطلاح اقتصادی است که اقتصاددانان از آن نام برده‌اند. به این معنی که اگر اقتصاد کشوری بیمار و دچار تورم باشد، سرمایه و منابع مالی به سمت بازاری سوق پیدا خواهد کرد که به صورت کوتاه مدت از آن بازار سود زیادی بدست آورند. یعنی این که اگر امروز به دلیل تورم بازار طلا دارای رشد قیمت شده، مردم پول‌های خود را به سمت این بازار خواهند آورد، به امید این که سریعا سود زیادی به دست بیاورند. اصطلاحا به این کار داغ شدن پول می‌گویند. انگار پول طوری داغ شده باشد که نتوانیم آن را در دستمان نگه داریم و دایما باید به جایی انتقالش بدهیم.

    زمانی پول داغ می‌شود که در کشور شرایطی بوجود آید که نگه‌داری پول نقد به ضرر دارنده آن باشد. اگر این فرد پول خود را بصورت وجه نقد نگه دارد به دلیل تورم و انتظارات تورمی ممکن است دارایی او به مرور ارزش خود را از دست بدهد و برای فرار از این کار و از دست ندادن قدرت خرید پول خود، مجبور می‌شود وجه نقد خود را در بازاری سرمایه گذاری کند. با این کار سرمایه‌های افراد وارد یک بازار شده و بعد از مدتی، این سرمایه ها نقد شده و وجوه نقد بسوی بازار دیگری داغ خواهند شد.

    این داغ شدن پول باعث ایجاد سودهای بسیار زیاد برای برخی افراد جامعه خواهد شد. چنین فعالیت‌هایی که اصلا مولد نیستند باعث جمع شدن سرمایه نزد برخی افراد خواهد شد ولی در نهایت پول داغ موجب رکود می‌گردد و عده بیشتری از این اتفاق آسیب می‌بینند.

    پول داغ در جهان

    پول داغ در اقتصاد بین الملی نیز وجود دارد و به صورت ویژه تنها متعلق به یک کشور نیست. البته برای این کار باید شرط اقتصاد آزاد و عدم وجود محدودیت تجارت در سطح کشورها وجود داشته باشد. اگر نرخ بهره بانکی کشوری بالا رود و محدودیتی در چرخش پول بین کشور‌ها در کار نباشد، در سایر کشورها تقاضا برای ارز آن کشوری که نرخ بهره بانکی بیشتری دارد بالا خواهد رفت و به اصطلاح بازار برای این ارز داغ خواهد شد. زیرا خرید ارز این کشور و سرمایه گذاری در آن باعث ایجاد سود خوبی خواهد شد.

    هزینه‌های پول داغ برای اقتصاد

    پول داغ به دلیل اینکه یک عامل سرمایه گذاری مولد و ثروت‌زا برای جامعه اقتصادی یک کشور نیست، باعث می‌شود سرمایه‌های اقتصادی یک کشور بجای تولید و خلق ثروت، در جاهایی دیگر که موجب ایجاد سودهای کوتاه و میان مدت است، سرمایه گذاری شود. در بحث پول داغ فقط افرادی که این کار را انجام داده‌اند سود خواهند برد و هیچ گونه عایدی اجتماعی برای کل اقتصاد وجود نخواهد داشت. این کار باعث می‌شود کشوری که دچار بحث پول داغ شده است وارد رکود و مشکلات اقتصادی بیشتری شود. زیرا سرمایه‌ها در جاهای غیر مولد سرمایه گذاری شده‌اند و به تبع آن اشتغال ایجاد نخواهد شد. به دلیل وجود تورم و رشد عمومی قیمت‌ها افراد دیگر، توان خرید خود را از دست خواهند داد.

    همه این‌ها از عوارض اقتصادی پول داغ بر یک کشوری است که دچار آن شده است. اما پول داغ علاوه بر مسائل اقتصادی، باعث و بانی بسیاری از مسائل اجتماعی نیز خواهد شد. با کاهش سرمایه گذاری در تولید، بیکاری افزایش خواهد یافت و این افزایش بیکاری باعث بروز مسائل اجتماعی هم خواهد شد. پول داغ در نتیجه شرایط نامساعد اقتصادی به وجود می‌آید و این شرایط نامساعد می‌تواند موجب افزایش جرم و جنایت در سطح عمومی جامعه شود.

    علت بروز عارضه پول داغ

    عارضه پول داغ به خودی خود بوجود نخواهد آمد. بلکه یک سری عوامل باعث آن خواهند شد. مهم ترین آنها افزایش انتظارات تورمی است. زیرا انتظارات تورمی باعث می‌شود افراد به این نتیجه برسند که باید در جایی سرمایه گذاری کنند تا در آینده از بی‌ارزش شدن پول خود جلوگیری کنند. افزایش انتظارات تورمی به دلیل افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش تورم، شکل می‌گیرد. زیرا نقدینگی باعث می‌شود که افراد قدرت خرج کردن داشته باشند و این افزایش قدرت خرج کردن موجب افزایش تقاضا در سطح جامعه خواهد شد. این افزایش تقاضا هم باعث رشد قیمتی کالا‌های بازاری می‌شود.

    جمع بندی

    پول داغ به دلیل وجود تورم در یک کشور بوجود خواهد آمد و افراد جامعه بصورت کوتاه مدت و گله‌ای برای کسب سود بصورت میان مدت وارد یک بازار خواهند شد. این ورود یکباره افراد به بازاری خاص باعث رشد قیمتی آن خواهد شد. در چنین شرایطی است که باید از سرمایه خود با روش های بهینه مانند سرمایه گذاری در انواع صندوق های سرمایه گذاری محافظت کرد.