عمارتی به نام سرمایه گذاری موفق

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 60
    • 0
    عمارتی به نام سرمایه گذاری موفق

    تلاش‌ها برای سرمایه گذاری موفق مانند نفس کشیدن در هر لحظه از زندگی ادامه دارد. در واقع می‌توان گفت فردی که برای سرمایه‌گذاری گام برمی‌دارد خواستار روح بخشیدن به آینده خود است. هنوز هستند افرادی که معتقدند آینده را باید ساخت. تصور کنیم که سرمایه گذاری موفق ما برای آینده شبیه به یک ساختمان است که از طراحی آن تا بنا نهادن آجر به آجر آن به عهده خود ما است. حال مراحل ساخت این ساختمان را به هفت قسمت تقسیم کنیم. برای رسیدن به موفقیت در ساخت کل ساختمان باید این هفت قسمت را انجام دهیم. به یاد داشته باشیم که معماری هر چه دقیق‌تر باشد، ساخت این ساختمان به زمان بیش‌تری نیاز دارد؛ بنابراین قبل از شروع طراحی و پی ریزی و آشنا شدن با هفت مرحله موردنیاز، خود را برای یک سرمایه گذاری بلند مدت آماده کنیم.

    سرمایه گذاری موفق

    قسمت اول، قدرت متنوع سازی دارایی

    اولین قدم برای ساختن بنایی مستحکم این است که پی ریزی مناسبی انجام دهیم و زمین زیر پای سرمایه گذاری موفق خود را محکم کنیم. متنوع سازی در سرمایه گذاری حکم پی ریزی مستحکمی را دارد که از همان آغاز کار این نوید را به ما می‌دهد که امکان فرو ریختن بنای سرمایه گذاری‌مان بسیار ضعیف است. گرچه بهتر است متنوع سازی در سرمایه گذاری را با دقت بالایی انجام دهیم. بهتر است از توصیه مشاوران سرمایه گذاری بهره ببریم یا در صندوق های سرمایه گذاری که هر کدام از تنوع سرمایه گذاری منطقی برخوردار هستند استفاده کنیم.

    قسمت دوم، سرمایه گذاری منظم

    همان‌طور که در ساخت یک بنا باید به طور مداوم و روزانه برنامه ریزی و تلاش کرد، در سرمایه گذاری موفق نیز تداوم حرف اول را می‌‎زند. پیوستگی در پس انداز و تزریق آن به زمینه سرمایه گذاری انتخاب شده‌مان می‌تواند روند رسیدن به اهداف مالی ما را مشخص کند. این که تا چه اندازه می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم می‌تواند این نگرش و چشم انداز را به ما بدهد که چه زمان به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد. به این ترتیب بازده انتظاری ما از سرمایه گذاری، رفته رفته، دیدی منطقی‌تر پیدا می‌کند و از احساسات هیجانی ما مانند جا به جا کردن نامعقول سرمایه از زمینه‌ای به زمینه سرمایه گذاری دیگر جلوگیری می‌‎کند. از دیگر مزایای استراتژی منظم و پیوسته در سرمایه گذاری، رصد بازارهای مالی است که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌ایم. بررسی مداوم زمینه‌های سرمایه گذاری‌مان می‌تواند در دراز مدت اطلاعاتی مفید از حرکت نزولی و یا صعودی سرمایه گذاری‌مان به ما بدهد.

    قسمت سوم، نیروی شگفت‌انگیز بهره مرکب

    نرخ بهره مرکب در دورانی که تورم و رکود، هر کدام به نوع خود، در حال آسیب رساندن به ارزش ذاتی پول ما هستند می‌تواند به کمک ما بیاید و ارزش سرمایه‌مان را حفظ کند. درست زمانی که در حال ساختن بنای سرمایه گذاری موفق خود هستید، خبر می‌رسد که نیروی کمکی در راه است و کارمان چند قدم جلو خواهد افتاد. زمانی که در صندوق های سرمایه گذاری مانند صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنیم، به سرمایه ما در هر روز سود روزشمار تعلق می‌گیرد. در صورتی که به سود سرمایه گذاری و اصل سرمایه خود دست نزنیم، در ماه بعد که قرار است دوباره به اصل پول سرمایه گذاری شده‌مان سود تعلق بگیرد، این بار اصل پول ما به علاوه سود دست نخورده ماه‌ها و روزهای پیشین خواهد بود و همگی برای سوددهی بعدی به عنوان اصل سرمایه ما مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

    قسمت چهارم، تنظیم زمان برای بازار امکان پذیر نیست!

    در سرمایه گذاری موفق جایی برای این نظریه که می‌توان برای بازار زمان‌بندی انجام داد و به طور دقیق می‌شود فهمید که چه زمانی می‌توان فروخت و چه وقت می‌توان خرید وجود ندارد. متاسفانه بسیاری از افراد در دام سودجویانی می‌افتند که مدعی پیش گویی نوسانات بازار، به ویژه بازار سهام، هستند. برای این که بتوان حرفه‌ای‌تر از باقی افراد در بازارهای مالی به ویژه بازار سهام عمل کرد بی شک می‎توان با مشخص کردن حد ضرر در زمان نزول بازار از متضرر شدن بیش از اندازه جلوگیری کرد اما این که بدانیم کدام نقطه پایین‌ترین حد نزول و کدام قله بالاترین قیمت ممکن هر سهم است امکان پذیر نیست.

    قسمت پنجم، همگام با تورم

    تورم می‌تواند بهترین سرمایه گذاری‌ها را هم بشکند و ویران کند. آن سرمایه گذاری موفق است که فرد بتواند با سرمایه گذاری خود قدم به قدم با تورم پیش برود و سرمایه‌اش از صف تورم عقب نماند. بازدهی روزانه و سود مرکب از قابلیت‌هایی است که با آن‌ها می‌توان در مقابل تورم ایستادگی کرد. باید در مقایسه زمینه‌های سرمایه گذاری به این مهم بپردازیم که آیا بازدهی سرمایه گذاری که در حال انجام آن هستیم بیش از تورم در زمان مشخص خواهد بود یا خیر؟ پاسخ به این سوال می‌تواند ما را نسبت به حرکت‌مان در مسیر سرمایه گذاری مطمئن کند.

    قسمت ششم، حضور در بازار به مدت طولانی

    زمان بزرگ‌ترین متحد شما در سرمایه گذاری موفق است. زمان دارای دو ویژگی شگفت انگیز است؛ زاینده قدرت سود مرکب و کاهش دهنده ریسک ها و نتایج منفی بازارها دو ویژگی بی نظیر زمان است. بازده بلند مدت مانند اسکلت مستحکم و طلایی بنای سرمایه گذاری می‌تواند جلوی شدیدترین تکانه‌ها را بگیرد و دست آخر آن چیزی که از سرمایه گذاری انتظار داشتیم را به ما تحویل دهد. خوب است بدانیم که نوسانات بازار – طبق تجربه – یک پدیده کوتاه مدت به حساب می‌آید. به گذشته نگاه نکنید. چشم به آینده سرمایه گذاری خود داشته باشیم. فکر کردن و شکیبایی به خرج دادن از ذات مدیران موفق در سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

    قسمت هفتم، تماس با مشاور سرمایه گذاری

    با مشاور سرمایه گذاری صحبت کنید و اهداف موردنظر خود در سرمایه گذاری موفق را برای او شرح دهید. اگر می‌خواهید خانه رویایی‌تان را بسازید باید با یک معمار تماس بگیرید و از او کمک بخواهید. اگر می‌خواهید به پرتفو موفق در سرمایه گذاری بپردازید که نیازهای شما را پوشش دهد باید با مشاور سرمایه گذاری تماس بگیرید. به یاد داشته باشیم که مشاوره گرفتن از یک متخصص، ارزان نیست. اما سرمایه گذاری بدون مشورت با فرد متخصص می‌تواند برای‌مان گران تمام شود.

    بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟ انواع سرمایه گذاری کدام است؟

    نتیجه گیری

    ضمانت اجرا و ساخت بنای سرمایه گذاری موفق ما در دست خودمان است. این که تا چه اندازه معقول عمل می‌کنیم و به موقع سرمایه گذاری را شروع می‌‎کنیم. تصمیمات سرمایه گذاری درست و مشخص کردن اهداف به طور مستقیم در توقع و صبر ما تاثیرگذار خواهد بود.