3 کتاب مفید کسب و کار به پیشنهاد زاکربرگ، جف بزوس و بیل گیتس

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 391
    • 0
    3 کتاب مفید کسب و کار به پیشنهاد زاکربرگ، جف بزوس و بیل گیتس

    همیشه به کتاب به‌عنوان بهترین تفریح و یار مهربان و این دست صفات نگاه شده است. اما کتاب خواندن بیش از هر فایده دیگر باعث می‌شود تا زندگی‌ها و تجربیات نزیسته را مورد بررسی قرار دهیم و بدون خسارت جلوی اشتباهات را بگیریم. کتاب‌ها می‌توانند ناجی لحظاتی باشند که ما با سعی و خطا و اشتباهات مکرر از دست می‌دهیم. دهه‌ها یادگیری و نظرات نابی که در کتاب‌ها انباشته شده‌اند، می‌توانند افراد را چند گام جلوتر و هوشمندتر از موقعیتی که هستند قرار دهند. به همین بهانه قصد داریم 3 کتاب تجاری کلاسیک را از میان پیشنهادهای 3 سرمایه‌دار و کارآفرین موفق، یعنی مارک زاکربرگ، جف بزوس و بیل گیتس به شما پیشنهاد کنیم.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    کتاب اول، ماجراهای تجاری؛ دوازده قصه کلاسیک از دنیای وال ‌استریت – نوشته جان بروکس

    این کتاب جزو مظلوم‌ترین کتاب‌های تجاری کلاسیک محسوب می‌شود؛ چراکه از سال 1960 دیگر تجدید چاپ نشد و بیش از دو دهه بعد، به پیشنهاد وارن بافت، با تلاش بیل گیتس دوباره به چاپ رسید. بیل گیتس در مورد کتاب «ماجراهای تجاری» می‌گوید؛ "بعد از گذشت 4 دهه معتقدم که هنوز هم بهترین کتاب تجاری است که تاکنون خوانده‌ام! ". این کتاب 12 داستان از اتفاقاتی که در وال استریت افتاده است را به سبک خاص خود روایت می‌کند: از سقوط‌های مالی دهه 60 میلادی تا رسوایی جنرال الکتریک و ظهور چشمگیر زیراکس.

    کتاب دوم، از خوب به بهترین – نوشته جیم کالینز

    امروز شاهد حضور آمازون به‌عنوان یکی از 3 شرکت بزرگ در جهان هستیم. اما باید به یاد آورد که این شرکت از آغاز فعالیت خود در چنین رتبه‌ای قرار نداشت. همه چیز از جرقه زدن یک ایده در ذهن جف بزوس و تماس تلفنی او در اوایل سال 2001 میلادی شروع شد. ایده جالب‎ی که به ذهن بزوس رسید از طرف کسی نبود جز جیم کالینز، نویسنده کتاب از خوب به بهترین. جف بزوس بعد از تماس تلفنی با کالینز تصمیم گرفت به توصیه‌‎های کالینز گوش دهد و ساختار اقتصادی شرکت خود را بر اساس آن چه که او گفته است، بچیند. در یکی از پادکست‌های منتشر شده از مصاحبه با کالینز در مورد تماس تلفنی او با جف بزوس سؤال شد. جیم در جواب به این‌که چه چیز شگفت انگیزی به بزوس یاد داده بود که باعث رشد آمازون شد، گفت؛ "من فقط بهش گفتم که دست از درآمدهای کوتاه‌مدت برداره و به تصمیم‌های بلندمدت فکر کنه. شاید با خود بگویید این‌که خیلی ساده است. اما باید گفت که من نام این توصیه را «منطق غیرقابل‌انکار» می‌ذارم. متاسفانه خیلی‌ها این نکته را زیر پا می‌گذارن و کورکورانه به راه خود ادامه می‌دن!". استراتژی‌های بلندمدت در سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را به ما هدیه دهد.

    کتاب سوم، ثروت ملل – نوشته آدام اسمیث

    ثروت ملل نیز از کتاب های تجاری ارزشمند است که در سال 1776 میلادی منتشر شد. جالب است بدانیم بعد از گذشت این مدت، کتاب فوق همچنان جزو واحدهای درسی اصلی دانشکده‌های اقتصاد در جهان به‌حساب می‌آید. نویسنده این کتاب یک مرد اسکاتلندی به نام آدام اسمیث است که در میان مشهورترین اقتصاددانان جهان قرار دارد. اساس کتاب «ثروت ملل» بر اساس نظام سرمایه‌‎داری نوشته شده است و ریشه دارایی‌های انگلستان و هلند را مدنظر قرار می‌دهد. این کتاب بیش‌تر به این خاطر جزو کتاب‌های برتر محسوب می‌شود که از چند زاویه دید مختلف به موضوع ثروت و سرمایه‌داری نگاه می‌کند؛ کسب‌وکار، ثروت‌های طبیعی، داد و ستدها از ابعاد مختلفی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های سرمایه گذاری برای مبتدی ها در 2021

    کتاب، انباشتی از تجربه

    اشاره کردیم که کتاب‌ها با انباشتی از تجربیات می‌توانند مسیری منطقی را به ما نشان دهند. هر کدام از کتاب‌هایی که بررسی کردیم ویژگی‌های خاص خود را دارند و از چشم اندازی متفاوت مسیر حرکت سرمایه‌ها و کسب و کارها را به ما نشان می‌دهند. بدون داشتن دانش در یک حوزه مانند سرمایه گذاری، طرح مسئله امکان پذیر نیست. کتاب‌ها این فرصت طلایی را به ما می‌دهند تا با دیدی بازتر به سراغ شکل دهی به سوالات‌مان برویم و با کسب دانش، در پاسخگویی به آن‌ها تلاش کنیم.