ماجرای قانون جدید مالیات بر سرمایه چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 107
    • 0
    ماجرای قانون جدید مالیات بر سرمایه چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

    اخباری که این روزها بیش از هر خبر اقتصادی و کشوری دیگری سر و صدا به پا کرده، مربوط به وضع مالیات‌های جدید است. مجلس در روز چهارشنبه تصمیم به اعمال مالیات بر سرمایه گرفته است. طبق قانون جدید مالیات قرار بر این شده که هر شخص در صورتی که دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز خریداری کند و بعد از مدتی اقدام به فروش دارایی خود کند – بر اساس مدت زمان تملک – باید قسمتی از سود حاصل از معامله خود را به عنوان مالیات پرداخت کند. گفتنی است که این نوع از مالیات و تصویب آن بگو مگوها و کشمکش‌هایی را هم به همراه داشت؛ اما دست آخر کلیات آن به تصویب رسید. البته هنوز جزییات این قانون باید مورد تایید قرار گیرد.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    قانون جدید مالیات بر عایدی سرمایه

    اکنون این سوال برای ما پیش می‌آید که اصلا به چه دلیلی مالیات جدید به جمع دیگر قوانین مالیاتی اضافه شده است و کارایی آن چیست؟ همیشه در میان گزینه‌های اقتصادی به مولد بودن سرمایه و تولید فکر کرده‌ایم و به دنبال راه حل‌های مناسب بوده‌ایم. قانون مالیات جدید بر عایدی سرمایه ظاهرا برای دستیابی به این هدف وضع شده است. یکی از تاثیراتی که به گفته قانون‌گذاران، این نوع مالیات جدید می‌تواند به نفع اقتصاد مولد کشور انجام دهد این است که به کاهش نوسانات در بازارهای دارایی مانند خودرو و طلا و ارز و مسکن کمک کند و از طرفی دیگر جلوی روند هیجانی و بی رویه افزایش قیمت این دسته دارایی‌ها را در بازارها بگیرد. در واقع این قانون شامل حال ارزش مازاد دارایی‌هایی می‌شود که مورد معامله در تمام قسمت‌های کشور به ویژه در مناطق آزاد اقتصادی می‌شود. این قانون مورد انتقاد برخی افراد و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

    مالیات بر عایدی سرمایه به چه کسانی می‌رسد؟

    طرح قانون مالیات جدید به این شرح است که دارایی‌هایی نظیر طلا از نوع شمش و آب شده و زیورآلات و همچنین فلزاتی مانند پلاتین و جواهرات، وسایل نقلیه موتوری زمینی و تمام ارزهای خارجی شامل این قانون می‌شوند. اما افراد حقیقی که بالای 18 سال سن دارند و فقط یک وسیله نقلیه و یا واحد مسکونی دارند که حداقل یک سال از تملک آن‌ها می‌گذرد شامل حال پرداخت مالیات جدید که همان مالیات بر عایدی سرمایه است نمی‌شوند. ناگفته نماند که بعضی از انتقالات مانند انتقال ملک نوساز و یا نیمه ساخته و یا باغات و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهر و انتقال بلاعوض به والدین بالای 18 سال و همسر دائمی البته با ارائه اعطای وکالت به آن‌ها شامل حال مالیات جدید نمی‌شوند. البته ارزهای وارد شده از خارج کشور که مبدا آن از طرف بانک مرکزی مورد تایید باشد و مربوط به صادرات باشد نیز از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

    بیشتر بخوانید: کدام استان‌ها بیشترین و کمترین آسیب را از تورم دیده‌اند؟

    درصدها در فهرست مالیات

    طبق مالیات جدید، قرار است املاکی که کم‌تر از یک سال در تملک اشخاص بوده‌اند، در زمان فروش مشمول 40 درصد مالیات عایدی بر سرمایه شوند. این قانون شامل حال اراضی بایر نیز می‌شود. از طرف دیگر، خودروهای نگهداری شده کم‌تر از یک سال نیز شامل 30 درصد مالیات جدید می‌شوند. دارایی‌هایی نظیر طلا و ارز و جواهرآلات نیز با نگهداری کم‌تر از یک سال مشمول 30 درصد مالیات جدید می‌شوند و اگر مدت تملک به بیش از دو سال برسد تنها 10 درصد عایدی بر سرمایه آن شامل مالیات خواهد شد.